ב. יאיר: המשקיע אלבוים יוכל להצביע על שכר בעלי השליטה

עמדת רשות ני"ע עשויה לטרפד את אישור שכרם של יאיר ויוסף ביטון, הזוכים יחד לשכר בעלות של יותר מ-6 מיליון שקל בשנה

רשות ני"ע קופצת לקלחת הרותחת בחברת הבנייה הירושלמית ב. יאיר, שבה מתרחש בשנה האחרונה מאבק בין בעלי השליטה ממשפחת ביטון לבין המשקיע מרדכי אלבוים. האחרון הגיע להחזקה של 10.1% בחברה הנסחרת בשווי של 121 מיליון שקל.

על הפרק בב. יאיר עומדת הצבעה על חידוש הסכם הניהול עם יאיר ביטון, המשמש כיו"ר החברה, ועם אחיו יוסף ביטון, המשמש כמנכ"ל. אסיפה כללית זומנה לתחילת החודש הבא, והשניים מבקשים להאריך עמם ב-5 שנים נוספות חוזה העסקה שהסתיים.

הביטונים ניסו להגדיר את אלבוים כבעל עניין אישי בהחלטה. לטענתם, עניינו האישי נובע מדרישתו למנות נציג משלו למשרת משנה למנכ"ל, וכן מדרישותיו לתגמול מהחברה. עמדת הרשות שונה לגמרי: "סיווג קולות ההצבעה בהחלטה על עסקה שבה יש לבעל שליטה עניין אישי, תלוי באופן ההצבעה (בעד או נגד). בעל מניות המצביע נגד אישור עסקה שבה יש לבעל שליטה עניין אישי, לעולם לא ייחשב כבעל עניין אישי בעסקה".

עמדת הרשות צפויה להטות את הכף לרעת האחים, שכן השניים מחזיקים בכ-85% ממניות חברת הנדל"ן ונדרשים לתמיכה של לפחות שליש לא נגוע. מכאן שלאלבוים, המחזיק כ-65% מהמניות הלא נגועות, יש רוב חוסם להפלת ההחלטה.

"להפסיק את עושק הקופה"

יאיר ויוסף ביטון זוכים כיום לשכר חודשי של כרבע מיליון שקל כל אחד, לבונוס בגובה של 8% מהרווח השנתי לפני מס העולה על 12 מיליון שקל, ולעוד שורה ארוכה של הטבות - וסך-הכול יותר מ-6 מיליון שקל בשנה. השניים משכו בשנים 2003-2009 סך של כ-35 מיליון שקל מקופת החברה. בתקופה זו נהנה סמנכ"ל הביצוע, יורם ביטון, משכר בעלות כוללת של קרוב ל-7 מיליון שקל; אילו סמנכ"ל הרכש והלוגיסטיקה, אילן ביטון, גרף 3.5 מיליון שקל.

אלבוים הוא בן למשפחה ירושלמית גדולה מחסידות בעלז. בחודש אוגוסט הוא אמר ל"גלובס", כי "צריך להפסיק את עושק הקופה. שכר של מיליון שקל בשנה לבעל שליטה זה מכובד מאוד, ואת היתר שיחלקו כדיבידנד. לא צריך לעשוק את הציבור. זאת פשוט שערורייה".

על יאיר ביטון אמר אלבוים: "הוא חושב שהחברה שייכת לסבתא שלו, ושוכח שהציע לציבור להיות שותפים שלו. החברה הונפקה ב-2006 לפי שווי של יותר מ-200 מיליון שקל, ומי שרכש מניה מאז ועד היום, הפסיד, אך משפחת ביטון הרוויחה עשרות מיליוני שקלים. הציבור פראייר לחלוטין? כן, עד שבא מישהו ואומר 'עד כאן'".

ב. יאיר שרדה את המשבר האחרון הודות לגאות בשוק הנדל"ן למגורים בישראל ושורה אגרסיבית של מימושים. הכנסות החברה הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-541 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 12 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת 148 מיליון שקל. אתמול דיווחה החברה על השלמת הנפקת אג"ח בה גייסה 17.5 מיליון שקל.