מטאטא חדש בבית פסגות

רונן טוב נכנס לנעליו של רועי ורמוס כשלפניו ניצבים שלושה אתגרים גדולים

אחר 4 שנים כמנכ"ל פסגות, עזב השבוע (א') רועי ורמוס את תפקידו, ובמקומו מונה בקרוב רונן טוב. ורמוס נחשב כידוע ל"כוכב" בשוק ההון המקומי, ובתקופתו צמחה פסגות להיות בית ההשקעות הגדול בישראל, בין אם באמצעות רכישות ובין אם בצמיחה אורגנית.

גם לטוב, המנכ"ל הנכנס, לא חסרים כישרון וניסיון. עד לאחרונה הוא שימש כמשנה למנכ"ל מגדל וראש חטיבת הלקוחות, ובעבר היה מנהל אגף הפנסיה בפיקוח על הביטוח באוצר, מנכ"ל עתודות החדשה מקבוצת כלל ביטוח, מנכ"ל סוכנות הביטוח מבטח סימון ומנכ"ל מקפת מקבוצת מגדל.

טוב הוא מינוי של זהבית כהן, יו"ר קרן אייפקס, בעלת השליטה החדשה בבית ההשקעות, והוא נכנס לפסגות עם מטרה שונה מעט מזו שהייתה לורמוס. טוב נכנס לבית השקעות ששואף להתחרות בחברות הביטוח - מה שמסביר מינוי של מנהל שלא משוק ההון - כשקרן אייפקס הצהירה לא פעם בעבר כי בכוונתה לפתח את פסגות לתחומים חדשים, בעיקר ביטוח ופנסיה.

טוב מקורב לסוכני הביטוח ואהוד על ידם, וסביר כי הוא ימנף את קשריו כדי להכניס את פסגות לענף ריכוזי זה. אבל עד שזה יקרה, טוב צריך גם לנהל את הקיים וזה לא מעט: 150 מיליארד שקל בקרנות נאמנות, קופות גמל, תיקי השקעות ותעודות סל - חלקם תחומים שזרים לו. לפניכם שלושת האתגרים העיקריים שיעמדו בפני טוב.

שימור הצוות הניהולי

מה שעושה את ההבדל בין בתי ההשקעות הם האנשים שבו. בפסגות, חלק גדול מהצוות הניהולי הם "אנשי ורמוס": בכירים שעבדו עימו בתקופת פסגות-אופק (עוד כשהייתה בבעלות בנק לאומי), התקדמו בין היתר בזכותו, וקשורים עימו גם בקשרים חברתיים.

בין האנשים הללו ניתן למנות את מנכ"ל קופות הגמל חגי בדש, הכלכלנית הראשית ורד דר, סמנכ"ל השיווק טל קדם, מנכ"ל פסגות תעודות סל טל ורדי, וכן הסמנכ"ל אלי בבלי, שהגיע מפריזמה ונחשב ליד ימינו של ורמוס כמעט בכל דבר ועניין.

"בפסגות יש הרבה אנשים מוכשרים", אומר מנכ"ל של אחד מבתי ההשקעות המתחרים. ידוע כי חלקם כבר קיבלו הצעות עבודה, ולא מן הנמנע שינצלו את ההזדמנות כדי להתקדם לתפקיד בכיר יותר. יחד עם זאת, מקורבים לטוב בשוק טוענים כי הוא "איש של אנשים", ולכן יש לו סיכוי גדול לשמר את מרבית הצוות.

רווחיות, רווחיות, רווחיות

כדי לשמור על היקף הנכסים נדרשו עד כה בפסגות לתת הנחות משמעותיות עד כדי מחירי הפסד. זה התבטא במיוחד בשנה האחרונה, על רקע חקירת רשות ני"ע שאיימה על המוניטין של בית ההשקעות. בפסגות חששו שאם לקוחות יעזבו, הדבר יצור אפקט של כדור שלג שיביא לבריחה מאסיבית יותר.

אבל כעת המציאות שונה. פסגות נרכשה במחיר שנחשב לגבוה מאוד, ומישהו צריך לשלם את זה. באופן לא מפתיע יהיו אלה הלקוחות, בעיקר אלה שלא מודעים לכך שהם המממנים של העסקה. כפי שנחשף ב"גלובס", לאחרונה, העלתה פסגות את דמי הניהול בכל קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, ובחודש האחרון גם הועלו דמי ניהול בקרנות הכספיות. די ברור כי בקרוב נמשיך לראות מהלכים של העלאת דמי ניהול, או דחיית עסקאות לא רווחיות, אולם אלה עלולים לגרור פדיונות.

כהן וטוב יצטרכו להחליט כמה פדיונות הם מסוגלים לספוג מבלי לאבד את התואר הנכסף של "הגדולים ביותר". ומהו היקף הנכסים המייצר את הרווחיות הנכונה וגם שומר, עד כמה שניתן, על יציבות? בכל מקרה, ענף הגמל עומד לעבור (שוב) מהפכה, לאור הרפורמה האחרונה בדמי הניהול בענף הגמל, שתוריד בעשרות אחוזים את ההכנסות מדמי הניהול, כך שכל נושא התמחור יבחן ודאי מחדש בקרוב.

3. שיקום התדמית. תקופה ארוכה נחשב פסגות לברירת המחדל של יועצי ההשקעות בבנקים. אלה הרגישו בנוח לשווק קרנות של בית ההשקעות שנחשב למקצועי ואחראי, גם אם ביצועיהן לא היו תמיד בדבוקה העליונה.

אולי זו החקירה ואולי התחזקותם של המתחרים, אבל משהו בתפיסה הזו נחלש, ופסגות היא כבר לא ברירת מחדל מובהקת, ומתחילת השנה רשם בית ההשקעות פדיונות של כ-700 מיליון שקל בקרנות המסורתיות (עליהן נגבים דמי ניהול).

טוב מכיר היטב את ענף הגמל, אך לא את העולם המהיר והתחרותי של קרנות הנאמנות. הוא יצטרך למנות לו מנכ"ל באופן מיידי (ראו מסגרת), ולהחזיר את פסגות למעמדה, תוך התמודדות עם מתחרים לא קלים כמו הראל-פיא, אקסלנס, אי.בי.אי ודש.