דויטשה בנק: "שוק המשכנתאות בישראל ימשיך לגדול"

דויטשה בנק צופה גידול ברווח המימוני של הבנקים, צמיחה בשוק המשכנתאות ו"עידן של הפרשות נמוכות לחובות מסופקים" לפחות עד שנת 2013

דן הרוורד, אנליסט הבנקים של דויטשה בנק בישראל, צופה "עידן של הפרשות נמוכות לחובות מסופקים" בבנקים הישראליים והמשך גידול בשוק המשכנתאות, אם כי הוא ממליץ לנקוט גישה זהירה יותר לגבי מניות הבנקים בשל העלייה במכפילי הרווח שלהם.

בסקירה על מניות הבנקים שהוציא היום הרוורד הוא כותב שמניות לאומי ומזרחי טפחות הן עדיין המועדפות עליו ואף מעלה את מחיר היעד למניית מזרחי טפחות ל-51 שקל למניה מ-42 שקל. מחיר היעד שמצמיד הרוורד למניית מזרחי טפחות גבוה ב-32.8% ממחיר המניה בשוק.

אז איך ייראו השנים הקרובות במערכת הבנקאית בישראל, לפי דויטשה בנק? ובכן, הרוורד צופה הפרשות נמוכות לחובות מסופקים עד שנת 2013 לפחות, עלייה הדרגתית ברווח המימוני של הבנקים בשל העלאות הריבית במשק על ידי בנק ישראל וכן המשך גידול בהיקפי מתן המשכנתאות.

אך למרות הגורמים הללו, הרוורד מזהיר מפני מכפילי הרווח הגבוהים במניות הבנקים, נוכח העלייה במחירי המניות. מכפיל הרווח הוא היחס שבין שווי השוק של חברה למספר מניותיה. "מכפילי הרווח בסקטור הבנקים עלו לאחרונה למכפיל 10 על הרווח הצפוי בשנת 2011 ומכפיל הון 1 על ההון הצפוי בשנת 2011, מה שמחייב גישה סלקטיבית יותר (בבחירת המניות - ע.ב.י)", כותב הרוורד. "לאומי ומזרחי טפחות הן המניות המועדפות עלינו בסקטור".

הרוורד מציין את הרקוברי (הכרה מחדש בהפרשות שבוצעו בעבר לחומ"ס) הגבוה יחסית בבנק לאומי, אשר סידר ללאומי רווח של 603 מיליון שקל ברבעון השלישי. הרוורד כותב בסקירתו שהרקוברי בבנק לאומי גבוה פי 2.5 מזה של המתחרה הגדול שלו - בנק הפועלים. באותה נשימה הוא מציין את ההפרשות הנמוכות (under-provisioning) לחומ"ס בבנקים הפועלים ודיסקונט (נמוכות מדי, לדידו) אך טוען שלמרות שהדבר סלל את הדרך לתוצאות כספיות טובות יותר בטווח הקצר, הוא "עלול להוות להעיב בטווח הארוך".

שנת 2010 תיזכר כשנה שבה החלו לשוב הדיבידנדים במערכת הבנקאית. הרוורד צופה תשואת דיבידנד של 6% במזרחי טפחות בשנה הבאה. הוא גם מצמיד למניית לאומי מחיר יעד של 20 שקל - גבוה ב-12.5% ממחיר השוק; את מחיר היעד למניית הפועלים הוא העלה קלות ל-18.4 ש' מ-18 ש' ואילו את היעד למניית דיסקונט הנמיך באופן זניח ל-7.5 ש' מ-7.6 ש'.