הטרנד הבא? "נביא את בשורת מכונית הגז טבעי להמונים"

מנכ"ל פיאט, Sergio Marchionne, מתכנן להחדיר לשוק האמריקני ב-2011 מכוניות המיוצרות על-ידי החברה ומונעות בגז טבעי

ישראל הפכה, מאז מציאת תגלית הגז הטבעי הענקית בקידוח "תמר" בינואר 2009, למדינה המשופעת בכמויות גדולות של גז טבעי. וכפי שזה נראה, יש סיכוי טוב שישראל תהפוך גם ליצואנית של גז טבעי משמעותית (בשבוע-שבועיים הקרובים אמורים להתפרסם הממצאים מקידוח לוויתן בנוגע לכמויות הגז הטבעי בפרוייקט כשהצפי הוא לכמות גדולה הרבה יותר מזו שהתגלתה ב"תמר").

הגז הטבעי מיועד, רובו ככולו, לשימוש בתחנות הכוח של חברת החשמל או של חברות ומפעלים גדולים במשק, או לשימוש של יצרני החשמל הפרטיים. גם בחו"ל מיועד הגז הטבעי לשימוש בעיקר בחברות החשמל, באירופה או בארה"ב.

מתברר, עם זאת, שיש שוק פטנציאלי לא פחות גדול לגז הטבעי - שוק הרכב. בעולם נעות כיום כמה מיליוני מכוניות המונעות בגז טבעי (לא גג פחממימני מעובה - גפ"מ) וכעת עושה קבוצת פיאט - קרייזלר האיטלקית-אמריקנית, מאמץ להחדיר לשוק האמריקני מכוניות מסוג זה.

בארה"ב, המכונה גם ("ערב הסעודית של הגז הטבעי") התגלו בשנים האחרונות מרבצי גז טבעי עצומים, המאגרים עולים על גדותיהם, ויש לנושא רוח גבית חזקה מהמימשל המעודד מעבר לשימוש באנרגיות ירוקות או כאלה המזהמות פחות מהקיימות (כמו סולר או פחם).

מנכ"ל פיאט, Sergio Marchionne, מתכנן להחדיר לשוק האמריקני ב-2011 מכוניות המיוצרות על ידי החברה ומונעות בגז טבעי. אלה יתחרו בהיברידיות כגון הטויוטה פריוס, שברולט וולט וגם בניסאן ליף, החשמלית החדשה מבית ניסאן שמתחילה החודש בשיווק בארה"ב.

Marchionne אומר כי מכוניות גז טבעי פשוטות יותר וזמן הטעינה שלהן קצר הרבה יותר לעומת המכוניות החשמליות. גם הנחת התשתית קלה יותר, בעיקר במקום כמו ארה"ב, המרושתת לאורכה ולרחבה בצינורות גז.

פיאט צפויה לייצר השנה כ-115 אלף מכוניות המונעות בגז טבעי והיא מחזיקה בכ-80% מהשוק האירופאי לכלי רכב מסוג זה. העלות הנוספת למכונית היברידית היא כ-8,000 דולר, למנוע דיזל היא כ-3,300 דולר ואילו למכונית גז טבעי היא כ-3,000 בלבד, לפי מחלקת המחקר של פיאט.

כיום היצרנית היחידה המשווקת מכוניות מונעות בגז טבעי בארה"ב היא הונדה. פיאט מקווה לכבוש דריסת רגל משמעותית בשוק האמריקני בשנים הקרובות. בישראל (שוק קטן הרבה יותר), כך נראה, עומדות המכוניות החשמליות לכבוש נתחי שוק בשנים הקרובות. האם יש סיכוי למכוניות גז טבעי בישראל שיתנו "פייט" רציני לחשמליות ויגדילו את ההיצע עבור הצרכנים? הזמן יעשה את שלו אולם ללא תמיכה ממשלתית, בעיקר בחקיקה מתאימה ואולי גם בפריסת תשתיות, זה כנראה לא יקרה.