העליון: האחים אברג'יל יוסגרו לארה"ב; דחה את ערעורם

האחים איציק ומאיר אברג'יל ושותפיהם ששון בראשי, משה מלול וישראל אוזיפה יואשמו בארה"ב בקשירת קשר לפעילות במסגרת ארגון פשיעה וכן בשורת עבירות נוספות

הוסר המכשול האחרון מעל כוונת רשויות האכיפה בישראל להסגיר לארה"ב את ראשי ארגון הפשיעה איציק ומאיר אברג'יל. זאת לאחר שבית המשפט העליון דחה הבוקר (ב') את ערעורם של האחים אברג'יל, וכן של שותפיהם ששון בראשי, משה מלול וישראל אוזיפה, על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים להכריז עליהם כברי-הסגרה לארה"ב.

עם זאת, השופטים מרים נאור, עדנה ארבל ועוזי פוגלמן קבעו סייגים באשר לעבירות הספציפיות שבעטיין ניתן יהיה להעמידם לדין בארה"ב: באשר לאיציק ארבג'יל - עבירות של הלבנת הון, סחיטה, עבירות של סחר באקסטזי ופרשת רצח סוחר הסמים סמי אטיאס; באשר למאיר אברג'יל - בשל הלבנת הון, וכן סחיטתם של האחים ועקנין; בראשי - בעבירות של הלבנת הון ו-3 פרשיות סחיטה; מלול - בשל רצח אטיאס; ואוזיפה - בגין פרשיית סמים.

ממשלת ארה"ב העבירה לישראל באוקטובר 2008 בקשה להסגרתם של הנאשמים לשם העמדתם לדין בארה"ב. על-פי אמנת ההסגרה ההדדית בין שתי המדינות, אם האחים אברג'יל יועמדו לדין בארה"ב ויורשעו בדין - הם יהיו רשאים לבקש לרצות את עונשי המאסר שלהם בישראל, באותה מתכונת שבה טופל העבריין זאב רוזנשטיין.

ביולי 2009 נעתר שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד חשין, לבקשת ההסגרה בנוגע לחלק מהעבירות שפירט היועץ המשפטי לממשלה בעתירתו. על כך הגישו שני הצדדים ערעורים לבית המשפט העליון - הנאשמים, על עצם ההכרזה עליהם כברי-הסגרה; והמדינה - על ההגבלה בסעיפי העבירות שבגינן הם יוסגרו.

האחים אברג'יל ויתר הנאשמים יואשמו בארה"ב בקשירת קשר לפעילות במסגרת ארגון פשיעה, על-פי חוק "ריקו" הפדרלי, וכן בשורת עבירות נוספות.

המדינה טענה כי בשנת 2002 חבר ארגון אברג'יל לארגון פשיעה אחר, "החבורה הירושלמית", במטרה להלבין בארה"ב כספים שמקורם במעילה שמעלה אתי אלון שעבדה בבנק למסחר.

"הליך ההסגרה איננו הליך בו נקבעת חפות או אשמה", כתבו השופטים בהחלטתם, "הסגרתו של אדם איננה בגדר קביעת ממצא כי הוא אשם. התשובה לרבות מהטענות שהועלו לפנינו היא, בפשטות, שמקום בירורה של הטענה הוא בהליך שיתנהל במדינה המבקשת". (ע"פ 6717/09).