תחת אש: בעלי עסקים בכרמל חוששים ונערכים ליום שאחרי

בעלי עסקים באזור השריפה ממתינים לפיצוי ותוהים מה הלאה ■ בעל מסעדה בבית אורן: "המדינה דרושת מאיתנו לעמוד בדרישות גבוהות ויקרות, אבל לא דורשת את זה מעצמה"

ערפל קרב. כך ניתן לתאר את הלך הרוח של בעלי עסקים בכרמל הבוער. האש המשתוללת, זה היום הרביעי ברציפות, כילתה לא רק בני אדם, עצים, בתים ומספר לא ברור של בעלי חיים, אלא גם מזומנים. בעלי עסקים, מרביתם קטנים, מתקשים להעריך את הנזק הכספי, הישיר והעקיף, שהשריפה גרמה. הם מדברים במונחים של "מוקדם עדיין לדעת" ו"עוד לא עיכלנו". לערפל בו הם מצויים היום, תורמת גם אי הוודאות מהעתיד לבוא: מתי האש תיפסק וניתן יהיה לשוב לפעילות? ומתי המדינה תעביר את כספי הפיצויים?

לדברי דורון פהימה, מנכ"ל מט"י (מרכז טיפוח יזמות) המסייע לעסקים באזור האסון, עיקר הפגיעה היא של עסקים בתחום התיירות, אך לא רק. "העסקים שנפגעו, ויש לא מעט כאלה, יזדקקו בחלקם לתהליך שיקום ממושך. אנחנו נערכים לסייע להם באמצעות כלים קיימים וחדשים. כמו כן, נעניק לנפגעים ייעוץ חינם בנושא הצלת תזרים מזומנים".

לדברי דפנה נוף, מנכ"לית עמותת "כרמלים", המסייעת לעסקי תיירות במרחב חוף הכרמל, נגרם נזק אדיר לעסקי התיירות באזור הכולל: כ-1,500 חדרי מלון וצימרים, כ-300 אומנים עצמאים וגלריות ו-150 אטרקציות. "הפגיעה העיקרית היא כמובן בתיירות בית אורן, עין הוד, עין חוד, ניר עציון ועוספייה".

אכזבה מהמדינה

"דוניה רוסיה", מסעדת הבשרים הארגנטינאית הוותיקה (8 שנים) בכפר האומנים עין הוד, ניצלה מהלהבות, שכילו חלק ניכר מבתי הכפר. למבנה ולרהיטי המסעדה שלום, אך לא כך לסחורה המצוננת במקררים שלה, הכוללת כמה מאות קילוגרמים של בשר, שנרקבה בשל אי אספקת חשמל. המסעדה, הכוללת 85 מקומות ישיבה על פני כ-200 מ"ר, נמצאת בבעלותם של האחים אורי ודורון רוכפלייש ומועסקים בה כ-30 עובדים. "לא ברור לנו מתי נחזור לעבוד", אומר אורי רוכפלייש. "אנחנו עדיין בערפל. אין עבודה, וכתוצאה מכך אין פרנסה ללא מעט אנשים".

רוכפלייש מביע כעס על רמת המכונות הלאומית לשריפות. "אנחנו במסעדה מצוידים עד האוזניים בכל מה שקשור בכיבוי אש: מטפים, מתזים, מערכות גילוי עשן, חומרים מעכבי ובערה ועוד. המדינה דרושת מאיתנו לעמוד בדרישות גבוהות ויקרות, אבל לא דורשת את זה מעצמה. אני מתוסכל בגלל שאין רצינות הדדית. היחס הזה לא נשמר כלפי מעלה", הוא אומר.

דברים דומים משמיעה מיכל בן חיים מקיבוץ בית אורן. ב-14 השנים האחרונות, מיכל ובעלה בועז מנהלים את מועדון ה"בי סייד", מוסד החביב על בלייני האזור, שלא שרד את השריפה, שכילתה חלקים ניכרים מהקיבוץ. "המועדון נשרף כולו. הפך אבק. לא נשאר כלום", היא אומרת ומוסיפה: "לא ברור לנו מה הולך לקרות. אולי נקים פאב חדש במקום אחר. כרגע אין לנו מושג".

הנס של מלון יערות הכרמל

מלון "יערות הכרמל" שבבעלות רשת המלונות "ישרוטל" הבורסאית שוכן בליבו של אזור האסון, אך למרבה המזל לא ניזוק, למעט נזקים קלים למרפסת חדר האוכל ולגינון מסביב למלון. "אנחנו מחכים שהשמאים יגיעו ויאמדו את הנזק. בפירוש יש נזק ונצטרך לחדש כמה אזורים במלון", כך אמר הבוקר ל"גלובס" מנכ"ל רשת "ישרוטל", ליאור רביב, שמעריך בהערכה גסה את הנזק ב"מאות אלפי שקלים עד כמיליון שקל פלוס". "הנזק שנגרם לנו הוא פרומיל ממה שיכול היה להיגרם. היינו כפסע מאסון. קרה לנו נס גדול", הוא מבהיר.

- עד כמה הפגיעה בנוף עלולה לפגוע להערכתך במלון?

"האזור נראה היום כמו שדה קרב. עם זאת, אני לא מאמין שהנוף החרוך יפגע בתיירות באזור בכלל ובמלון בפרט. הבנתי מאנשי קק"ל, שחורש טבעי, בניגוד לעצים, מתחדש די מהר, כך שהצבע הירוק יחזור וזה נותן אופטימיות".

- האם המלון מבוטח?

"המלון מבוטח ברמה הכי גבוהה שיש, וכעת יש סיכוי שהפרמיות יעלו".

- מה הלקחים שהפקתם מהאירוע?

"בימים אלה אנחנו נמצאים בתהליך לשיפור ולשדרוג מערך הכיבוי במלון בכפוף ובהתאם לדרישות נציבות הכבאות לשם קבלת רישיון עסק לשנת 2011. נשפר צנרת מים היקפית, נציב תותחי מים נוספים לכיוון היער וניצור שבילי אש רחבים יותר".

- עסקים רבים מערערים על דרישות כיבוי אש מוגזמות. מה עמדתכם?

"איפה שהדרישות לא הגיוניות, אז אנחנו מערערים. מאידך, אני מצפה שהרצינות תהיה הדדית. כלומר, שגם המדינה תעשה מהלכים ברמה האסטרטגית לצמצום הסכנה למינימום".