המשנה לנגיד בנק ישראל רומז: מתנפחת בועת נדל"ן בישראל

אקשטיין אמר היום כי בועות נדל"ן בעולם "התאפיינו בניתוק משמעותי בין מחיר הדירה לשכר הדירה", ולאחר מכן ציין שבישראל ניכרת "תחילת מגמה מדאיגה של עלייה חדה יותר במחירי הדירות מאשר בשכר הדירה" ■ אמר בלשון מסויגת: "כעת, ככל הנראה, לא מתקיימת בועה"

פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, רמז היום (ב') על תחילת היווצרותה של בועת נדלן בישראל, אם כי באותה נשימה הוא חזר שוב על העמדה הרשמית של בנק ישראל לפיה אין בועת נדל"ן.

אקשטיין אמר שבועות נדל"ן בעולם "התאפיינו בניתוק משמעותי בין מחיר הדירה לשכר הדירה", ולאחר מכן ציין כי בישראל ניכרת "תחילת מגמה מדאיגה של עלייה חדה יותר במחירי הדירות מאשר בשכר הדירה". בכך, למעשה, רמז להיווצרות בועת נדל"ן בישראל.

עם זאת, אקשטיין, שדיבר בכנס השנתי של האגודה הגיאוגרפית הישראלית שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים, אמר בלשון מסויגת כי "כעת, ככל הנראה, לא מתקיימת בועה במחירי הדירות בארץ". הוא הוסיף שבנק ישראל "נוקט בצעדים בכדי למנוע מצב של ניתוק שכזה (בין מחירי הדירות לשכר הדירה - ע.ב.י) במשק הישראלי".

המשנה לנגיד מנה את היצע הקרקעות ההדוק כגורם העיקרי לעליית מחירי הדירות בישראל, אך לא שכח גם את הריבית הנמוכה שמנהיג בנק ישראל במשק, אשר דוחפת את המשקיעים לשוק הנדל"ן במרדף המתמשך אחר תשואות.

"בעוד למינהל מקרקעי ישראל בעלות כמעט מוחלטת על קרקעות המדינה (כ-80%) הוא שותף רק ב-40% ביזמות הבניה למגורים", אמר אקשטיין. "בעלות כה מאסיבית של המדינה בתחום הקרקעות ייחודית לישראל וחוסר התמריצים של המינהל ליזמות עסקית הם בין הגורמים ללחץ לעליות המחירים שנצפה בחודשים האחרונים בשוק, בצד הריבית הנמוכה השוררת במשק והעלייה בהיקף האשראי למשכנתאות".

אקשטיין אמר כי בניית ערים חדשות בישראל אינה הפתרון למצוקת הדיור כיוון שהיא תסיט את המשאבים מהשקעה בערים הקיימות. "יש לקיים בטווח הקצר תוכנית מיסוי מקלה אשר תעודד בניה מהירה תוך תיעוש של ענף הבנייה כולו", אמר אקשטיין.