רשות ני"ע מוטרדת מהשתתפות שחקני הנוסטרו בהנפקות

שוקלת לאסור עליהם ועל הגופים הפרטיים להשתתף בשלב המכרז המוסדי ■ הגופים המוסדיים משתתפים פחות בהנפקות, מכיוון שחלק מהם לא עומדות בתקנות ועדת חודק

רשות ניירות ערך שוקלת להגביל את פעילות החתמים הקטנים וסוחרי הנוסטרו בהנפקות, ולאסור את השתתפותם של סוחרי הנוסטרו והגופים הפרטיים במכרז המוסדי שבמסגרת ההנפקה.

בשנה החולפת השתנה מבנה שוק ההנפקות, והגופים המוסדיים משתתפים פחות בהנפקות, מכיוון שחלק גדול מהם לא עומדות בתקנות ועדת חודק.

התוצאה היא שגופים שאיננם כפופים לחודק, כמו סוחרי נוסטרו וגופים פרטיים אחרים, תופסים חלק הולך וגדל בהנפקות. בנוסף, בשנה וחצי האחרונות מתבצעות רוב ההנפקות ללא חיתום (ללא חתימה על תשקיף) כי אם באמצעות הפצה, מה שמקטין את אחריות החתמים. בעקבות הירידה באחריות החתמים בהנפקות החלו להיכנס לשוק גם חברות חיתום קטנות יותר, שבעיקר רוכשות סחורה בהנפקות עבור עצמן ונהנות מעמלת חיתום.

כדי לטפל בהתעצמותם של גופים כאלה, רשות ני"ע, בראשות זוהר גושן, שוקלת לשנות את הגדרת הגופים הרשאים להשתתף בשלב המוסדי של הנפקה. כיום משתתפים בתהליך גופים מוסדיים (המנהלים "כסף של אחרים"), חתמים קטנים, שקונים כאמור את ניירות הערך לנוסטרו שלהם, וסוחרי נוסטרו שבהגדרתם הינם שחקנים לטווח קצר. גופים אלה זוכים להנחה במכרז המוסדי, כפיצוי על החשיפה שהם נוטלים כשהם מתחייבים מראש לרכוש ני"ע בכמות ובמחיר מסוים. הפיצוי ניתן גם על עצם העובדה שמידע עסקי כמו זהותם, הכמות שהם רוצים לרכוש והמחיר, מתפרסם במסגרת תשקיף ההנפקה.

מיהו מוסדי

בעבר, מרגע מתן ההתחייבות יכלו לעבור עשרה ימים עד להוצאת ההנפקה לפועל - תקופה שבה דברים עשויים להשתנות ולהשפיע על תמחור הניירות המונפקים. אולם מאז שהותר השימוש בתשקיף מדף, הנפקות יכולות לצאת לפועל תוך יומיים (החוק אף מאפשר תוך חמש שעות), ולכן אותו פיצוי מהווה למעשה בונוס על נקיטת סיכון אפסי. בנוסף, אותם שחקנים לטווח קצר משתתפים בהנפקות כדי "לעשות סיבוב" על הנייר ולא להחזיקו לטווח ארוך. הם רוכשים את הני"ע בהנפקה בהנחה, ומיד לאחר שהנייר מתחיל להיסחר הם זורקים אותו לשוק, לעיתים במחיר של ירידה חדה במחירו.

הרשות רוצה למנוע מצב שכזה, ולכן בכוונתה להגדיר מחדש כי מי שרשאי להשתתף בשלב המוסדי ולזכות באותה הנחה הם רק גופים שמנהלים "כסף של אחרים". לכאורה, הגדרה זו עשויה להוציא כמה שחקנים מהשוק, דוגמת ברק קפיטל חיתום (שבבעלות איל בקשי), א.ס ברטמן ויורוקום קפיטל חיתום שבבעלות שאול אלוביץ'. אולם, יש לזכור כי על מנת להיחשב לגוף מוסדי, יש לענות על מספר פרמטרים חלופיים, ויתכן כי גופים אלה עונים על חלק מהם.