מורה נבוכים לדו-קרב מחירוני הרכב: "יד 2" נגד "לוי יצחק"

אתה רוצה לקנות רכב, והמוכר דורש מחיר על-פי מחירון אחד שהוא גבוה יותר מהמחיר במחירון השני (או להיפך)? ■ מה עושים? איך אמור לשרוד האזרח הקטן? ■ הנה כמה טיפים

החודש התבשרנו כי יצא בישראל לאור מחירון רכב מודפס חדש מבית "יד 2", שאמור להתחרות במחירון הוותיק של "לוי יצחק".

מחירוני המשומשות הם הרבה יותר מטבלאות מחירים. הם כלים לחישוב ירידת ערך, שחולשים על צומת דרכים חיונית ורגישה של שוק הרכב הישראלי. המחירים המופיעים בהם משמשים כבסיס תמחור למאות אלפי עסקאות קנייה-מכירה של משומשות בשנה, לעשרות אלפי תביעות ביטוח ופיצויים ולקביעת שווי הציים במאזנים של חברות הליסינג וההשכרה, שהיקפם מיליארדי שקלים.

קצב ירידת הערך, שמשתקף במחירונים, יכול גם לחרוץ גורלות שיווקיים של דגמים ושל מותגים שלמים. "הסחירות" - או, במילים אחרות, הקצב היחסי של ירידת ערך הרכב - מהווה גורם מפתח בשיקולי הרכישה של דגמים ספציפיים, של מותגים ושל תצורות רכב כמו טנדרים או פרטיות עם מנועי דיזל. דגם שסופג ירידת ערך אגרסיבית, יכול לקפל את הגלגלים ולחזור לחו"ל.

מאחורי שני המחירונים ניצבים כיום גופים עסקיים ותומכים בעלי משקל, ושני הצדדים טוענים כי המחירים שבהם לא נקבעים באופן שרירותי או אינטרסנטי, חלילה, אלא מתבססים על מחקר סטטיסטי מדויק ועל מידע נרחב ובזמן אמת משוק הרכב הישראלי.

אולם למרות מקורות המידע הזהים (כלומר עסקאות הרכב המשומש בפועל), בדיקה לא עמוקה במיוחד מגלה כי קיימים פערים לא מבוטלים בתמחור של כלי רכב שונים בשני המחירונים ואפילו בשיעורי ההפחתות הקבועות שמופיעות בהם.

זוהי דילמה לא קטנה עבור הלקוח הקטן, שבסך-הכול רוצה למכור/לקנות רכב משומש או לקבל פיצוי הולם בגין נזק שנגרם לרכבו. אז איך מתמודדים עם זירת הקרב של שני מחירוני ענק, שמפלגת גם את השוק המוסדי? להלן מספר טיפים להישרדות.

קניית/מכירת רכב ליסינג

הפערים בין שני המחירונים מתבטאים לא רק בתמחור דגמים, אלא גם בסוגיות אסטרטגיות כמו גובה ההפחתה על רכב בבעלות קודמת של ליסינג תפעולי. במחירון "לוי יצחק", למשל, סופג רכב טיפוסי מליסינג תפעולי, שאין מידע על בעליו הקודמים, הפחתה אוטומטית של 18% מהמחירון. ההפחתה על אותו רכב ליסינג עצמו במחירון "יד 2", שהוא הרבה יותר "ידידותי לליסינג", היא 13% בלבד.

אם ניקח, למשל, רכב מבוקש כמו מאזדה לנטיס "אקטיב" מודל 2008, ההפרש הנובע מההפחתה הזו בלבד להגיע ל-6,000 שקל בין שני המחירונים. אז מה עושים? תיאורטית ההמלצה ההגיונית היא למכור רכב משומש מליסינג על-פי מחירון "יד 2" ולרכוש רכב מליסינג על-פי מחירון "לוי יצחק". אלא שאת סוחרי הרכב קשה לסדר. סביר יותר להניח שתמצאו בקרוב סוחרי טרייד-אין שיפחיתו לכם בקנייה על-פי המחירון בעל ההפחתה הגבוהה וימכרו לכם על-פי ההפחתה הנמוכה. שווה לפקוח עיניים.

ביטוח בשני קולות

כיום רוב חברות הביטוח מתייחסות למחירון "לוי יצחק" כ"אורים ותומים", אך אי-אפשר לפסול את האפשרות שעם הזמן תחול התפלגות בקרב המצדדים בשוק הביטוח. במקרה כזה יידרש בעל רכב שמבטח את רכבו להיות ערני במיוחד. הפוליסה חייבת לציין על איזה מחירון היא מתבססת לחישוב מחיר הרכב לצורך פיצוי על גניבה, נזק או אובדן. לקוח חכם יבדוק איזה מהמחירונים מדרג גבוה יותר את רכבו ויבחר את הפוליסה שמצדדת בו.

התמודדות עם השוק הפרטי

אתה רוצה לקנות רכב, והמוכר דורש מחיר על-פי מחירון אחד שהוא גבוה יותר מהמחיר במחירון השני (או להיפך)? מה עושים? "אנו ממליצים במקרה כזה לשקלל את הממוצע בין שני המחירונים". את זה, אגב, לא אנחנו אמרנו. זה כתוב במדריך המקוון של מחירון "יד 2" בכבודו ובעצמו.