מנפח המניות מוושינגטון

בן ברננקי עושה מה שאף אחד אחר לא מעז, אבל מה אכפת לנו - בואו, נרכב על הגל ונרוויח

מעניין אותי מה היה קורה אילו משקיע מוסדי גדול היה מתבטא מעל דפי העיתון כי המטרה שלו היא להעלות את מחירי המניות. או מה היה קורה לאמינות של ישראל בעולם אילו התבטא ביבי כי הוא מעוניין להעלות את מחירי המניות על מנת להעלות את המוראל במדינה?

אני בטוח ששני המקרים האלו לא היו עוברים ללא התייחסות.

ניתן להניח כי אותו משקיע היה נקרא באופן מיידי למשרדי הרשות לני"ע לתת הסברים בחשד למניפולציה במחירי מניות. וניתן להניח כי ראשי ה-OECD היו קוראים לביבי להסברים, בטענה כי זהו צעד לא מתקבל מצידה של מדינה מפותחת.

ב-2008 האשימו בחלק מאמצעי התקשורת כי ממשלת סין מנפחת את השוק המקומי על מנת למנוע משבר אזרחי שייגרם כתוצאה מהפסדי הון של המשקיעים המקומיים הקטנים. והנה ב-2010, אף אחד לא מאשים את ברננקי בניפוח מלאכותי של שוק המניות על מנת לגרום לתחושת עושר. וזאת אע"פ שברננקי הודיע על זה חד משמעית מעל גבי הוושינגטון פוסט.


השבוע האחרון היה שבוע מבחן לתוכנית ההקלה הכמותית של הפד. זה היה השבוע הראשון מאז פרסום התוכנית בו היה סכום רכישות מסיבי לאורך כל העקום. בשבוע שעבר רכש הפד כ-45 מיליארד דולר באג"חים לאורך העקום, ובעיקר בטווחים של 2014-2020. לשם השוואה, השבוע תעמוד התערבות הפד בשוק על כ-20 מיליארד דולר "בלבד" (בדומה לזו שלפני שבועיים).

היקף הרכישות בשבוע שעבר ותגובת השוק יכולה ללמד אותנו על האפקטיביות של התוכנית.

בשבוע שבו הפד' מתערב בכ-45 מיליארד דולר בסדרות נומינליות בלבד, היינו מצפים לירידת תשואות. אך בפועל קיבלנו עליית תשואות וחצייה סמלית של קו ה-3% תשואה לפדיון באג"ח לעשר שנים. לפחות מבחינת התשואות, לא נראה כי ברננקי מצליח במטרת תוכנית ההקלה הכמותית שלו.

מטרה נוספת שלו היא "ניפוח" מחירי המניות. עוד בחודשים מאי - יוני עלתה טענה כי ברננקי רוכש אג"חים מבנקי ההשקעות, ואלו מזרימים את ההון שמתקבל לשוק המניות וגורמים לעליית מחיר. מאמר, שהראה את רכישות הפד אל מול שוק המניות והתבסס בין השאר על מקורות פנימיים, הראה כי הפד' מביא לעליית מחירים בשוק - בעיקר לקראת פקיעת אופציות.

בזמנו שאל הקונגרס את ברננקי לגבי התיאוריה והוא השיב חד משמעית שהפד או רשויות ממשלתיות לא עוסקות במניפולציה של שוק המניות (צודק. אף אחד לא טען כי ברננקי ונציגיו הם אלו שיושבים על תוכנת המסחר). והנה, ארבע חודשים מאוחר יותר ברננקי מודיע באופן חד משמעי שאחת ממטרות תוכנית ההקלה החדשה היא שוק מניות גבוה יותר שיביא לבטחון צרכנים חזק יותר.


אולי השבוע לא הצליח ברננקי לתמוך בתשואות האג"ח, אך נראה כי ההתערבות בסך 45 מיליארד דולר דווקא הצליחה לשמור על שוק המניות:

  • שווי המסחר בתעודת הגדולה ביותר על מדד ה-S&P500 (SPY), היה הגבוה ביותר מאז ספטמבר.
  • בכל יום מסחר השבוע סגר השוק מעל הרמות בהם פתח. רק ביום שלישי ירד השוק, וגם אז ב-0.6% בלבד. לשם השוואה, הדאקס ירד ב-3 ימים מתוך חמישה ימי מסחר, כאשר ביום שני ירד ביותר מ-2%.
  • את השבוע סגר מדד ה-S&P בעליה של כמעט 3%, בעוד מדד הדאקס עלה בכ-1.5%.


נכון, ולא ניתן להשתמש בנתונים אלו על מנת להצביע על הפד "כאשם" מעל כל ספק סביר, אך אם מישהו טוען שבכוונתו להעלות את השוק, והשוק אכן עולה, אז בעיניי זה מספיק בשביל לחשוד בו.


ייתכן והיקף שוק האג"ח גדול על ברננקי, הרי גם בתוכנית הראשונה לא הצליח יו"ר הפד להשפיע על התשואות, וראינו את התשואות נושקות ל-4%.

לעומת זאת, ייתכן ובשוק המניות הפעולות של ברננקי משפיעות יותר, ובעיננו גם זו סיבה להשתתף בתוכנית, בטח אם הוא מתחיל לרמוז על כך שייתכן ו-600 מיליארד זו רק ההתחלה.

אז כל עוד ברננקי מנסה ליצור את הבועה השלישית בעשור הנוכחי, אנחנו משקיעים יחד איתו. תזכרו שכבר מזמן אמרו מי שאמרו, וצדקו: "בעל המאה הוא בעל הדעה".

  • הכותב הוא ראש צוות השקעות מאקרו במנורה מבטחים פיננסים.
  • האמור לעיל אינו מהווה המלצה לפעילות פיננסית מכל סוג והנוקט בה עושה זאת על דעתו שלו בלבד