"כשכל עיתונאי מנהל מו"מ נפרד, יש פגיעה בחופש העיתונות"

עו"ד אופיר טל, שהוביל את עיתונאי רשות השידור לחתימה על הסכמי השכר החדשים במסגרת הסכם קיבוצי: "רשות השידור תוכל לספק את העיתונות שאנחנו מצפים לה"

"הישג גדול", כך מכנה עו"ד אופיר טל, שמלווה כבר 3 שנים את עיתונאי רשות השידור, והשבוע הוביל אותם לחתימה ההיסטורית על הסכמי השכר החדשים במסגרת הרפורמה ברשות השידור.

"אחד הדברים שהיה הכי קשה לחלץ הוא ההכרה של האוצר במשמעות של 'מקצוע העיתונות', שהוא חוד החנית של הרשות, וההכרה בזה שעיתונאי הוא אדם שעובד סביב השעון", אומר טל, שמשמש כראש מחלקת דיני עבודה במשרד גלעד שר ושות'.

מי שהוביל את הדיונים האחרונים מטעם אגודת העיתונאים הוא דני זקן, היו"ר בירושלים. זקן דרש כי העיתונאים לא ייאלצו לדווח על שעות העבודה, כפי שעושים יתר עובדי הרשות, ועל כן נקבעה מערכת דיווח אלקטרונית, שרק תראה נוכחות אך לא לפיה יחושב השכר.

גם לאחר הרפורמה, ימשיכו תנאי ההעסקה של העיתונאים בערוץ 1 ובקול ישראל להיות מעוגנים בהסכמים קיבוציים, ובכך ערוץ 1 יהיה גוף השידור היחיד בישראל שיעבוד באופן זה, ואחד הגופים העיתונאיים האחרונים בכלל.

טל אינו נרתע מהביקורות באשר לקושי בשילוב הסכמים קיבוציים בעבודה בעולם תקשורת תחרותי ודינמי. "הסכמים קיבוציים מודרניים, שמאפשרים גמישות ניהולית, הם הכרח בתקשורת", הוא אומר. "כשעיתונאים אינם מאוגדים תחת הסכם, כשכל עיתונאי הוא לנפשו ותלוי לחלוטין בבעל השליטה - בין אם הוא מפרסם או גורם אחר - יש פגיעה עקיפה בחופש הביטוי ובחופש העיתונות. עיתונאי שיודע כי מקום עבודתו לא מובטח במקרה שהכתבה שהוא מוציא תרגיז מישהו, לא יוכל למלא את תפקידו. לכן זו המערכת הכי נכונה לכלי תקשורת".

- גוף תקשורת בעולם של מעברים תכופים בין מערכות יכול להיות היחיד שעובד באופן הזה?

"אני מאוד מקווה שלא נהיה הגוף האחרון שיעשה את זה. ההסכם לא מחייב להשאיר אף אדם במקומו אם הוא לא מתאים, ומאפשר פיטורים בהליך מסוים. רשות השידור תוכל לספק את העיתונות שאנחנו מצפים לה - נושכת, חוקרת ואחת שמביאה תוצאות. והכול בכפוף לתיקון חוק הרשות, שאמור ליצור חיץ בין הפוליטיקאים לרשות".

- אחרי הרפורמה, אם תיחתם, תחקירן שיעבוד בערוץ 1 ירוויח יותר מתחקירן בערוצים 2 ו-10?

"יכול מאוד להיות. אבל תחקירן שעובד בשביל 6,000-7,000 שקל ברוב המערכות הוא לא הבעיה. מה שקרה ברבות השנים זה שיש את התחתית, ויש את ה'סטארים', ושכבת הביניים נשחקה בתנאי ההעסקה ובכמות אנשיה. אני מקווה שהשכבה הזו תתחזק, כי היא השכבה האמיתית. הם אולי לא אילנה דיין, אבל יש להם בהחלט ניסיון שאין לתחקירן צעיר. זו התקווה מההסכם, שהדרג הזה יתחזק".

- מה דעתך על התנהלות האוצר?

"בלי האוצר לא היה הסכם, חד-משמעית. אלמלא הוא הטיל את מלוא כובד משקלו, זה לא היה קורה. אני לא בטוח שרשות השידור היתה יודעת ויכולה להוביל לזה לבד, אין לה את הכלים והיכולת להתמודד מול הסכם כזה, בלי החלטה של האוצר שאנחנו דוחפים קדימה".

- אז עכשיו יהיה טוב ברשות?

"אני חושב שהרפורמה נותנת פלטפורמה טובה להתחלה חדשה. אבל זה יהיה תלוי בניהול של רשות השידור".