משקיע גבעות לששינסקי: "אתה לא היטלר - רק פינוקיו!"

מתוך מכתב ההתנצלות: "כבד אותנו ואת משפחותינו, אל תזלזל באינטלגנציה שלנו, ונשמח גם אנחנו להתייחס אליך בכבוד הראוי"

הרוחות מהמלצות הביניים של ועדת ששינסקי לא נרגעות. הקרב (הפסיכולוגי בעיקרו, לעת עתה) שמנהלים משקיעי הנפט והגז נגד פרופ' איתן ששינסקי, שהמליץ להעלות את תקבולי המדינה מתגליות הנפט והגז משליש לשני שלישים, כבר מזמן חרג לפסים אישיים.

ששינסקי עצמו כתב בפנייה לבג"ץ בתגובה לעתירות השונות לבטל את מינויו, כי אינו נרתע חרף ההפחדות והאיומים של המשקיעים ("משווים אותי לצורר הנאצי; לא יפחידו אותי"). המשקיעים, מצידם, ממשיכים להשיב מלחמה. נתן קירשבאום, משקיע בשותפות גבעות עולם , פרסם מכתב פומבי לפרופ' ששינסקי ובו כותרת התנצלות על ההתקפות האישיות, לצד נימת ביקורת חריפה וירידה נוספת לפסים אישיים. להלן המכתב במלואו:

לפרופ' איתן ששינסקי שלום וברכה,

ברצוני להתייחס ב-4 נקודות למכתב שהפנת לבג"ץ, ולהאשמה שהוצגת כהיטלר בסרטון שערכתי. נחלק אותן להתקפה, הגנה, תמרון, והגעה ליעד.

התקפה: זה לא עניין אישי, ואפילו לא עניין כלכלי

אני מניח שרבות עוד ידובר בדו"ח שלך, שמנותח ברגעים אלו בידי מומחים כלכליים רבים. מסמך מביש, שתלמיד שנה א' בכלכלה לא היה מעז להוציא מתחת ידו. כל מי שיקרא בדו"ח, גם אם הוא בעדך, לא יוכל להתחמק מצחנה עזה של חוסר יושר אינטלקטואלי, של מסמך מגמתי שקודם כל סימן את המטרה, ואז סידר לפיה גם את ההנמקות, וחמור מכך, את העובדות.

באמת חשבת שלא ישימו לב שתחמנת בצורה גסה את טבלת ההשוואה למדינות המערב (שכוללות לדעתך המלומדת את ניגריה וקטר ושאר דוגמאות לחיקוי)? שלקחת את מקרה הקיצון של מבנה האחזקות של ים-תטיס (80% חברות/20% ציבור) כהנחת העבודה לדו"ח שמתיימר לעסוק בענף שבו יחס האחזקות הפוך לחלוטין (מעל 70% אחזקת ציבור), ובכך הנמכת בצורה גסה ומלאכותית את שיעור המס שמשולם - הן לפני ההמלצות והן אחריהן (המשקיע הקטן משלם כבר היום מעל 50% מס!). אין מה לומר, הדו"ח הזה מבייש את האיצטלה האקדמית שהוא מתעטף בה. בחייך איתן, גם אם רצית לרמות, לפחות היית עושה עבודה טובה! איך אמר אדונך, "זילזול באינטלגנציה"?

אבל לא הדוח הוא העיקר. הרי כולנו יודעים מה באמת הולך כאן מתחת לפני הקרקע, או ים הדמעות של הקוזק הנגזל (ותחליט אתה למי הכוונה). האליטות והפעילים ה"חברתיים" יפי הנפש מהשמאל האידאולוגי, אלו שתמיד שמחים לחלק בצורה צודקת לכל הציבור את חסכונותיהם של אחרים, כל אלו שלא השקיעו שקל בחיפושים ולעגו והתנשאו כל השנים על ה"עמך" שהשקיע והפסיד, פתאום נתפסו במערומיהם.

איך יכול להיות שהמפגרים האלה צדקו? יש גז! יש נפט! והפעם זה לא אנחנו שנשלוט על המשאב, כמו בכל שאר המשאבים והתשתיות במדינה! מיד טכסו החכמים עצה, ומימנו קמפיין ציבורי נרחב נגד "ברוני גז" אימתניים, ולא בחלו בסיסמאות פרוניסטיות כמו "משאבי הטבע שייכים לעם", כדי להסית את הציבור נגד האיום החדש ולשמר את ההגמוניה הקדושה. הרי זה לא סתם צרות עין, קנאה וחמדנות. ואתה כנציג האליטה, גוייסת כדי לתת הכשר לשרץ, בתמורה למחיאות כפיים לך ולאדונך, עם תסביך הנחיתות האקדמי עתיק היומין שלו (עוד ידובר רבות בגאוניות הפוליטית של שטייניץ, שפוגע קשות בקבוצת ענק של אנשים מתוך האלקטורט של המפלגה שלו, שלפי ההערכה השמרנית ביותר מונה כמה מנדטים. בשלושת החודשים האחרונים היו לנו 200,000 ביקורים ייחודיים בפורום החדש של גבעות, והוא רק אחד משבעה באינטרנט. לא מצא לו למי להיטפל חוץ מלשותפות הפופולארית בישראל?). בקיצור, אדון פרופסור, זה עניין לא אישי, אלא סוציולוגי.

הגנה: היטלר? פינוקיו!

הסרטון על היטלר לא היה מכוון אליך אלא למימן ותשובה, שני אויבים ותיקים של משקיעי גבעות. שים לב לתאריך. מי שיער אז איזה גיהנום אתה מבשל לנו? (אותך דווקא הצגנו ביוטיוב כפינוקיו!). ואם אתה מתכוון לסיפור על הפריץ ההונגרי, הרי שמדובר בסיפור משפחתי אמיתי שהביא חבר כואב בפורום, שהחורבן הכלכלי השני שאתה גוזר עכשיו על משפחתו הזכיר לו את החורבן הראשון שגזרו ההונגרים (אחרי השואה). לא בגלל שמדובר באנלוגיה מדויקת (למרות שיש לא מעט קווי דמיון), אלא בעיקר מתוך תחושת העוול העצום, חוסר האונים מול הגזל שמתרחש בחסות החוק, הבגידה של כל מערכות השלטון באדם הקטן, והלעג לרש ב"פיצוי ההולם".

כשאנשים בפורום כותבים שלא ילכו יותר לצבא, או שירדו מהארץ, זה לא מכיוון שאלו תוכניותיהם הריאליות, אלא מתוך תחושת הבגידה, משהו מאוד בסיסי בחוזה הלא (?) כתוב של האזרח הקטן עם המדינה הופר - ניצלתם את האמון שלנו. הרי משקיעי הנפט הם החולמים והמאמינים הגדולים של הכלכלה הישראלית. אנשים השקיעו 20 שנה בגבעות, נחלו אינספור אכזבות והפסדים כואבים, ואז כשהשנה הגיעו סופסוף לתגלית מסחרית - פתאום אתה נזכר בנו. פיתתם אותנו, דפקתם וזרקתם. מי יאמין שוב למדינה? להישאר עם פחות מ10% נטו מתוך השקעה (כן, זה מה שאתה משאיר למשקיעי גבעות!) זה ממש לא נורמאלי. גזל, שוד, הלאמה, כל ביטוי מתאים פה. הפגיעה בנו קשה מנשוא.

הרי המשקיעים הקטנים הם בעלי הבית של הנפט ולא הטייקונים. כל הכסף לחיפושי נפט בא מאתנו, בלי הכסף שלנו לא היו המיליארדים שהוועדה רוצה עכשיו לגנוב. אתה קולט מה הולך כאן? תאמין לי שאני לא מבין איך אתה ישן בלילה (כי אנחנו לא).

תמרון: אמת מארץ תצמח

סופה של האמת לצאת לאור. האגדה על "ברוני הגז" פשוט מנוגדת מדי למציאות ש-70% מסקטור האנרגיה הוא החסכונות של עמך ישראל. על הפעילים ה"חברתיים" של הצדיק מלכיאור אפשר לעבוד כל הזמן, ועל הציבור הכללי ניתן לעבוד חלק מהזמן, אבל אי אפשר לעבוד על כל האנשים כל הזמן. אם תעשה עבודה של פרופסור מכובד ולא של פופוליסט זול, גם היחס אליך יהיה כאל פרופסור רציני, ולא כאל פוליטיקאי רודף פרסום וכבוד.

אומץ ציבור זה לא מילה נרדפת לפופוליזם, אולי להיפך. אני אישית לא שמעתי את השם "ששינסקי" לפני ההמלצות, אבל רק אתה (ובג"ץ?) תחליטו האם לשם הזה תהיה קונוטציה של זילזול, ניתוק מהמציאות והכללות אבסורדיות, או של שיקול דעת מפורט וענייני שמתחשב במציאות המורכבת. לא תהיה לך עוד ועדת ששינסקי. האם תרצה להיזכר כמי שהיה אחראי לגזל ולהרס כלכלי של אלפי משפחות בישראל?

היעד: בשביל כבוד צריך לעבוד

בוא תעשה עבודה רצינית, שלוקחת בחשבון את המורכבות של הסקטור ולא רק מתייחסת אליו בהכללה פופוליסטית אחת גדולה, שיוצרת מצבים אבסורדיים. יש הבדל דרסטי בין רמות הסיכון וההתפתחות בים וביבשה. יש הבדל בין שדות מגד ותמר שיש בהן חזקה לבין כל השאר. יש הבדל פנימי בתוך השותפויות בין אחזקות ציבור, חברות ונתח ההנהלה. יש הבדל בין פגיעה בחסכונות משפחה לפגיעה בטייקון. יש הבדל בין מי שהתמלוגים זו קרן הפנסיה שלו אחרי שהשקיע 20 שנה לבין יצחק תשובה. יש מבנה פנימי מיושן לשותפויות שצריך להתחשב בו או לתקן אותו. יש הבדל בין הפקת גז והפקת נפט. יש הבדל בין שותפויות ותיקות לחדשות מקרוב באו. יש הבדל בין רשיונות שכבר חולקו לכאלה שעוד יחולקו. יש צורך לקבל לשימוע גם את הנפגעים מהציבור ולא רק את החברות.

בקיצור, יש צורך להתחשב בפרמטרים רבים יותר במודל. אולי זה יהיה פחות פשוט מכותרת בעיתון, אבל זה יהיה הרבה יותר צודק ומוסרי, ובסופו של דבר - גם יותר מתקבל על הדעת. ואם תכניס לתוך המודל את הנתונים האמיתיים של כל שותפות, ולא הנחות עבודה מכלילות ומגמתיות להפליא (ותמיד בכיוון אחד, בצירוף מקרים מוזר) אני מבטיח לך שגם ציבור המשקיעים יתייחס אליך אחרת. אני מבקש ממך פרופסור, כבד אותנו ואת משפחותינו, אל תזלזל באינטלגנציה שלנו, ונשמח גם אנחנו להתייחס אליך בכבוד הראוי.

חנוכה שמח לך ולמשפחתך,

נתן קירשבאום