הזוגיות המתוקה של ביבי נתניהו

אפילו המטס האווירובטי מעל הכרמל המפויח לא הפיג את חששותיו מפני ועדת חקירה

דווקא הזוגיות עם השותף הפרובלמטי, הילד הרע, אביגדור ליברמן, נראית הדבר הכי יציב שיש לבנימין נתניהו כרגע. למרות ששר החוץ לא התאפק ושלח לעבר ראש הממשלה את העקיצה השבועית שלו על רקע ניסיונות הפיוס עם הטורקים, יחסית למערכת היחסים של נתניהו עם ישי וברק, הזוגיות עם ליברמן היא ממש ירח דבש.

אומנם החופשה הרומנטית הזו עלולה להסתיים כבר ביום ראשון הקרוב כשעל שולחן הממשלה יעלה חוק הגיור בצה"ל שישראל ביתנו מתעקשת לקדם על אפה וחמתה של ש"ס, אבל עד אז טורדות את מנוחתו יותר השותפות הקואליציוניות האחרות: ש"ס והעבודה.

במשולש ברק-נתניהו-ישי היחסים על סף משבר. האש בכרמל לא עשתה טוב לראש הממשלה ולשר הפנים שלו. בסביבתו של ישי משוכנעים שאנשיו של נתניהו הם אלו שניסו טרם פרסום דו"ח מבקר המדינה להפיל את האחריות על ישי, כדי ששאלת התנהלותו של ראש הממשלה באירועים שקדמו לשריפה לא תעלה. כרגיל, אנשיו של נתניהו עשו זאת בצורה גמלונית כשהם מותירים אחריהם תביעות אצבע בזירת ההצתה.

גיאוגרפית, משרד הפנים בירושלים הוא הקרוב ביותר למשרד ראש הממשלה. בסביבתו של נתניהו עשו מאמצים עילאיים בסוף השבוע שהרוח לא תשנה כיוון והאש שאיימה ללחך את הקריירה הפוליטית של ישי, לא תרדוף גם את ראש הממשלה. אנשי הלשכה של נתניהו, שהצליחו לסכסך אותו עם יעלון, ריבלין וליברמן, התלבשו הפעם על ישי.

זה התחיל בהתעלמות המכוונת של נתניהו על המרפסת המשקיפה על הלהבות בכרמל; נמשך בהעברת האחריות בשטח לשר לביטחון פנים החביב והאפרפר אהרונוביץ', שלא יקח לעצמו קרדיט; עבר דרך שליחת נערי האוצר לחשוף מסמכים שיוכיחו שישי הזניח את הטיפול בסוגיה; והסתיים בתדרוכים מכוונים נגד שר הפנים.

מהלכיו הפוליטיים של נתניהו בדרך כלל נכשלים. הפעם הרוח התקשורתית סייעה לו ונשאה את האש לעבר משרד הפנים. העובדה שפרישה של ש"ס לא עומדת על הפרק נוצלה עד תום. הסיכוי שישי יפרוש מהממשלה דומה לסיכוי שברק ופואד ייפרדו מכורסאות העור שלהם. אם המפלגה החרדית לא עזבה על רקע משבר האברכים, היא בטח שלא תפרוש בגלל שריפה בכרמל. כשאנשיו של נתניהו יודעים שישי בטוח בכיס מקטרונו של נתניהו, הדרך להפיכתו לעמיר פרץ של אהוד אולמרט היתה קצרה.

חרדת ועדת חקירה

גם המטס האווירובטי שערך מעל הכרמל המפויח לא הצליח להפיג את הפחד של ראש הממשלה מוועדת חקירה ממלכתית. עד כמה עצביו של נתניהו חזקים תעיד העובדה הבאה: ביום שני, אחרי שכל הכוחות התקפלו וחזרו למרכז, יצא שר הפנים לסיור ברשויות שנפגעו. בין חמש בבוקר ועד לשובו לכנסת בצהריים, התקשר אליו נתניהו לא פחות משש פעמים, פעם בשעה בממוצע.

בשביל מה אתה צריך ועדת חקירה ממלכתית, הפציר נתניהו בישי, אין בזה שום צורך, ניסה לשכנע פעם אחר פעם את שר הפנים, אפשר לבדוק את השתלשלות האירועים בדרכים אחרות, ניסה שוב. זה לא מנע מישי לדבוק בעמדתו ולחזור על הקריאה להקמת ועדה.

לא ברור למה חושש כל כך נתניהו מוועדת חקירה ממלכתית. אולי האורות שדלקו במשרדו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה בשבת האחרונה עד השעות הקטנות יאירו יום אחד אור בפרשה.

הפינג פונג הזה לא נגמר. אתמול הגיש ישי הצעה להקצאת 800 מיליון שקל לנושא הכבאות כבר בישיבת הממשלה הקרובה. שעה קצרה אחר כך כבר הגיע טלפון מגורם במשרד ראש הממשלה שמתחנן בפניו לדחות את היוזמה. אחר כך גילה ישי שכל זה נועד רק כדי שראש הממשלה עצמו יוכל להביא את אותה הצעה ביוזמתו.

ה מזכיר איך בקדנציה הראשונה של נתניהו כראש ממשלה, העיר אז אחד משרי הליכוד: "לכל אורך ההיסטוריה היו שרים שחתרו תחת ראש הממשלה. אנו עדים בפעם הראשונה לראש ממשלה שחותר תחת שריו".

כמו כל טירון, גם ראש הממשלה יודע שלכל שבת יש מוצאי שבת. גם אם אלי ישי ישרוד את האירוע הזה, הצלקת תישאר. כל יום כשיסתכל במראה, ייזכר ישי מה עשו לו, ובעיקר מי האחראי לכוויה שנצרבה בו. המשבר הנוכחי יחלוף, אבל בעתיד עלולות להיות לו השלכות פוליטיות. גורמים בקרבתו של ישי רמזו השבוע שלא בטוח שבבחירות הבאות נתניהו יהיה הבחירה המועדפת על ש"ס.

ביניים: זוגיות במבחן

אחרי ששרדו קיפאון מדיני של כמעט שנתיים, גם הזוגיות המופלאה בין נתניהו לשר הביטחון ברק עומדת לעבור מבחן נוסף, אולי הגדול ביותר מאז שעברו לגור יחד. הודעת האמריקאים כי נכשל המו"מ בין ישראל לארה"ב על הקפאת הבניה בהתנחלויות, עלולה להביא למשבר שספק אם זוג היונים יוכל לשרוד. לשניהם יש בבית - בעיקר לברק- חברים שקוראים לפרק את החבילה, בטיעון שזוגיות הזו מיצתה את עצמה וגורמת לשניהם רק נזק.

שלשום סירב ברק לאפשר לשר אבישי ברוורמן להביך אותו אל מול המצלמות, ומנע מהכתבים שבאו לסקר את ישיבת חברי העבודה מלצפות בברוורמן קורא מעל הבמה לשקול פרישה מהממשלה. בלי תהליך שלום, אמר ברוורמן, אין לעבודה מה לחפש בקואליציה.

ככה זה במפלגת העבודה. כשאין הקפאה הם מתחממים מהר מאוד. כשיש הקפאה- הם בפריזר. לפני חודשיים, כשהסתיימו עשרת חודשי ההקפאה, הודיעו ברוורמן ובוז'י הרצוג על התמודדות לראשות המפלגה, פואד הודיע שהוא בעל הבית, ועיני הכניס לפנתיאון הפוליטי מושג חדש: אהבל. אבל מקץ חודש המפלגה, שלרגע היה נדמה שהתעוררה לרגע לחיים, חזרה לתרדמת.

השבוע שוב יצאו הטוענים לכתר בעבודה מהחורים. אם לא יתחדש התהליך המדיני, עלול המשבר עם העבודה להחריף. ביבי הכבאי יודע לכבות שריפות ביער אבל לשריפות בקואליציה שלו עוד יצטרכו להמציא מערך כבאות נפרד. הנרגילה המעשנת הזו עוד עלולה לשרוף לנתניהו את הקואליציה. עם זאת, אפשר להמר מבלי להסתכן יתר מדי שהזוגיות הזו תצלח גם את המשבר הנוכחי.