ריבלין: "התקציב הפך נספח לחוק ההסדרים. זה לא דמוקרטי"

יו"ר הכנסת תקף את שרי הממשלה ואמר עוד: "חלקם כבר לא מגיעים לכנסת. זו הסיבה שהיה צורך להביא את מרים פיירברג שתטפל בפיצויים - פשוט הם מאוד עסוקים כנראה"

"חוק ההסדרים למעשה שולל את האפשרות של הכנסת לבצע את תפקידה משום שיכולתה לפקח על הממשלה עוברת מן העולם. דווקא השימוש בחוק ההסדרים נהיה שימושי ביותר כדי להשתלט על הקואליציה ולא על האופוזיציה - כל ראש ממשלה מנוסה מבין היטב כי בימי שני שיש הצבעת אי אמון, הממשלה לא תיפול אלא בימי רביעי בו עולות הצעות החוק הפרטיות", כך אמר יו''ר הכנסת, רובי ריבלין במושב על חוקיות חוק ההסדרים בכנס ירושלים לכלכלה וחברה של לשכת רואי החשבון ו"גלובס".

לדבריו, חוק ההסדרים הלך וטפח כך שהיום הממשלה ופקידי האוצר, בחרו בחוק ההסדרים כדרך המלך וחוק התקציב הפך למעשה לנספח לחוק ההסדרים. לגבי חוק ההסדרים שהוצג השנה בתחילת תהליך התקצוב, טען ריבלין כי הוא "היה בסדר גודל מטורף כאשר הבטיחו שהחוק יהיה רק לצורך שינויים קטנים". נזכיר כי ריבלין התעקש והצליח לקצץ את חוק ההסדרים בצורה משמעותית מאוד.

ריבלין הסביר כי אחת מהבעיות העיקריות עם חוק ההסדרים היא שבגלל שמדובר בקובץ חוקים על חבר הכנסת להחליט באם להצביע בעד כולו, על אף שלבטח חוק ההסדרים כולל חוקים שהוא אינו מסכים עימם, או להצביע נגדו - כאשר יש בתוכו חוקים שהוא אכן מסכים ותומך בהם. "לפיכך, מדובר בחוק אנטי-דמוקרטי" סיכם.

ריבלין ניצל את ההזדמנות לתקוף חלק מהשרים ואמר כי "ישנם שרים אשר כבר לא מגיעים לכנסת. זו הסיבה שהיה צורך להביא את מרים פיירברג (ראש עיריית נתניה) שתטפל בפיצויים - פשוט הם מאוד עסוקים כנראה." בנושא אסון הכרמל אמר יו''ר הכנסת כי "לפעמים אנו חושבים שמדינה היא הכול יכולה. בסופו של דבר מדינה היא מערכת וכנראה שמערכת צריכה כל הזמן רענונים".

"חייבים לדבר על צרכים, אבל גם חייבים לדבר על המקורות"

"בעשור האחרון עבר המשק הישראלי מהפך עצום. השאלה הבסיסית היא האם למען הדמוקרטיה ננהל כאן מדיניות כלכלית לא סדורה ולא ברורה" שאל איל אפשטיין, סגן הממונה על אגף התקציבים. אפשטיין רמז כי חוק ההסדרים נובע בין היתר מהפופוליזם שהפגינו הפוליטיקאים הישראלים. "לפעמים בכנסת שוכחים שהצרכים צריכים להתכנס לתוך מסגרות ואי אפשר להיענות לכולם" הסביר אפשטיין.

"חייבים לדבר על צרכים, אבל גם חייבים לדבר על המקורות. תמיד קל להאשים את פקידי האוצר. חשוב מאוד שחברי כנסת יראו את התמונה האגרגטיבית והכוללת. חוק ההסדרים הביעו הרבה תועלות למשק הישראלי. אין ספק שהיו קצת טעיות. אבל הכלי הוא כלי חשוב מאוד. לפעמים הקונסטלציה פוליטית לא מאפשרות להעביר אותן", הוסיף אפשטיין.

"חוק ההסדרים הוא אילוץ"

"בשנת 2007 היה דו''ח מבקר המדינה שדיבר על הצורך לחזק את מערך הכבאות בעקבות מלחמת לבנון השנייה. זה עבר מוועדה לוועדה וכולם התעלמו ממנו. אנו רואים היום מה קרה. היה עוד דיון לפני כמה שבועות על חוק עידוד השקעות הון שדן בהפחות הטבות מס לכיל. היו 6 לוביסטים על 6 חכי''ם. ויש אין ספור דוגמאות כאלו. אז אני שואלת: זה דמוקרטי שיהיו 6 לוביסטים על 6 חברי כנסת. זה דמוקרטי שהצעות יושבות 3 או 4 שנים", הדגישה סטלה קורין-ליבר, פרשנית בכירה ב"גלובס".

"חוק ההסדרים הוא אילוץ. האם הוא דמוקרטי? כן, הוא דמקורטי, זה אילוץ דמוקרטי. אין ברירה וזה חוק של אין ברירה. הלוואי שהכנסת היתה עושה את עבודתה בזמן. אבל יש פגרה פה וחושפים שם. אז אני לא מבינה מה אתם רוצים? אתם רוצים גם לנוח שלושה חודשים וגם להעביר חוקים בזמן?", הוסיפה קורין-ליבר.