מועצת הכבלים מבקשת לשנות את רישיון ערוץ 9

מסתמן כי לערוץ הייעודי בשפה הרוסית יינתנו הקלות משמעותיות בשימוע שייערך בקרוב

מועצת הכבלים והלוויין יוצאת לשימוע למתן הקלות בתנאי הרישיון של ערוץ 9 דובר הרוסית. השימוע יתקיים שנה בדיוק לפני נקודת הבדיקה של רישיון הערוץ, וזאת במלאת 10 שנים לקבלתו את רישיון השידור כערוץ ציבורי וערב ההכרעה באשר לכניסתו לשירות ה-DTT.

ל"גלובס" נודע כי מועצת הכבלים והלוויין מתכננת להוציא סקר בקרב הציבור דובר הרוסית בישראל, על מנת לבחון את מידת הצלחתו והשפעתו על הקהל הייעודי.

על-פי תנאי הרישיון של הערוצים הייעודיים, בכל 10 שנים עליהם לעמוד במבחן עמידה של תנאי הרישיון שלהם. בין היתר, נבדקת לאורך תקופה העמידה במחויבויות של הערוץ ועמידה ביעדים שהציב החוק.

בנובמבר 2011 יגיע מועד הערוץ לעמוד במבחנה של המועצה הציבורית בראשותו של ניצן חן. כעת נודע כי הערוץ ביקש באחרונה שורה ארוכה של הקלות, ובמועצה נוטים לקבל שתיים מהן - ומעמידים זאת לשימוע ציבורי.

על-פי הרישיון כיום, על ערוץ 9 לשדר במשך 8 שעות יומיות תכנים בשידור ראשוני, כלומר תכני מקור אשר לא שודרו בעבר. כעת מבקש חן לאפשר לערוץ 9 לשדר רק 6 שעות בשידור ראשוני. על-פי דברי ההסבר לשימוע, זאת לאור העובדה כי המכסה נתפסת כמידתית לערוץ נישה.

הבקשה השנייה להקלה נוגעת לענייני השקעה שנתית בתכני דרמה ותעודה. חן בוחן מבחינה ציבורית ומשפטית האם ניתן לאפשר הכרה רטרואקטיבית משנת 2005 של עודפי השקעה של הערוץ, אשר לא הוכרו.

הסעיף המתוקן, עם זאת, מדבר על הכרה לאורך שנה אחורה גם של עודפי ההשקעה. אם תוכר ההשקעה כבר משנת 2005, הדבר עשוי להיטיב משמעותית עם הערוץ בעת מועד מבחנו.

חן מסר בתגובה ל"גלובס" כי "בחלוף כעשור מאז העניקה המועצה לבעל רישיון מיוחד למשדר ערוץ ייעודי בשפה הרוסית, ונוכח שינויים שחלו במהלך שנים אלה ושעשויים להתרחש בשוק התקשורת, החליטה המועצה לשקול תיקון הרישיון.

"הרציונל העומד מאחורי שינויים אלה הוא הרצון לאפשר לערוץ להתמודד עם התחרות בתחום השידורים, כערוץ נישה המתמודד מול ערוצי ברודקאסט מסחריים, וזאת משום שמדובר בערוץ הפונה לפלח שוק קטן המשתייך למגזר ספציפי, ולאור חשיבות הערוצים הייעודיים בכלל והערוץ הרוסי בפרט.

"בקשותיו השונות של הערוץ לתיקון רישיונו, שנשקלו על-ידי המועצה, נדחו ברובן. יובהר כי ההשקעה בהפקה מקומית, כמחויב על-פי הרישיון, לאחר השינויים (ככל שיתקבלו) - לא תפחת".

מערוץ 9 נמסר: "ערוץ 9 לא ביקש 'הקלות', אלא תיקוני רישיון אחדים המתחייבים משינוי הנסיבות, אשר השתנו מאז נוסח הרישיון של הערוץ לפני כ-10 שנים, המהוות תקופה ארוכה מאוד.

"רישיון הוא דבר דינמי, ולא צריכה להיות רתיעה מלתקנו במידת הצורך, ובלבד שקיימים לכך טעמים טובים וענייניים. נכון להיום לחלק מהוראות הרישיון של ערוץ 9 אין כל קשר למציאות וחלקן כוללות טעויות סופר.

"צריך לזכור כי הערוץ השקיע בהפעלתו מעל ומעבר לסכומים שהיה מחויב, ובמחויבות זו לא יחול כל שינוי. קיימים שני נושאים נוספים שבהם ביקש הערוץ תיקונים".