איך מבלים בשעות הפנאי בהיי-טק - וכמה מוציאים בחודש?

עובדי ההיי-טק נחשבים לקהל צרכני מעניין: מדובר בקהל שבחלק גדול מהמקרים רושם הכנסה חודשית נאה, שמאפשרת לו לערוך קניות ולבלות גם בסכומים גבוהים מהממוצע

עובדי ההיי-טק נחשבים לקהל צרכני מעניין. מצד אחד, מדובר בקהל שבחלק גדול מהמקרים רושם הכנסה חודשית נאה, שמאפשרת לו לערוך קניות ולבלות גם בסכומים גבוהים מהממוצע. מצד שני, המיתון והפיטורים שמתרחשים כל הזמן בענף ההיי-טק, לא הופכים בהכרח את הקהל הזה לבזבזן או עקבי בזמני הבילוי שלו.

אז איפה עובדי ההיי-טק מעדיפים להוציא את הכסף שלהם בשעות הפנאי? הבילוי המועדף על למעלה משליש מעובדי חברות ההיי-טק (36.8%) הוא ישיבה במסעדה. 11.7% יעדיפו לצאת לפאב, 3.3% יעדיפו מועדונים ומסיבות והשאר (19.3%) יעדיפו מקום בילוי מסורתי אחר, דוגמת בית קולנוע. כך עולה מסקר שנערך על-ידי מועדון הצרכנות "היי-טק זון", הסוקר את העובדים בתחום.

לא במפתיע, עובדי ההיי-טק מפרנסים את ענף המסעדנות. לפי תוצאות הסקר, תקציב הבילוי החודשי של העובדים עומד על 855.6 שקל לזוג, שהם 10,267 שקל בשנה, כש-75% מהתקציב (7,563 שקל בשנה) מוקצה לבילוי במסעדות. בהיי-טק זון מעריכים כי עובדי תעשיית ההיי-טק "תורמים" סכום מוערך של 605 מיליון שקל בשנה לענף המסעדנות, במסגרת בילויים בערבים ובסופי שבוע. נתונים אלה יכולים להסביר את קיומן של מסעדות רבות באזורים בהם נמצאים חברות היי-טק, כמו רמת החייל בתל אביב או הרצליה פיתוח.

"הנתונים לא מפתיעים", אומר נועם בוסידן, מנכ"ל משותף בהיי-טק זון. "עבור עובדי ההיי-טק אכילה במסעדה מהווה חלק טבעי מאורח החיים, גם כחלק משגרת יום העבודה. לכן טבעי שהעובדים יבחרו לבלות במסעדות איכותיות בשעות הפנאי והוצאותיהם יהיו מעל הממוצע".

מהסקר עולה עוד כי נשואים מבלים פחות, אבל מוציאים יותר כסף. עובדי ההיי-טק הרווקים יוצאים לבלות 5.6 פעמים בחודש, בהשוואה לממוצע של 3.5 בילויים חודשיים בקרב הנשואים. עוד מתברר כי ההוצאות בבילוי בודד עולות עם הגיל והמצב המשפחתי.

כך, למשל, בעוד שזוגות נשואים עם ילדים יוציאו בממוצע 126.6 שקל לאדם בבילוי במסעדה, ההוצאה הממוצעת בקרב הרווקים עומדת על 106 שקל בלבד. לצורך ההשוואה, נשואים ללא ילדים יוציאו 113.4 שקל לסועד.

"אפשר להבין שעובדי ההיי-טק שנמצאים זמן רב בעבודה, מעדיפים מטבע הדברים בילוי שחוסך להם זמן", מסביר דני עמית, פסיכולוג במכון אדלר. "מסעדה מהווה רווח כפול: לא צריך להכין אוכל ואפשר גם לבלות וזה מתאים ללוח הזמנים העמוס של אותם עובדים". עוד אומר עמית כי "הצורך החברתי של העובדים הוא בילוי תרבותי עירוני המאפשר מגע עם אנשים רבים ומשמש כפיצוי על העבודה הפרטנית הממושכת מול המחשב במשך היום".