100 אסירים מכלא 6 שוחררו בעקבות השריפה בכרמל

במהלך הפינוי בעקבות השריפה בכרמל, במשטרה הצבאית לא מצאו מקום לכל הכלואים בכלא 6 הצבאי - ולכן הוחלט לקצר במפתיע את עונשם של 100 מהם ולשחררם לביתם

שריפת הענק בכרמל גבתה קורבנות רבים וגרמה לנזקים כבדים שייקח עוד שנים לשקם, אך יש מי שהשריפה דווקא הטיבה עמם: 100 אסירים מכלא 6, שפונה בעקבות הלהבות, שוחררו לביתם לצמיתות - כך פורסם בעיתון "במחנה". הסיבה: צה"ל לא מצא מקום חלופי לשכן אותם.

עם פרוץ הלהבות ביום חמישי האחרון החל מבצע הפינוי של הכלא, ומאות אסירים הועברו ממנו מחשש שהאש שאחזה ביערות הכרמל תפגע בהם. אך כעת מתברר כי במקום להעביר את האסירים לכלא חלופי או לשכן אותם במתקן זמני אחר, הוחלט לקצר את עונשם של 100 מהם ולשלוח אותם לביתם.

"לקראת שעות הערב הכלואים נכנסו לפאניקה", סיפר סרן שי שטרית, מפקד פלוגה בכלא. "העשן גרם להם לשיעול ולקשיים בנשימה, אבל הם הקשיבו להנחיות שלנו". בתוך פחות משעתיים פונו מאות כלואים, יחד עם חפצי-הערך שלהם שהוחזקו בכספות הכלא.

לאחר הפינוי הוחלט במשטרה הצבאית לחלק את הכלואים ל-3 קבוצות. הקבוצה הראשונה נשלחה הביתה, השנייה הועברה לכלא 4, והשלישית - לבה"ד 13. כיוון שנתקלו בחוסר מקום חלופי, החליטו במשטרה הצבאית לקצר במפתיע את עונשם של הכלואים שנותרו להם ימים בודדים לריצוי עונשם.

"השריפה היא אסון - אבל יצא לי טוב ממנה"

בנוסף הוחלט לשחרר גם את החבושים, אותם חיילים שנשפטו על עבירה צבאית, אך לא נפתח נגדם תיק פלילי באזרחות. גורמים בכלא הצבאי מספרים כי המהלך החריג נעשה בשיתוף הפרקליטות הצבאית ובאישורו של ראש אכ"א, האלוף אבי זמיר.

"השריפה היא אסון נוראי, אבל לי באופן אישי יצא ממנה משהו טוב", מודה רב"ט סגל, שהיה אמור לרצות 28 ימי מחבוש בעקבות נפקדות, ועונשו קוצר בשבוע. מנגד, מפקד הכלא, סא"ל אבינועם ארז, אומר: "אני מקווה שהמשוחררים ספגו מספיק ערכים כדי לחזור לשירות תקין ולא לשוב בעתיד לשורות הכלא".

קצין המשטרה הצבאית הראשי, תא"ל מאיר אוחנה, טוען כי השחרור היה צעד הגיוני. "בהתחשב במצב, אני חושב שההחלטה שקיבלנו היתה הטובה ביותר. ערך חיי אדם עולה על חשיבות הענישה, וזה מה שהנחה אותנו פה. צריך לזכור כי מדובר בכלואים שנותרו להם ימים בודדים לרצות, ואלה לא היו שחרורים המוניים", הוא מסביר. "בינתים אנחנו לא צופים שיבנו כלא חלופי לזמן חירום שיאפשר העברה של 100 אחוז מהכלואים, לכן צריך לקבל בזמן אמיתי פתרונות נכונים".

ומה עלה בגורלו של הכלא? תפילותיהם של חלק מהכלואים, לפיהן המתקן מימי המנדט יעבור לעולם שכולו טוב - נגוזו. תא"ל אוחנה מספר כי מרבית התשתיות לא ניזוקו, וכי כבר בתחילת השבוע השקיעו אנשי החיל בשיפור התנאים בבסיס הכליאה על מנת להחזיר אותו למצבו הקודם. ביום שלישי האחרון שב הכלא לשימוש פעיל, ו-100 כלואים כבר חזרו לתאיו.

"הנזקים היו מאוד קטנים, ונעשה הכול כדי שהכלא יחזור למצבו הקודם כמה שיותר מהר", אומר תא"ל אוחנה. "בד-בבד, אני מקווה שבשנים הקרובות יימצא מתקן חדש שייתן מענה טוב יותר לכלואים בצה"ל".