ECI מחסלת חוב של מאות מיליוני ד' שנוצר בעקבות רכישתה

יתכן שהתזמון הנוכחי מאחורי מהלך שכזה נועד לנקות את מאזן החברה לקראת מהלכים אסטרטגיים נרחבים יותר - כגון מכירה, מיזוג או הנפקה

מאז שהפכה ספקית ציוד התקשורת הישראלית ECI לפרטית, הנתונים על המתרחש במאזני החברה אינם ידועים עוד. מה שברור הוא שעל כתפיה של ECI הועמס חוב רציני ביותר, של מאות מיליוני דולרים, בעקבות רכישתה על-ידי קבוצת Swarth של שאול שני וקרן Ashmore תמורת 1.24 מיליארד דולר. הרכישה, שהתבצעה בשלהי 2007, מומנה על-ידי אשראי והון עצמי של בעלי המניות.

היום (ב') הודיעה החברה על חיסול החוב, צעד שישפר שבאופן מהותי את מאזן החברה, אך יוריד את יתרות המזומן שלה. מהנתונים שמספקת ECI, היא ובעלי מניותיה רכשו את יתרת החוב של החברה שהועמד לה על-ידי בנקים זרים.

יתכן שהתזמון הנוכחי מאחורי מהלך שכזה נועד לנקות את מאזן החברה לקראת מהלכים אסטרטגיים נרחבים יותר - כגון מכירה, מיזוג או הנפקה. ככל הנראה, ECI קיבלה תנאים מספיק אטרקטיביים מבעלי החוב, שסייעו לה לקבל את ההחלטה.

חלון הצצה למתרחש במבנה ההון של החברה התאפשר ביולי 2008. אז פרסמה ECI כי הצליחה להפחית את החוב לקרדיט סוויס, הבנק שמימן את העסקה, מ-200 מיליון דולר ל-140 מיליון דולר, בעקבות התמחרות מחודשת מול הבנק.

לאורך הזמן, ביצעה החברה מהלכים פיננסיים נוספים בכדי לשפר את המאזן. כמו אז, גם היום, ההתנסחות של החברה היא מעורפלת למדי, והיא נמנעת מלגלות מי בדיוק קנה חוב, באיזה סכום, מי מבעלי המניות השתתף ומה היקף המאזן. על-פי הערכות, החוב שנשאר וכעת נוקה, הסתכם בכ-100 מיליון דולר.

בחברה מסרבים לומר אם זהו מהלך לקראת מכירתה. שני, בעל השליטה ויו"ר החברה, פנה בתחילת חודש נובמבר השנה במכתב לנשיא רוסיה, דמיטרי מדבדייב, בו הוא הציע לו לרכוש את החברה תמורת 2.5 מיליארד דולר. זאת, לעומת הערכות בשוק ההון, כי מחיר החברה דווקא נחתך לכ-700 מיליון דולר מאז המכירה, כמו כל שוק ציוד הטלקום.

לדברי מנכ"ל החברה, רפי מאור, "השקעת הבעלים ב-ECI מהווה הבעת אמון בחברה וביכולותיה להמשיך ולהתחרות בהצלחה בשוק".