"מלחמת המטבעות תוביל לעוד מחלוקות בין ארה"ב לסין"

הסינים מנצלים את חולשת ארה"ב, שמבינה ששת"פ פורה לא יצמח כאן ■ פרופ' אורוויל של, מומחה ליחסי סין-ארה"ב, מנתח את מערכת היחסים הסבוכה

מלחמת המטבעות בין ארה"ב לסין היא רק סימפטום של הידרדרותה של מערכת היחסים המסובכת בין שתי המעצמות העולמיות, ארה"ב וסין. כך סבור פרופ' אורוויל של, מבכירי המומחים והפרשנים ביחסי סין-ארה"ב בעולם, אשר ישתתף בוועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס", שתתקיים בעוד שבועיים בתל אביב.

של, לשעבר דיקן הפקולטה לתקשורת באוניברסיטת ברקלי וזוכה פרס "אמי" בגין כתבה על הטבח בכיכר טיאנאנמן בסין, סבור כי הסיבה לריחוק היא שילוב של חולשת ארה"ב והתחזקותה המהירה של סין. ומה תהיה התוצאה של שינוי זה במאזן הכוחות העולמיים? לפי של, העולם יסבול כי סין איננה בשלה עדיין להפוך למעצמה העולמית, והעולם - כולל סין עצמה - זקוק לארה"ב חזקה.

אנחנו עדים לתקופה מיוחדת מאוד ביחסי סין-ארה"ב: הן מנהלות מה שמכונה "מלחמת מטבעות", שמרחיקה בין שתיהן.

"מלחמת המטבעות בהחלט עלולה לגרום נזק ליחסים בין ארה"ב לסין, והיא יכולה להפוך לסוג של כדור שלג גם למחלוקות אחרות לגמרי. ממשל אובמה ניסה למסד מערכת יחסים מסוג חדש עם סין: שותפות קרובה יותר ושיתוף פעולה נרחב יותר. אך אחרי שנתיים של ניסיונות, בבית הלבן לא חשים שסין באמת הגיבה לכך, אלא להפך - היא מעוניינת להמשיך בסוג של תחרות. כעת ארה"ב מבצעת הערכה מחדש של המצב עם סין, ואני חושב שהיא עומדת לבזבז הרבה זמן ואנרגיה בליצור בריתות עם מדינות אחרות באסיה".

למה זה קורה?

"זה קשור לכוחה העולה של סין מבחינה כלכלית מול הידרדרותה של ארה"ב. מאוד מפתה מבחינת הסינים לומר 'בואו ננסה להוציא ממנו כמה שאנחנו יכולים'. סין הופכת להרבה יותר בטוחה בעצמה, יהירה מעט ופחות מתעניינת בשיתוף פעולה. בפעם הראשונה זה 150 שנה הם יכולים לקבל את מה שהם רוצים מבלי להידרש כמעט לפשרה. השילוב של העלייה בכוחה של סין אל מול השיתוק בארה"ב יוצר בקרב המנהיגים הסינים תחושה של הזדמנות, של 'אין צורך להתפשר'. הם יכולים לקחת את מה שהם רוצים, וזה יוצר מצב קשה מאוד".

אז הגישה ה"רכה" נכשלה?

"סין לעולם לא תתייחס לזה בצורה מכובדת. לסין יש גישה הרבה יותר מתעמתת. שנית, סין נמצאת היום במצב טוב מאוד בגלל הצלחתה המסחררת, כך שהיא לא נחפזת לגלות סימפתיה גדולה לצורכי האחר".

אז ה"נוקשות" של הנשיא בוש הייתה יעילה יותר?

"מה שבוש עשה במערכת היחסים עם סין היה טוב יותר. בד בבד, ג'ורג' בוש הרס את כלכלת ארה"ב, אז עכשיו ארה"ב נמצאת בעמדה חלשה בהרבה ומי יודע לאן זה יוביל. ארה"ב היא מדינה חולה מבחינה פוליטית וסין מזהה זאת. הנשיא אובמה חלש יותר וזה מחייב אותו להציג חזות חזקה יותר. לכן, הוא לא מסוגל לבצע מחוות רבות כלפי סין ולהיות גמיש באותה מידה. זו הסיבה שמלחמת המטבעות היא בעלת עוצמה מרובה כל כך - אובמה לא יכול להמתין יותר כי הוא הולך ונחלש. כמובן שהמטבע הסיני אינו הגורם המרכזי לבעיותיה הכלכליות של אמריקה".

יתרות הדולרים שהסינים מחזיקים הגיעו השנה לכ-2.5 טריליון דולר. בממשל האמריקני מודעים לכך שהם מעניקים לסינים את יכולת השליטה במטבע שלהם?

"כמובן שההנהגה מודעת ומודאגת מאוד, אבל לרוב האמריקנים אין מושג על מה אתה מדבר. הם רק יודעים שהמפעלים שלהם נסגרים והם שומעים מהפוליטיקאים שהמשרות שלהם נגנבו על ידי סינים. כך שישנה הרבה עוינות באמריקה כלפי סין. הממשל צריך לעשות משהו בקשר לזה, כי זה ממש לא בריא".

באחרונה כלכלת סין דורגה בפעם הראשונה במקום השני, אחרי ארה"ב. האם אתה חושב שהמעמד הזה ישתנה בעתיד הנראה לעין וסין תהפוך לכלכלה הגדולה ביותר בעולם מבחינת GDP (תמ"ג)?

"בטווח של 20 שנה אפשרי שכלכלת סין תפתיע את הכלכלה האמריקנית בהקשר של דירוג, אבל זה לא אומר שהיא תהיה מדינה עשירה יותר. אם יהיה שינוי, הוא יהיה קשה ומסובך מאוד. לאמריקנים יהיה קשה להתרגל שהם לא מספר אחת. מדובר בשינוי גם עבור סין, שעדיין לא התבגרה מספיק כדי להיות במקום ראשון, בתפקיד יותר קונסטרוקטיבי ובעל אופי מנהיגותי. שינוי כזה יגרום סבל גדול לעולם כולו, שכן העולם זקוק לאמריקה חזקה ומובילה. אפילו אנשים שלא תמיד אוהדים את אמריקה מכירים בעובדה שהעולם יהיה זקוק למנהיגות חזקה מאוד בעתיד, לנוכח הבעיות שאיתן מתמודדות האומות, כמו התחממות כדור הארץ. אפילו המשטר בסין לא יודע כיצד להתמודד עם אמריקה שלא מאמינה בעצמה, וזה מפחיד אותם כי הם רגילים להתמודד עם אמריקה חזקה והם לא אוהבים את הרעיון שאמריקה אולי הופכת לזקנה וחלשה".

כיצד ניתן לפתור את חוסר האיזון? איך חוזרים לשווי משקל?

"השינוי חייב לבוא בצורה של מחווה סימבולית לפיה סין מבהירה לארה"ב שהיא מרגישה ששתיהן 'יחד באותה הסירה'. אולי סין תיתן למטבע שלה לעלות בשיעור של 5%-6% במשך החודשים הקרובים - זה משהו שארה"ב מקווה שהם יעשו. אבל בינתיים, לאנשים בוושינגטון אין עוד נכונות להמשיך לבצע מחוות בעלות אופי של שיתוף פעולה הדדי ולחכות לסין שתגיב עליהן, והסינים לא משתפים פעולה במידה שלה מקווים האמריקנים".