מחקר: שימוש בטלפון סלולרי בזמן הריון עשוי להזיק לעובר

והפעם: מפסיקים לדבר בסלולרי לטובת העוברים ■ בקרב אמהות שהשתמשו בסלולרי באופן קבוע בזמן ההיריון נמצא כי לילד יש סיכוי גדול יותר של 40-50% לסבול מבעיות התנהגות

עוד מחקר מצא כי הדיבור בטלפון סלולרי אינו בריא, אך במחקר הזה נמצא כי המכשיר הסלולרי יכול לפגוע להזיק לבני אדם עוד בהיותם עוברים. מחקר חדש של אוניברסיטת קליפורניה מצא ראיות לכך שנשים בהריון, המשתמשות באופן קבוע בטלפון הסלולרי, מסתכנות בכך שילדם יסבול מסבירות גבוהה יותר לבעיות התנהגותיות כשיגדל.

המחקר צפוי להעלות את המחלוקות בנוגע לנזקים הבריאותיים שגורם המכשיר הנייד למשתמשיו. "קשה להסביר איך חשיפה כזו יכולה להשפיע", אמרה ד"ר ליקה קיפטס, אפידמיולוגית באוניברסיטת קליפורניה שהובילה את המחקר.

במחקר דני נמצא כי בעוד ששיעור הילדים הסובל מבעיות התנהגותיות באוכלוסייה הכללית הוא 3% בלבד - בקרב ילדים לאמהות שהשתמשו בטלפון הסלולרי מגיע שיעור הלוקים בתסמונת זו עד ל-50%.

המחקר הקיף 28 אלף ילדים בני 7 ואת אימותיהם שלקחו חלק במחקר דני לפני מספר שנים. על-פי המחקר שערכו קיפטס וצוותה, נמצא כי שיעור הבעיות ההתנהגותיות הגבוה ביותר (50%) נרשם בקרב ילדים שגם אימותיהם השתמשו בטלפון הסלולרי בעת ההריון וגם הם עצמם, בשנות ילדותם, עשו שימוש במכשירים.

ילדים שהאמהות שלהם השתמשו בטלפונים אך הם עצמם לא משתמשים בטלפונים נמצאו בסבירות של 40% לבעיות התנהגותיות, אם כי לא נמצא כי הילדים הללו נמצאים בסבירות גבוהה יותר לסבול מאפילפסיה או מהתעכבות בגדילה.

כיום בעולם יש מעל 5 מיליארד טלפונים סלולריים בשימוש. "הסתכלנו על המעמד הסוציו-אקונומי, הסתכלנו על המין של הוולד, הסתכלנו על ההיסטוריה של האימהות, על גיל האימהות, על רמת המתח אצל האם והאם הילד ינק או לא", אמרה ד"ר קיפטס. "מצאנו קשר בין השימוש בטלפון נייד לבין חוסר תשומת-לב של האם לילד, אך הדבר לא הסביר את הממצאים של המחקר".

מנגד, פרופסור דיוויד ספיאגלהלטר, מרצה לביו סטטיסטיקה באוניברסיטת קיימברידג', הביע ספקנות באשר לתוצאות המחקר ואמר:"אני סקפטי לגבי התוצאות, למרות שהן יקבלו פרסום רב".