סוף סוף באמת הרוב קובע

האם נמצאה נוסחת הקסם לקניות אונליין? תשאלו את 20 מיליון המשתמשים של גרופון

בשקט-בשקט, מתחת לאף שלכם, אנשים חיים את החיים הטובים ובזול. זה עשוי היה להישמע כמו פתיח של אייטם יחצני, אלמלא העובדה שההיגיון העומד מאחוריו כל-כך פשוט.

וככה הזה עובד: צרכנים גולשים באינטרנט ונרשמים לאתר קניות קבוצתיות; בכל יום הם מקבלים אי-מייל שמספר להם על המסעדה, מכון הכושר, הספא ועסקים אחרים שמציעים את מרכולתם בחצי מחיר - בתנאי שיהיו מספיק קונים; ברגע שהמכסה מתמלאת (וזה קורה כמעט תמיד) - הלקוחות מקבלים שובר, העסקים מקבלים חשיפה, ובעלי האתר גוזרים קופון. מה שנקרא ווין-ווין-ווין סיטואיישן.

באופן די טבעי, הכול התחיל באתר מחאה צרכני בשיקגו והתפשט ברחבי ארצות-הברית. האתר, גרופון, מונה היום 20 מיליון משתמשים, ובימים אלה ממש, מתעקשים דיווחים שונים, הוא נושא ונותן באשר לרכישתו על-ידי גוגל.

כשטל לב וחבריה שהו בניו-יורק, אתר גרופון היה חלק מחייהם. כשחזרו לארץ והשלימו תארים מתקדמים במינהל עסקים ומשפטים - הם החליטו לגייר את המודל של גרופון והשיקו את "בא לי גם" ביולי האחרון.

הם לא לבד. גם דותן סתיו גילה את הקסם של גרופון והחליט במרץ האחרון לפתוח את האתר גרופר. סתיו מדווח על למעלה מ-100 אלף רשומים, וגם לב מדווחת על מספר דומה.

המוצרים נעים ממנויים למכוני כושר דרך שוברי ארוחה למסעדות ועד הופעות ילדים בחנוכה. עשרות בעלי עסק, שהבינו עד כמה זה משתלם, כבר הצטרפו.

מה הפך את המודל של גרופון ללהיט גם בישראל? התשובה מסתתרת, בין היתר, בכרטיס האשראי. מעבר לחיסכון המשמעותי, הקהל הישראלי מגלה פתיחות לקנייה מקוונת ומאמץ את הרעיון.

"בהתחלה היינו מקבלים מאות טלפונים מאנשים שזאת פעם ראשונה שקנו באינטרנט ולא ידעו איך זה עובד או פחדו", מספרת לב. "היינו צריכים להסביר להם, ודרך האתר הם התחילו לקנות דברים נוספים באינטרנט. זה הפך למהפכה צרכנית".

סתיו ממחיש עד כמה מדובר במהפכה: כיום, הוא אומר, פעילים ברשת 10 אתרים שעובדים על אותו מודל, ובקרוב יקומו 20 נוספים. בינתיים גם קמו אתרים שמרכזים את ההצעות מכלל האתרים - כאלה יש 3.

"ידענו שזה עניין של זמן עד שיקומו המתחרים", הוא אומר. "זה קצת מבאס שכל שני ילדים חושבים שאפשר להקים כזה אתר, אבל זה מחדד אותנו. זאת תרבות שלמה ושוק חדש".