גרופון דחתה הצעת רכש של 6 מיליארד דולר מגוגל

במקום רכישה, בכירי אתר מכירות הקופונים הקבוצתיים שוקלים לצאת להנפקה ציבורית ב-2011 ■ הדיונים בין שני הצדדים עשויים להתחדש אם הם יתגברו על המחלוקות

גרופון, אתר מכירות הקופונים הקבוצתיים האמריקני, שבו רשומים יותר מ-35 מיליון משתמשים, דחה ברגע האחרון את הצעת הרכישה של גוגל שעמדה על סכום של 6 מיליארד דולר - כך מסר מקור המעורה בשיחות בין החברות.

ההחלטה לעצור את העסקה נפלה לאחר היסוסים רבים של אנשי גרופון, שהחליטו לבסוף שלא להירכש על-ידי חברה גדולה אלא לחכות ואולי להנפיק את החברה בשנה הבאה. עם זאת, ציין המקור כי הדיונים בין שני הצדדים עשויים להתחדש אם הם יתגברו על המחלוקות.

גוגל הציעה לשלם סכום של 6 מיליארד דולר תמורת האתר, נוסף על תמריצים שישולמו למנהליו במידה והם יעמדו ביעדים שיוצבו להם. אם היה נרכש על-ידי גוגל, היה גרופון מסייע לענקית האינטרנט להשיג דריסת רגל בשוק הפרסום המקומי בארה"ב, שהיקפו נאמד ב-133 מיליארד דולר.

על-פי המקור, מנכ"ל גרופון, אנדרו מייסון, היה זה שהכריע בסופו של דבר שלא לקבל את הצעתה של גוגל. למייסון היו הסגות לגבי המתווה האסטרטגי שיוכתב לגרופון תחת בעלות חדשה. מייסון הביע חשש גם מפגיעה ביחסים בין גרופון לבין בתי העסק עימם הוא משתף פעולה וכן מפיטורים אפשריים של העובדים באתר.

גוגל, המחזיקה 33.4 מיליארד דולר בהון נזיל ובניירות ערך סחירים, הניחה תחילה על שולחנה של גרופון הצעה בסכום הנע בין 3.5 ל-4 מיליארד דולר, מסר גורם המעורה בשיחות. גרופון, ששקלה גם לצאת לסבב גיוס הון סיכון, דחתה את ההצעה ובכך הובילה את גוגל להעלות את הסכום ל-6 מיליארד דולר.

את גרופון ייסד מייסון ב-2008 ומאז מעניק האתר הנחות משמעותיות ל-35 מיליון משתמשיו על שלל מוצרים, החל בחבילות נופש וכלה בטיפולי פדיקור. מקור הרווח של החברה היא העמלה שהיא גובה עבור מכירת כל אחד מקופוני ההנחה. על-פי ההערכות, מכירות האתר יגיעו השנה ליותר מ-500 מיליון דולר.

שווי השוק של גרופון נאמד באפריל ב-1.3 מיליארד דולר, לאחר השקעה שביצעה בו החברה הרוסית דיגיטל סקיי. עד כה גייסה גרופון 170 מיליון דולר בהון סיכון, כשבין הקרנות הממנות אותה ניתן למנות גם את אקסל, אחת מהקרנות המושקעות בפייסבוק. הניסיון לרכישת גרופון הוא צעד אסטרטגי יוצא דופן מצידה של גוגל, שנוטה להשתלט על חברות המתמתחות בפיתוחים טכנולוגיים.

במקום גרופון, 2 רכישות אחרות

בהתאם לאסטרטגיה זו, הודיעה גוגל בסופ"ש כי היא תרכוש את חברת התוכנה Widevine, המתמחה בפיתוח אמצעי הגנה מפני הורדות פיראטיות. סכום העסקה לא נחשף. עד כה גייסה Widevine סכום של 65 מיליון דולר ממשקיעי הון סיכון. 250 מיליון מכשירי וידיאו עם חיבור לאינטרנט משתמשים בתוכנת שפותחה על-ידי החברה.

במקביל, גוגל צפויה לרכוש את חברת התוכנה Phonetic Arts, המתמחה בפיתוח אמצעי זיהוי קולי. החברה הבריטית אישרה את הידיעה, אך לא מסרה את סכום העסקה.