תפקיד חדש בהון סיכון - מתווכים

פליטי תעשיית ההון סיכון הישראלית מוכנים לעבודה קשה, יש להם קשרים והם רעבים

לאחרונה צץ בשוק ההון סיכון תפקיד חדש - המתווכים. בשנים האחרונות לא מעט כוח-אדם מתעשיית ההון סיכון הישראלית נפלט לשוק העבודה, החל בשותפים שעזבו או הועזבו וכלה באנשי השקעות או אנליסטים מקרנות הון סיכון שנסגרו או שקיצצו בהוצאות (בעשור האחרון הופסקה פעולתן של 70 קרנות).

אלו אנשים שצברו ניסיון, שיש להם היכרות עם השוק המקומי - יזמים, חברות ומשקיעים - והם מתקשים להיפרד מהמקצוע, מהחלום הגדול על המכה.

מאחר שהקרנות שעדיין פעילות מתנהלות במצב של אי-ודאות בנוגע לעתידן, הן אינן שוכרות כוח-אדם חדש בתפקידים בכירים. כל שנותר לפליטי התעשייה הוא לדאוג לעצמם.

מדובר בעיקר על עובדים שלא נהנו מהאקזיטים הגדולים; לא הביאו הביתה בונוסים או צ'קים שמנים מאיזה אקזיט חלומי. הם אלה שבמקרה הטוב היו מקבלים חבילת שוקולדים מהמעביד כשהוא היה עושה אקזיט ענק, ובמשך השנים חבילת השוקולדים הלכה וקטנה עד שנעלמה. העובדים השחורים והשחוקים של ההון סיכון.

אותם פליטים, שהחליטו שהייעוד שלהם הוא לא בחינוך או ברפואה סינית, מנסים כעת לייצר עסקאות ולגזור לעצמם דמי תיווך. הם מוצאים חברות שמנסות לגייס הון, ולפעמים גם משקיע שמחפש הזדמנות, ומשדכים ביניהם. התמורה, או בעגה המקצועית finders fee, יכולה להגיע לפעמים עד 5% מהיקף העסקה. כלומר אם חברה גייסה 3 מיליון דולר, המתווך יכול לקבל עד 150 אלף דולר.

הבעיה שמתעוררת מכך היא שיותר מדי אנשים מסתובבים בשוק ומנסים למצוא לעצמם עסקה שתכניס להם כסף.

חברות שמנסות לגייס הון יש בשפע, אך משקיעים שמחפשים הזדמנויות ובכיסם יש את ההון הנחוץ יש פחות. זה מחייב את המתווכים לעשות עבודת רגליים קשה כדי לא לפספס אף משקיע חדש שמגיע לישראל לביקור, ולעתים אף לגלות גישה פרו-אקטיבית ולהציע למשקיעים, בעיקר לזרים, הזדמנויות "שפשוט אסור לפספס".

אחד המשקיעים בקרנות ההון סיכון אמר לנו כי הוא רואה את מעמד המתווכים הולך ומתחזק, בעיקר נוכח הקשיים שבהם מצויות הקרנות המקומיות המתקשות לגייס קרנות המשך: "נכון שהכללות תמיד חוטאות, אבל המתווכים פחות שבעים ולכן נמרצים ומתאמצים יותר לחפור ולמצוא חברות מעניינות. אני מניח שבעתיד הקרוב לא מעט עסקאות השקעה ייסגרו בעזרתם. הם ממלאים חלל שנפער בתעשייה, ואני חושב שזה בריא, בעיקר נוכח דילול מספרן של קרנות ההון סיכון".

מי שפחות מריעים הם אלה שהצליחו לשמור על משרתם בקרנות ההון סיכון ומרגישים כעת קצת מאוימים. איש השקעות באחת הקרנות אמר השבוע: "הם כמו עורבים, מנסים להגיע אל החברות שלנו ולהחתים מנכ"לים חרדים על הסכמי תיווך. הם מתקשים לוותר על החלום וקצת נכנסים לנו בין הרגליים".