1 מכל 4 כבאים בישראל - מעל גיל 50; המבוגר - בן 64

גילם המבוגר של הכבאים בישראל, האמורים לעמוד בקו הראשון של האש, נובע מגיל הפרישה בשירותי הכיבוי, העומד על 67

יותר מ-25% מכלל הכבאים המבצעיים בישראל הם בני למעלה מ-50. המבוגר ביניהם, שהשתתף גם בפעולות הכיבוי הכרמל, בן 64.

גילם המבוגר של הכבאים בישראל, האמורים לעמוד בקו הראשון של האש, נובע מגיל הפרישה בשירותי הכיבוי, העומד על 67. בגלל מיעוט התקנים, רבים מהכבאים הוותיקים לא יכולים לעבור לעבודות מנהלה, אלא אם כן מתפנה תקן עקב פרישה מוקדמת, הפוגעת בזכויות הפנסיה של הפורש, או, אם חלילה, הוא נפטר בטרם עת.

בארצות הברית, לשם השוואה, רק 10% מכלל הכבאים בני למעלה מ-50 - ורובם בתפקידי מנהלה.

הנתונים המדאיגים האלה מצטרפים ל"מסורת" אי כיבוד הסכמי השכר שנחתמו עם הכבאים. ב-29 ביוני השנה, חתם האוצר בפעם הראשונה מאז קום המדינה על הסכמי שכר עם איגוד הכבאים, השייך להסתדרות המעוף. עד אותו יום לא היו מחויבות הרשויות המקומיות לתשלום מסודר לכבאים שבתחומי שיפוטה, ולכן נהגו רשויות רבות לשכור כבאים לא מקצועיים, המכונים "תאילנדים" על ידי הכבאים הקבועים, לחודשי הקיץ, בהן השריפות משתללות. עם בוא החורף, היו כבאים אלה מפוטרים - וחוזר חלילה.

על פי הסכמי השכר החדשים, שכר הבסיס של כבאי נע בין 3,500 ל-5,000 שקל, בהתאם לדרגה, ממנו מופרשת הפנסיה. יחד עם שעות נוספות, יכול שכר כבאי העובד סביב השעון להגיע ל-16 אלף עד כמעט 20 אלף שקל לחודש. כל כבאי מקבל בנוסף "ביטוח סיכון". אלמנתו ההרה של הכבאי שנספה בדליקה בכרמל תקבל מהביטוח סכום של 420אלף שקל.

"אף אחד לא מביא בחשבון את הנזקים הבריאותיים המצטברים אחרי פעולות פעולות כיבוי של 30 שנה", אומר יו"ר איגוד הכבאים, יואב גדסי. "על פי מחקר שנערך לאחרונה, אחוז התמותה בקרב כבאים הוא גבוה, אפילו מבהיל. אנשים סובלים מסרטן בגרון, בריאות, באשכים, וכשכבאי חולה סרטן מבקש מהאוצר לפרוש, מציעים לו סכום מעליב שלא יכול להספיק לחיי עוני. הייתי צריך להתחנן בפני פקידי האוצר כדי שיתנו לו משהו. אבל הם יכולים להיתפס על כבאי שפרש לפי עשר שנים, ולחפש אם הוא יכול להחזיר למדינה 20 שקלים".

- למה אתם לא דורשים להשוות את התנאים שלכם, כולל גיל הפרישה, לאלה הנהוגים בצה"ל?

"ברור שצריך להצעיר את שירותי הכבאות ולהוציא אותם לפרישה מוקדמת שתכבד אותם, אבל קודם כל שיכבדו את ההסכמים שעליהם חתמנו עם האוצר. בינתיים אנחנו שומרים על איפוק. אני לא בטוח שזה יהיה לאורך זמן".