קופת שרצים בקופ"ח מאוחדת: החלה עריפת הראשים

ל"גלובס" נודע כי 3 בכירים שכיכבו בדו"ח מבקר המדינה יסיימו את תפקידים או יפוטרו ■ במשרד הבריאות מצפים גם להתפטרותם של המנכ"ל שמואל מועלם והיו"ר ירחמיאל בויאר

שלושה שבועות לאחר פרסום הדו"ח החמור של מבקר המדינה על קופת-חולים מאוחדת, הנהלת הקופה החלה בעריפת ראשים. ל"גלובס" נודע כי הקופה תסיים ב-1 בינואר את חוזה ההעסקה של הרוקח הראשי ג'ורג' שריקי, ובמקביל היא מתחילה בהליכי שימוע לפני פיטורים לשני בכירים נוספים: מנהל מחוז ירושלים, יהודה עליאש, ומבקר הפנים, דוד סומך. כמו כן, מנהל מחוז יהודה בקופה, צבי הרץ, יוזז מתפקידו. גורמים במשרד הבריאות מצפים כי ראשי הקופה לא יסתפקו ב"ש.ג", ועל כן יתפטרו מתפקידם גם המנכ"ל שמואל מועלם והיו"ר ירחמיאל בויאר - שספגו שניהם ביקורת קשה מבקר המדינה.

שריקי נחשב לאחד מכוכבי דו"ח המבקר, ומעלליו נחשפו ב"גלובס" כבר באוגוסט 2006. במסגרת תפקידו כרוקח הראשי של הקופה הוא ניהל מחסן של תרופות יקרות מחוץ לסל הבריאות, שחולקו בחינם לאישים שונים ללא אישור כמתחייב ממשרד הבריאות, ללא רישום, וללא קריטריונים ברורים, תוך חשש למתן טובות הנאה - כפי שהגדיר זאת המבקר. במקביל לתפקידו הרשמי בקופה, שריקי ניהל גם בית מרקחת פרטי שבבעלותו, שזכה ליחס מועדף על ידי הקופה בין היתר על ידי הקצאת עובדים ומשאבים.

יהודה עליאש, מנהל מחוז ירושלים, נחשד כמי שהתקשר עם ספקים שונים שהעסיקו את בני משפחתו. בנוסף, הוא הפעיל מעכארים שגייסו מבוטחים חדשים בניגוד לכאורה לחוק. עליאש כבר נעצר על ידי המשטרה ומתנהל נגדו הליך פלילי, ועל כן דווקא פיטוריו בשלב זה עוד טרם הורשע עשויים להיטיב עימו - זאת משום שהוא צפוי לקבל פיצויים מהקופה.

המפוטר השלישי, מבקר הפנים דוד סומך, ספג ביקורת חריפה על כך שהתעלם מהשחיתויות השונות בקופה, ובמקום להוות "שומר סף" הוא לקח חלק למעשה ב"חגיגה", בין היתר באמצעות עלות שכר חודשית של כ-80 אלף שקל בצד הטבות שונות.

גורמים במשרד הבריאות מציינים כי בימים האחרונים יש מי שמדבר בקופה גם על פרישתם של המנכ"ל מועלם והיו"ר בויאר, אך כל זמן שהשניים נחשבים לגורמים החזקים והיחידים בקופה, פרישה שכזאת חייבת להיות בהסכמתם. כזכור, מבקר המדינה מצא כי מועלם לא דיווח על כך שבני משפחתו מועסקים באחת החברות שסיפקה שירותים לקופה, וכי הוא פדה ימי חופשה בסך 239 אלף שקל מבלי לנכות אותם מהמאזן. הוא אף קיבל בשנה אחת מעל 60 אלף שקל, לכאורה על השתתפות באירועים משפחתיים של עובדים, אולם הקופה לא ידעה להמציא שום הוכחה לקיומם של אירועים אלה. המבקר מצא כי בויאר, שאמור היה להוות שומר סף בפני עצמו, שמפקח על עבודתה של הנהלת הקופה, לא מילא את תפקידו.

ל"גלובס" נודע כי הנהלת הקופה פנתה לאחרונה ליועץ המשפטי לממשלה וציינה כי במקרים שבהם נפתחה חקירת משטרה אין הקופה יכולה לפתוח בהליכים משמעתיים, אולם המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, השיב להנהלת הקופה בתגובה כי הממצאים החמורים בדו"ח המבקר דווקא מחייבים פתיחה בהליכים משמעתיים לרבות שימוע לפני פיטורים בהקדם האפשרי. ביום שישי הקרוב אמור דירקטוריון מאוחדת להגיש תוכנית פעולה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, באשר לצעדים שתנקוט הקופה לאור ממצאי הדו"ח.

מקופת חולים מאוחדת נמסר: "מאוחדת פועלת לתיקון הליקויים המפורטים בדוח, והיא תעדכן את משרד הבריאות כמתחייב ובמועד. במסגרת זו מתקבלות גם החלטות פרסונליות".