גיבורי העולם המודרני: מי האנשים שבוחרים להיות כבאים?

למרות ההילה של המקצוע בעולם, הכבאים בארץ סובלים מתדמית קצת אפרורית ■ מיהם האנשים שמוכנים להקריב עצמם למען הכלל וכמה הם מרווחים?

כשילדים קטנים מפנטזים על הקריירה שלהם והוגים בשאלה: מה ארצה לעשות כשהיה גדול? הם נחלקים לשתי קטגוריות מרכזיות. על הראשונה נמנים ה"מתוחכמים": אותם ילדים שמבקשים לרתום בעיקר את האינטלקט כדי לממש את עצמם, ושואפים אגב כך לממש את עצמם בקריירה כמו ממציא, מדען, אסטרונאוט או רופא. על הקבוצה השנייה נמנים אלה ששואפים להדגיש את היכולות הפיזיות שלהם כמו שוטר, ספורטאי, כדורגלן וכיו"ב.

כבאים הם ללא ספק אנשים שנמנים על הקבוצה השנייה. המקצוע דורש יכולות פיזיות מובהקות כמו לסחוב פצועים כבדים, לרתך דלתות נעולות ולהפעיל ציוד ומכשירים מתוחכמים כדי לנסר פח מכונית שלכדה אנשים לאחר תאונה. אז מה מאפיין מקצוע ייחודי זה ממקצועות פיזיים אחרים? ללא ספק - זוהי ההילה השמורה לאנשי מקצוע שמחרפים את נפשם כדי להציל נפשות.

"הפנטזיה של להיות כבאי אש חזקה אפילו יותר במערב", אומר הפסיכולוג ד"ר מוטי נוימן, מנהל מחלקת ייעוץ קריירה בפילת, "וההילה של המקצוע התחזקה עוד יותר אחרי אסון התאומים. אירוע זה הפך את הכבאים בארה"ב לגיבורים נערצים והאדיר את התפקיד עוד יותר מאי פעם".

ד"ר אביגדור רימר, פסיכולוג תעסוקתי וראש החוג לפסיכולוגיה במכללת גליל מערבי, מסביר כי למקצוע הכבאות יש אמנם הילה, אבל בארץ היא די "אפורה". "למרות שהם מחרפים את נפשם - אין לכבאים בארץ את ההילה הנוצצת של לוחמי יחידות מובחרות", הוא מסביר, "העבודה שלהם אפורה ובמקרים הרגילים, היומיומיים, עיקר עשייתם מתבטאת בעבודות טכניות. הם גם הרבה יותר שקופים לציבור, ולכן הם לא נהנים מהתמיכה והגיבוי הכלל ארציים של לוחמים קרביים".

אז מי בוחר לממש פנטזיות ילדות ומגיש מועמדות למשרת כבאי? מהו מבנה האישיות המיוחד של איש מקצוע שקופץ לתוך האש ומסכים לחרוך את ריאותיו בעשן ובחומרים כימיים מסוכנים? ד"ר רימר וד"ר נוימן משרטטים את הפרופיל הפסיכולוגי הטיפוסי שנדרש מכבאי אש.

1. הוא גבר

"כבאי הוא הגיבור של העולם המודרני. יש בו אלמנט חזק של פעילות פיזית עם נכונות למאמץ פיזי, והוא מתאים לאנשים שחשים צורך במימוש הזהות הגברית שלהם"

רימר: "כבאים הם-הם הגיבורים של העולם המודרני. לא בכדי מקצוע הכבאות נחשב לאחד המקצועות הגבריים המובהקים ביותר שיש בימינו. שכן, יש בו אלמנט חזק של פעילות פיזית מאומצת מאוד, ושל נכונות אמיתית של הכבאים למאמץ פיזי זה.

"כך יוצא, שמקצוע הכבאות מתאים לאנשים שחשים צורך עז במימוש הזהות הגברית שלהם. שהרי, במידה לא מבוטלת, מקצוע הכבאות נושא בכנפיו את הדימוי הקלאסי מהאגדות של 'האביר שמציל את העלמה שנמצאת במצוקה' או 'של הסופרמן שמעופף לגובה לשם הצלת נפשות'".

2. הוא אוהב סיכונים

"כבאי חייב להיות אדם בעל יכולת לעבור במהירות ממצב של 'מאה אחוז שלווה' למצב של 'מאה אחוז חירום'. לא כל אדם יכול לעשות תפנית חדה כזו בלי להתבלבל"

נוימן: "למרבית האנשים יש הסתייגות מסיכונים ומצבי לחץ הרי גורל. בדרך-כלל, לנוכח מצבים קיצוניים של חיים ומוות הם נכנסים לחרדה, לאיבוד עשתונות, לשיתוק או לבריחה. בעיסוק של כבאות, לעומת זאת, יש אלמנט מהותי של אהבת סיכון ואף למעלה מזה: כבאי חייב להיות אדם בעל יכולת לעבור במהירות ממצב של 'מאה אחוז שלווה' למצב של 'מאה אחוז חירום'.

"לא כל אדם יכול לעשות תפנית חדה כזו בלי להתבלבל. מקצועות נוספים שמאופיינים במעברים המהירים והתלולים הללו הם חבלן משטרתי או מציל בבריכה - גם שם מהות המקצוע היא סיכון ומעבר מ'אפס מעשה' (או מתרגול על יבש) אל סכנת חיים אמיתית. יכולת זו דורשת מבנה אישיות בעל גמישות מחשבתית ורגשית אדירה".

3. הוא נטול אגו

"כבאי חייב להיות בעל יכולת לחלוק בספייס שלו, בציוד שלו, לגלות סובלנות לגחמות של אנשים אחרים בקבוצה ולהתפשר על סוגיות לא-מהותיות מצד חבריו לצוות"

נוימן: "אנשים אינדיבידואליסטים, סוליסטים בצורה קיצונית, לא מתאימים למקצוע של כבאי. המושג 'עבודת צוות' שאנו מכירים מעולמות מקצועיים אחרים כמו היי-טק, שונה מאוד מעבודת צוות בכבאות. בהיי-טק, למשל, המושג 'עבודת צוות' הוא במובן של 'חלוקת עבודה'. כל אחד מחברי הצוות יכול לגור במקום אחר בעולם (אחד במלבורן, אחד בסן פרנסיסקו ואחד בירושלים) והעבודה תתחלק ביניהם מבלי שיהיה להם צורך להתחכך אחד בשני.

"לעומת זאת, עבודת צוות במכבי אש פירושה 'חלוקת החיים', בדומה למה שקורה במחלקה צבאית ביחידה קרבית. במסגרת עבודתו, כבאי לא יכול להיות פיינשמקר - הוא חייב להיות בעל יכולת לחלוק בספייס שלו, בציוד שלו, לגלות סובלנות לגחמות של אנשים אחרים בקבוצה ולהתפשר על סוגיות לא-מהותיות מצד חבריו לצוות. לא רק שאתה חי פיזית עם הצוות הזה במשמרות בלילות, בשבתות ובחגים - אין גם בתפקיד הזה מקום לספח את התהילה ואת ההישגים לעצמך באופן אישי, כי אתה חולק אותה עם הקבוצה כולה. למעשה, התפקיד הזה מחייב אופי של שחקן קבוצתי במלוא מובן המילה".

4. הוא שליח ציבור

"כבאי הוא איש שנכון לשלם בבריאותו כשהוא נחשף לחומרים מסוכנים, או נכנס למקומות בוערים. זה נעשה ממקום של נתינה לקהילה, משליחות למען משהו משמעותי יותר מ'עצמי'"

רימר: "בלי נכונות של הקרבה עצמית למען הזולת - אדם לא יכול להיות כבאי, כי הוא יתנהג כמו אדם נורמלי שמתרחק מאש. כבאים הם אנשים שנכונים לשלם בבריאותם כשהם נחשפים לחומרים מסוכנים, מטפסים למקומות גבוהים או נכנסים למקומות בוערים. ב

"פרופיל הפסיכולוגי שלהם הם מניחים את הזולת לפני הנוחות העצמית שלהם. יש שם בפירוש דחף לחרוג מאזור הנוחות שלהם. אמנם גם בספורט אקסטרים בעלי המקצוע מותחים את גבולות הנוחות שלהם, אבל זה נעשה למען העצמי, למען האדרנלין שלהם. אצל כבאי זה נעשה ממקום של נתינה לקהילה ולחברה, משליחות למען משהו משמעותי וגדול יותר מן ה'עצמי'".

5. הוא מנותק רגשית

"כשכבאי מסתער על חדר בוער הוא נכנס ביודעין לסיטואציה מבלי לדעת איך יצא ממנה, אם בכלל. לשם כך הוא חייב להתנתק מאמוציות ומאינסטינקטים, ולא - הם יכשילו אותו"

נוימן: "כשכבאי נדרש להסתער על חדר בוער הוא נכנס ביודעין לסיטואציה עם תוצאות לא ברורות וידועות מראש - מבלי לדעת איך הוא יצא משם, אם בכלל. לשם כך הוא חייב להיות בעל יכולת התנתקות מאמוציות, כדי להתמקד במשימה נטו. זה דורש חשיבה קרה, ראש קר מנותק מאמוציות ומאינסטינקטים, ולא - הם יכשילו אותו.

"כאן נכנס האלמנט של מסוגלות עצמית וביטחון עצמי. בסיטואציות כאלו, בעלות דרגות אי-ודאות גבוהה, כבאי חייב לבטוח ביכולות שלו, בכלים שלו, בהפעלת שיקול הדעת שלו ובמיומנויות שלו. ללא הביטחון הפנימי הזה, הכניסה לחדר הבוער כמוה כהתאבדות".

6. הוא ההפך ממקגייוור

"כבאי חייב להיות בעל נכונות לציית, לעבוד בצורה שבלונית, מסודרת, לקבל מרות, להיות ממושמע, ולחיות בנוחות עם פיקוח צמוד. ולא - הוא מסכן חיי אדם"

נוימן: "גם הדמות הקלאסית של מקגייוור היא דמות שמצילה חיים, אבל בשעה שנקודות החוזק של הגיבור הטלוויזיוני מונחות בעיקר ביכולות האלתור והיצירתיות שלו, הרי שאצל כבאי בשטח הדרישה תהיה יכולת לעבוד לפי נהלים סדורים.

"למעשה חייבת להיות אצלם נכונות לציית, לעבוד בצורה שבלונית, מסודרת, לקבל מרות, להיות ממושמעים ולחיות בנוחות עם פיקוח צמוד. בעלי מקצוע במצבי חירום חייבים להיות מסודרים וממושמעים, ולא - הם מסכנים חיי אדם".

+ דווקא מצבי חירום סבוכים מזמנים צורך במקוריות לצורך פתרון בעיות, לא?

נוימן: "יכולות אלתור, גמישות והפקת פתרונות מקוריים מחוץ לקופסה נדרשות מהמפקדים בתחום הכבאות, כשהם נחשפים למציאות מורכבת שלא עובדת לפי הספר. לעומת זאת, כבאי זוטר לא צריך להיות בעל יכולת אלתור אלא דווקא בעל יכולת לעבוד בצורה שבלונית, לפי הוראות סדורות מלמעלה".

7. הוא לא רודף אחרי הסטטוס

"כבאים זקוקים פחות לפידבק חיצוניים. את אלה הם שואבים בעיקר מתחושת השליחות הפנימית שמניעה אותם, ויותר מכך - בלעדיה לא יהיה להם כוח לחרף את נפשם"

רימר: "רוב החיים של הכבאי אפורים. הוא עובד בתרגולות הדוקות מאוד, בפיקוח צמוד וגם הציבור לרוב רואה בכבאות מקצוע אפור נטול זוהר. יחד-עם-זאת, כבאים זקוקים פחות לסטטוס הערכה או לפידבק חיצוניים. את אלה הם שואבים בעיקר מתחושת השליחות הפנימית שמניעה אותם, ויותר מכך - בלעדיה לא יהיה להם כוח לחרף את נפשם. כבאי, על-פי מבנה אישיותו, זקוק הרבה פחות לתשואות מבחוץ. מיקוד השליטה שלו פנימי והאישורים שלו פנימיים".

כמה מרוויח כבאי / צלם תמר מצפי
 כמה מרוויח כבאי / צלם תמר מצפי