זהירות מהדולר האוסטרלי

ההרעה בדוח התמ"ג שהתפרסם בשבוע שעבר, הדליקה בקרב המשקיעים נורת אזהרה; נחשפה התלות המסוכנת של הכלכלה האוסטרלית בביקושים מסין

הדולר האוסטרלי היה ללא ספק אחד מיעדי ההשקעה המניבים ביותר בשוק הפיננסי במחצית השנייה של 2010. מאז חודש יוני הוא הוסיף 25.8% מול הדולר האמריקני, 7.3% מול האירו, ו-9.6% מול הפאונד. הצמיחה העקבית של המשק המקומי, סבב העלאות הריבית האגרסיבי של הבנק המרכזי, ועליית מחירי הסחורות - כל אלה דחפו את הדולר האוסטרלי קדימה והפכו אותו לנכס קורץ.

זה מה שהיה עד כה, אולם ההרעה בדוח התמ"ג שהתפרסם בשבוע שעבר, הדליקה בקרב המשקיעים נורת אזהרה. נחשפה התלות המסוכנת של הכלכלה האוסטרלית בביקושים מסין, ונתגלעו הסדקים המתרחבים בתוך המשק המקומי.

הכלכלה המקומית צמחה בשיעור דל של 0.2% בלבד - הקצב הנמוך ביותר מאז פרוץ המשבר. למעשה, כאשר מוציאים מהחישוב את תרומתם לתמ"ג של ענפי המכרות והחקלאות, מגלים כי המשק האוסטרלי אפילו התכווץ ברבעון השלישי, בשיעור של 0.2%. ירידות בולטות נרשמו בייצוא, בצריכה הפרטית, בהשקעה בעסקים ובענף הבנייה.

בתקופה שבה הרשויות בסין מחמירות את הצעדים לצינון המשק הסיני, הכלכלה האוסטרלית מוצאת את עצמה בעמדה פגיעה במיוחד. החשש בקרב המשקיעים הוא כי הצעדים המרסנים של סין יובילו להאטה, ובעקבות כך לירידה בביקושים העולמיים לסחורות ולפגיעה חמורה במשק האוסטרלי.

החוליה החלשה בכלכלה האוסטרלית היא המגזר הפרטי, הכורע תחת עול הריבית הגבוהה, 4.75%, ותחת התיסוף בשער החליפין והתמריצים המצומצמים שהוציאה לפועל הממשלה עם פרוץ המשבר. גם הבנק המרכזי, שהעלה את הריבית מאז אוקטובר 2009 בשיעור חד של 1.75% כדי להילחם באינפלציה שבעבעה ממגזר הסחורות ושוק הנדל"ן, מבין עתה כי ייתכן שהחמיר מדי בהידוק המוניטארי, וכי הריבית הגבוהה הייתה לרועץ. בדברים שנשא באחרונה בפני הפרלמנט האוסטרלי הבהיר הנגיד האוסטרלי במילים מפורשות למדי, כי לא צפויות בתקופה הקרובה העלאות נוספות.

סבב העלאות הריבית הנרחב היה בעבר הלא רחוק אחד מהזרזים העיקריים שדחפו את הדולר האוסטרלי קדימה, בפרט בשנה האחרונה. כעת, לאור השינוי ברטוריקה של הבנק המרכזי, בשווקים מתמחרים העלאות ריבית בשיעור כולל של 25 נקודות בסיס בלבד ב-12 החודשים הקרובים.

בשורה התחתונה הדולר האוסטרלי אמנם ממשיך להיתמך בחולשתו של הדולר האמריקני, עליית מחירי הסחורות, ובייחוד התיסוף בזהב, וכן אהבת הסיכון בשווקים, אך הסיכונים הכרוכים בהשקעה בדולר האוסטרלי הולכים וגוברים. אם המשק המקומי לא יחזור ברבעונים הבאים להציג צמיחה בת-קיימא בכל המגזרים, עשוי הדולר האוסטרלי לשנות כיוון, ולאור הגבהים שבהם הוא מצוי כעת - המפנה יהיה חד וכואב.