עובדי מחסני חשמל התאגדו בהסתדרות; דרשו הסכם קיבוצי

670 עובדי רשת מחסני חשמל הקימו ועד והצטרפו לארגון כדי לשפר את תנאי העסקתם ■ מדובר בהישג להסתדרות, שהשיגה דריסת רגל ראשונה בענף קמעונאות האלקטרוניקה והחשמל

ההסתדרות הכללית ממשיכה לאגד עוד סקטורים של עובדים שמעולם לא הכירו ועד עובדים או הסכם קיבוצי: היום (ה') נודע כי 670 עובדי רשת מחסני חשמל הקימו ועד והצטרפו לארגון כדי לשפר את תנאי העסקתם.

מדובר בפעם הראשונה שבה עובדים המועסקים ברשת קמעונאית למוצרי חשמל ואלקטרוניקה מתארגנים בארגון עובדים כלשהו בארץ.

יו"ר האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות, עו"ד שי תקן, שיגר אמש (ד') מכתב להנהלת מחסני חשמל, ובו הוא מבקש ממנה להכיר בהסתדרות כארגון היציג של העובדים ולפתוח במשא-ומתן להסכם קיבוצי.

יצוין כי אחד מחוקי העבודה החדשים שיזם בשנה שעברה יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, קובע כי מעסיק מחויב לנהל משא-ומתן להסכם קיבוצי אם מעל שליש מהעובדים התארגנו כחוק, אך יחד עם זאת הוא אינו מחויב לחתום בסופו של דבר על הסכם שכזה.

במבחן התוצאה, ובדרך-כלל אחרי תקופה של עימותים, רוב המעסיקים חותמים על הסכם קיבוצי כשניצב מולם ארגון עובדים יציג, במיוחד כאשר מדובר בהסתדרות. כך קרה רק לאחרונה עם עובדי תחנות הדלק של סונול, עם חברת הקייטרינג שפע ועוד.

גל התארגנויות העובדים בשנים האחרונות מיוחס הן לכוחו של עיני ולשינויים שהוא מוביל בארגון, והן לתחרות שקמה להסתדרות מצד ארגון "כוח לעובדים".

עובדי מחסני חשמל טוענים כי הנהלת הרשת מתעלמת מדרישות של עובדים להעלאת שכר ומבטלת באופן שרירותי עמלות לאנשי המכירות. על-פי אחת הטענות, תנאי העבודה הורעו בעיקר מאז שהרשת נרכשה על-ידי חברת אלקטרה מוצרי צריכה לפני כ-3 שנים.

בהסתדרות מציינים עוד כי הנהלת החברה הפעילה לחץ פסול על העובדים כדי שאלה ימשכו את טפסי ההצטרפות להסתדרות עליהם הם חתמו, ובעקבות הלחץ הזה שיגרה ההסתדרות מכתב התרעה באמצעות עו"ד אוהד גלעדי מהלשכה המשפטית.

"אנחנו שמחים שמגמת התארגנויות העובדים ממשיכה לתפוס תאוצה", אמר היום עו"ד תקן מההסתדרות. "אנו קוראים להנהלת מחסני חשמל להכיר בהתארגנות העובדים ולהיכנס למשא-ומתן קיבוצי להסדרת תנאי העסקתם לטובת החברה ועובדיה", הוסיף.

יו"ר ועד הפעולה הנבחר, תומר חובשי, אמר מצידו: "הקמנו את הוועד כדי להסדיר את תנאי העסקתנו במקום העבודה שלנו, המשמש כבית עבורנו. כל מה שאנו רוצים הוא שהחברה תצליח. אנו קוראים להנהלה להכיר ביציגות ולנהל איתנו משא-ומתן להסדרת תנאי העסקתנו וזכויותינו".

מחברת אלקטרה מוצרי צריכה נמסר בתגובה: "חברת אלקטרה מוצרי צריכה הינה חברה שומרת חוק המכבדת ומעריכה את עובדיה. החברה מכבדת את זכותם של העובדים להתאגד בארגון עובדים, כשם שהיא מכבדת את זכויותיהם האחרות של עובדיה על-פי חוק והרבה מעבר לכך. החברה תבדוק כל פנייה שתקבל בקשר לעובדיה ותתייחס לפנייה באופן חוקי וענייני".