ההתפלה תקועה: מחלוקת על 13 אגורות מעכבת 100 מיליון קוב

האוצר מוכן לרכוש מים ממתקני התפלה של גורמים פרטיים במחיר גבוה משמעותית מהמחיר אותו הוא מוכן לשלם למקורות ■ הוצע ליצרנים הפרטיים מחיר 2.75 שקל לקוב

האוצר מוכן לרכוש מים ממתקני התפלה המופעלים על-ידי גורמים פרטיים במחיר גבוה משמעותית מזה שהוא דורש ממקורות. כך טוענים גורמים המעורבים בפרויקט הקמת מתקן ההתפלה באשדוד. לטענת אותם גורמים, הוצע ליצרנים הפרטיים מחיר מים של 2.75 שקל לקוב, בעוד שמקורות נדרשת להתחייב למחיר של 2.36 שקל לקוב כתנאי לקבלת האישור להקמת המתקן באשדוד.

הוויכוח בין האוצר למקורות הנמשך זה שנה, מונע את הקמת המתקן שיהיה מהגדולים מסוגו בעולם, בזמן שרשות המים מזהירה מפני בצורת מהגרועות ביותר שהיו בעשורים האחרונים.

הממשלה אמורה לדון בישיבתה הקרובה ביום ראשון במצב משק המים ולשמוע סקירה משר התשתיות, עוזי לנדאו, על הצעות לפתרון המשבר. במוקד הדיון צפוי לעמוד מתקן ההתפלה באשדוד, שבנייתו היתה אמורה להתחיל באפריל שעבר.

ועדת המכרזים הקפיאה

הממשלה הבטיחה למקורות כי תקים את המתקן באמצעות החברה-הבת מקורות-ייזום, בתנאי שתתחייב לספק את המים המותפלים "במחירי שוק". חברות מנרב הנדסה ו-Sadyt הספרדית זכו לפני שנה במכרז להקמת המתקן שיהיה בהספק של 100 מיליון קוב.

אולם זמן קצר לפני שהחלו עבודות ההקמה, הוקפא הפרויקט בהוראה של ועדת המכרזים הבין-משרדית, הממונה על הקמת המתקן, בראשות סגן החשב הכללי באוצר, גיל שבתאי. הוועדה דרשה ממקורות להתחייב לספק את המים במחיר של 2.36 שקל לקוב. מקורות, שהתבססה בחישוביה על מחיר של 2.85 שקל לקוב, הודיעה כי אינה מסוגלת לעמוד בדרישה.

הנימוק שנתן האוצר למחיר הנמוך היה כי במכרז להקמת מתקן בשורק, שהסתיים כמה ימים קודם לכן, זכו IDE והאצ'יסון בהצעה של 2.01 (מחיר ריאלי) שקל לקוב.

שלוש הצעות פשרה

גורמים באוצר אומרים שיש לפרסם לאלתר מכרז פומבי להקמת מתקן ההתפלה באשדוד, וכי פרסום המכרז יביא להקמת מתקן ההתפלה בזמן הקצר ביותר וביעילות מקסימלית לטובת צרכני המים.

באוצר טוענים שמקורות נכשלת למעלה מעשור בהקמת מתקן התפלה אחד, בעוד הסקטור הפרטי הקים בהצלחה שלושה מתקני התפלה, המספקים קרוב ל-300 מיליון קו"ב בשנה. ההסתמכות על מקורות, טוענים באוצר, תביא לעיכוב נוסף של שנים בהקמת מתקן ההתפלה, למחירי התפלה מנופחים ולנזק מתמשך למשק המים.

מאז פרצה המחלוקת בין הצדדים, הסכימה מקורות לשלוש הצעות פשרה, שלפי האחרונה שבהן יעמוד מחיר המים על 2.49 שקל לקוב, אך ועדת המכרזים והאוצר דבקים בהחלטה המקורית. עמדת האוצר זוכה לתמיכה עקיפה מצד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, שעדיין לא הכריע בשאלה האם יש למדינה אפשרות לסטות מההחלטה המקורית.

בינתיים הורה בית המשפט לבדוק מחדש את זכייתן של מנרב ו-Sadyt במכרז להקמת המתקן, בעקבות עתירה שהגישה קבוצת BSG שהפסידה במכרז.

תגובת מקורות: "ממשלת ישראל קבעה מפורשות שמקורות תקים ותפעיל את מתקן ההתפלה באשדוד. ראוי כי הממשלה תעמוד מאחורי התחייבויותיה והחלטותיה. המכרז נעשה בתיאום עם אנשי האוצר וחייב לוח זמנים קצר להקמת המתקן, מתוך הצורך למצוא פתרון מיידי למשבר המים העומד לפתחנו גם בשנה הקרובה".

בחברה אומרים כי "רק מקורות יכולה להתחיל בהקמת המתקן בלוח זמנים מקוצר ביותר ובמחיר תחרותי, שיאפשר עמידה ביעדי כמויות המים המותפלים אותם קבעה הממשלה. בלי התחלה מהירה של העבודה בפרויקט ההתפלה באשדוד, נתייצב בפני משבר מים נוסף כבר בקיץ 2012, ובמצב בו תחום ההתפלה, שהוא תשתית לאומית קריטית, יישלט על-ידי מונופול פרטי ללא דריסת רגל של המדינה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי הפער בין המדינה לבין מקורות עומד על מאות מיליוני שקלים, אותם יאלץ לשלם הציבור מכיסו".

באוצר גם אמרו כי"הטענה שהאוצר הציע תמורת הגדלת ההספק במתקנים הקיימים מחיר של 2.75 ש"ח מופרכת וחסרת כל בסיס".

11
 11