רוזטה מסיימת השותפות עם פרומתאוס; תחל בשיווק עצמאי

החברה רכשה את זכויות השיווק למוצריה ב-3.1 מ' ד' כיוון שלא הייתה מרוצה מהמכירות ■ מנכ"ל רוזטה: "נחפש שותף חדש" ■ החברה הודיע על הנפקה פרטית בהיקף 2.5 מ' ד'

חברת רוזטה ג'נומיקס, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 18.4 מיליון דולר, הודיעה על הנפקה פרטית בהיקף של 2.5 מיליון דולר. ההנפקה בוצעה לפי מחיר של דולר למניה, ובעקבותיה ירדה מניית רוזטה אתמול בכ-12%, ל-1.1 דולרים.

החברה עומדת בפני שינוי חד באסטרטגיה העסקית שלה, כיוון שלפני כשבוע קיבלה מחדש את הזכויות לשיווק של שלוש בדיקות שפיתחה, המובילה שבהן מסווגת גרורות של סרטן, שכן ידיעת סוג הסרטן משפיעה על הטיפול בו.

בדיקות אלה מוסחרו לשותפה בשם Prometheus, חברת דיאגנוסטיקה ומעבדות. האחרונה לא עמדה בציפיותיה של רוזטה למכירות המוצר, ורוזטה החליטה כי תוכל לבצע זאת טוב יותר לבד. בעקבות כך רוזטה תשלם לפרומתאוס 3.1 מיליון דולר, מהם כ-2.1 מיליון עוד השנה. לרוזטה מזומן של 4.7 מיליון דולר לפני הכסף.

כיוון שההכנסות היו רחוקות מהציפיות והמזומן של רוזטה הלך ופחת, היא נאלצה לבצע רה-ארגון ולפטר 20% מהעובדים ולקצץ בשכר הנותרים. בתוך כך הפחיתה החברה את העלויות השנתיות שלה ב-4 מיליון דולר, כך על פי דיווחיה. "פרומתאוס רכשה מחברה אחרת, נוברטיס, זכויות הפצה למוצר טיפולי לסרטן בסכום הגבוה בכפי שניים מזה שרכשה את הזכויות למוצרים שלנו", אומר קן ברלין, מנכ"ל רוזטה. "תשומת הלב שלהם לא הייתה ממוקדת במוצר שלנו, שהוא חדש בשוק, ייחודי מסוגו, ומצריך תשומת לב כדי להחדירו".

לפני יומיים פורסם ב"גלובס" כי החברה-הבת רוזטה גרין יוצאת לגיוס 28 מיליון דולר. מניותיה של רוזטה בה חסומות והיא לא תוכל להשתמש בתזרים המזומנים של רוזטה גרין על-מנת לשפר את מצב המזומנים שלה.

ברבעון השלישי של השנה, עדיין במסגרת ההסכם עם פרומתאוס, הגדילה החברה את היקף המכירות שלה פי 2 ויותר, אך ההיקף הכולל עמד רק על 136 אלף דולר, לעומת 70 אלף ברבעון הקודם וללא מכירות כלל ברבעון המקביל. ההפסד ברבעון השלישי השנה עמד על 3.4 מיליון דולר, בדומה לרבעון המקביל.

ברלין מודה כי ההכנסות עדיין נמוכות ביחס למוצר שהושק בתחילת 2009. "עתה המוצר בידיים שלנו, זה משחק אחר לגמרי", הוא אומר. ואולם, למרות שרוזטה מן הסתם תמקד יותר תשומת לב במוצר, צוות המכירות שלה נבנה רק עכשיו וחסר את הניסיון והקשרים של פרומתאוס.

"את המוצר המוביל שלנו לאיתור המקור של סרטן גרורתי שמקורו אינו ידוע לא נוכל לשווק לבד", אומר ברלין, "מדובר בשוק של כחצי מיליארד דולר לכל הפחות, שדורש צוות מכירות של 20-30 איש. לכן נחפש למוצר הזה שותף חדש.

"נוכל להקים צוות של 6-8 אנשים בערך, שיוכל לשווק חלק מן המוצרים שלנו לבדו, ובחלק מן המקרים הוא יהווה את חוד החנית של הצוות שיוקם עם חברה אחרת". מלבד המוצר לסיווג סרטן ממקור לא ידוע, לחברה שני מוצרים המבדילים בין סוגים שונים של סרטן ריאות, ועוד שלושה מוצרים שיושקו במהלך 2011.

המוצר המוביל של רוזטה יתחרה בשני מוצרים נוספים בשוק, לפחות אחד מהם מאושר על-ידי ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית). המוצר של רוזטה מאושר לשיווק בארה"ב תחת גוף אחר בשם CLIA, המעיד כי המוצר שלה משויך למעבדה מורשית. "יש סיכוי סביר שהרגולציה בתחום הזה תחריף ונצטרך ללכת למסלול של אישור FDA, אך לא ניזום זאת", אומר ברלין, "ראינו הרבה מוצרים בשוק שהם מספר אחת בקטגוריה שלהם, אף שהם מוצרים מאושרי CLIA בלבד".

בכתבי עת בתחום עלו השאלות אם הפתולוגים, שהם מי שמבצעים כיום את הבדיקות למציאת מקור הסרטן, באמת מאמינים ביתרונות הבדיקה; ואם הם מוכנים להשתמש בבדיקה שהיא "קופסה שחורה", כלומר נשלחת למעבדה רחוקה וחוזרת עם תוצאות, לעומת המצב כיום, שבו הפתולוג בוחן את הגידול בבית החולים תחת המיקרוסקופ שלו.

"אנחנו שומעים דברים טובים לגבי מידת הדיוק של הבדיקה שלנו, אם כי ברור שזה לא מושלם. זו טיבה של המחלה", אומר ברלין. רוזטה ערכה ניסוי קליני שבו הראתה דיוק של 85% במציאת מקור הגידול. "זו רמת דיוק שמתחרה היטב עם המוצרים האחרים בשוק", אומר ברלין.

לגבי אופי עבודת הפתולוגים הוא אומר: "יש כאלה שיותר פתוחים לבדיקת 'קופסה שחורה' כמו שלנו ויש כאלה שפחות. בסופו של דבר, זהו כנראה הכיוון שאליו השוק כולו הולך".

מה לגבי ניסויים קליניים שיראו את ביצועי המוצר והיתרונות הכלכליים שלו מול האחרים?

"היתרונות של החזרה שלנו לשוק באופן עצמאי הם היכולת ליצור קשר ישיר עם הלקוחות, להבין בדיוק מה מצב התחרות, ואיזה ניסוי הרופאים ובתי החולים רוצים לראות. כבר היום אנחנו עורכים בישראל ניסוי עם שירותי בריאות כללית וטבע, שמיועד להראות יעילות כלכלית".