ההסתדרות מאיימת: שביתה בנמלים בשבוע הבא

הרקע: מחלוקת מול האוצר על תוספות השכר ועל הסמכות לקביעת הפרמיות ■ "לא רוצים שהממונה על השכר יסתובב לנו בין הרגליים"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מאיים להשבית את נמלי הים בעוד כשבוע, אם לא תושג התקדמות במו"מ מול משרד האוצר בכמה סוגיות שכר, כך נודע ל"גלובס". עובדי הנמלים הכריזו מראש על סכסוך עבודה על רקע המשא-ומתן על השכר, כך ששביתה יכולה לפרוץ בנמלים ללא תקופת צינון בת 14 יום.

אדרי, יחד עם ראשי הוועדים באשדוד, בחיפה ובאילת, דורש כי מלבד תוספות השכר (6.25%) והמענקים שנקבעו לכלל עובדי המגזר הציבורי לפני כחודש, תינתן תוספת שכר של 5% נוספים עבור שורה של עובדי נמל שנקלטו בשנים 2004-2005. לדבריו, עובדים אלה לא נהנו מתוספות השכר בגין הרפורמה בנמלים שנחתמה לפני כ-5 שנים, וגם לא מתוספת השכר במגזר הציבורי שניתנה לפני כשנתיים, בגובה 5% גם כן. אדרי מסרב לדבר עם האוצר על גובה התוספת לכלל עובדי הנמלים, לפני שיסכימו באוצר מראש לשפות את אותה קבוצת עובדים מקופחת לכאורה.

אחת המחלוקות הגדולות בין הצדדים קשורה למה שמכונה "מועצת הייצור" - ועדה פריטטית שבה יושבים נציגי העובדים וההנהלה, כדי לדון בגובה הפרמיות בעקבות שינויים כאלה ואחרים באופן העבודה. אדרי טוען כי בתקופה האחרונה דורש הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, להתערב בהחלטות הוועדה הפריטטית בנוגע לגובה הפרמיות שהיא קובעת. "על פי ההסכם הקיבוצי שמעגן את עבודת מועצות הייצור, בכל מקרה של מחלוקת בין הוועד להנהלה, ההכרעה תהיה בידי בורר חיצוני. רק לאחרונה הבורר פסק דווקא נגד העובדים, אבל הממונה על השכר אינו מסתפק בזה", טוען אדרי. לדבריו, ההסתדרות אף הציעה ללוין שישלח נציג שישתתף באופן קבוע בוועדה הזו, אך לוין סירב. עמדת האוצר היא שלממונה על השכר יש סמכות להתערב בכל עניין הנוגע לשכר, לרבות בנושא הפרמיות, מתוקף חוק יסודות התקציב.

"אין לנו מחלוקת על סעיף 29 לחוק יסודות התקציב שקובע כי לממונה על השכר יש סמכות להתערב בענייני שכר, אבל אנחנו לא רוצים שהוא יסתובב לנו בין הרגליים אחרי שכבר גובשו הפרמיות במסגרת מועצת הייצור", מגיב על כך אדרי. "הדיונים במועצה יכולים לקחת אפילו שנתיים, יושבים בה מהנדסי ייצור עם טבלאות אקסל וכל העסק הזה יכול להיות סיוט גם ככה", הוא מוסיף. אדרי מבהיר כי שביתה בנמלים היא מיותרת ותביא לנזק רציני למשק, אולם האחריות במקרה כזה תהיה על האוצר. "לפעמים נדמה לי שהם רוצים להגיע לפיצוץ", הוא אומר.

חתימה על הסכמי העבודה הנוכחיים היא שלב הכרחי לפני השלב הנוסף ברפורמה: פרסום תשקיף לקראת הנפקת הנמלים - 15% באופן מיידי, עד להפרטה של 49% ב-2020.