ברגמן: "באוצר לא מבינים למה צריך שידור ציבורי"

העיתונאי רונן ברגמן בטוח שהדרישה למכרז למנחי "ערב חדש" נובעת מרדיפה אישית של האוצר ■ "מפרסמים שם נתונים כוזבים; דן מרגלית מרוויח את אחת המשכורות הנמוכות בחינוכית"

רונן ברגמן עולה להתקפה. לאחר הפרסום ב"גלובס", לפיו האוצר דורש שהוא ייגש למכרז על תפקיד ההגשה של "ערב חדש", אותו הוא ממלא מזה 5 שנים, הוא בוחן בימים אלה להעביר את ההכרעה בנושא לבג"ץ. לדבריו, מדובר ברדיפה אישית של האוצר נגדו - בדיוק כפי שנעשה לדן מרגלית, שגם הוא נדרש לעמוד במכרז אם ירצה להמשיך ולהגיש את "ערב חדש".

בראיון ל"גלובס", אומר ברגמן כי הסיבה לאותה "התנכלות" לדבריו נעוצה בדברים שנשא בדיון על המכרז של מרגלית במועצת העיתונות. "מיד אחרי האירוע אמרתי לכמה אנשים שתוך שבוע משרד האוצר יעשה לי את אותו 'סיכול ממוקד' שעשה למרגלית בגלל ההגנה על זליכה. טעיתי רק בכך שזה לקח יותר משבוע - קרוב ל-3 חודשים", הוא אומר.

ד"ר ברגמן, מבכירי עיתונאי "ידיעות אחרונות", הוא אחד המומחים הישראלים המובילים בעולם בנושאי ביון, וסביב פרשת ויקיליקס הולך וגואה הביקוש לניתוחיו. השבוע יתפרסם מאמר שלו ב"וול סטריט ג'ורנל". כתבה אחרת תעלה ב"ניוזוויק", ושתי כתבות שער נוספות אמורות לראות אור - האחת ב"7 ימים", והשנייה בירחון האמריקני הנפוץ "GQ". ובכל זאת הוא יוצא לקרב על תוכנית בעלת רייטינג כמעט אפסי בערוץ 1.

"'ערב חדש' היא מבחינתי שמורת טבע נעימה לעשות בה טלוויזיה", הוא אומר, "זה מועדון שהוא כיף אדיר. בעיקר הקשרים שלי עם אחי הגדול, מורי ורבי, דן מרגלית, הם זכות גדולה וכיף אדיר, ואני מרגיש שאני מוסיף לעצמי משהו שאני לא עושה בדרך-כלל. אין כמעט מקומות בתקשורת בהם אתה יכול לקיים טלוויזיה שלא כפופה לרייטינג. לכן היא חשובה בעיניי. חשוב לי ש'ערב חדש' תמשיך".

בין אותם דברים במועצת העיתונות אמר אז ברגמן על מרגלית: "למה דווקא הוא? אולי מפני שיצא חוצץ נגד שר האוצר לשעבר וראש הממשלה לשעבר, חביבי הפקידים? אולי מפני שהגן בגופו על החשב הכללי לשעבר, יריבם בנפש, שיורשו בתפקיד הוא זה שעומד בראש החזית לסילוקו? דון קורליאונה אמר ש'זה לא אישי', אבל זה כן, מאוד אישי. עלינו להרחיק את הפקידים ואת רגלם הגסה מנגיעה בנושאים המקצועיים של השידור הציבורי".

עכשיו ברגמן לא מעודן יותר: "ההתנכלות היא על בסיס אישי וברקע ההתגוששות הנמשכת בין האוצר לטלוויזיה החינוכית. האוצר רצה לסגור את החינוכית, ומנכ"לית החינוכית, יפה ויגודסקי, ביקשה שאגיע לדיון בכנסת. זו היתה הפעם הראשונה בה ראיתי את תופעת 'נערי האוצר'.

"בשחצנות נוראית הם לא מבינים למה צריך לעשות שידור ציבורי, זה לא מסתדר להם בחישוב - כמו שלא צריך מערך כיבוי יעיל ובתי-חולים נורמליים. הם אטומים לחלוטין. הם פשוט לא מבינים, הם רוצים לסגור. קח את שני המקרים. במקרה של דן מרגלית, עם הרצון לסגור את החינוכית והמלחמה עם יפה ויגודסקי, תוסיף את השנאה לד"ר ירון זליכה ותקבל את ה'סיכול הממוקד' שעשו לדן, ותוסיף את ההתקפה שלי על האוצר ואת השאיפה לדפוק את כל מי שיצא נגדם.

"יש אלפי ומאות משרות של כתבים ומגישים בשידור הציבורי. מכולם ההתעקשות היא על מרגלית ועליי. אם לא די בזאת, הם הודיעו כי לא יאשרו התקשרויות עד שלא יהיה מכרז. אנשים קיבלו הודעות על זה מהיועץ המשפטי של החינוכית".

כמו רפובליקת בננות

ברגמן מרוויח היום 2,000 שקל לתוכנית ב"ערב חדש", ומגיש את התוכנית בין פעמיים ל-3 פעמים בשבוע. "כשהגעתי לחינוכית, ניתנה לי המשכורת שניתנה למי שירשתי בתפקיד. לא התווכחתי ואמרתי בסדר", הוא מגלה. "האריכו את התוכנית לשעה, ובשלב ההארכה היתה עבודה אדירה, כולנו עשינו אותה בחינם, אחר-כך יפה פנתה לדן ואליי וביקשה להוריד את המשכורת, אז קיצצנו 25% מהשכר. משרד האוצר מפרסם באתר החשכ"ל נתונים כוזבים ומדליף אותם לעיתונות. המספרים שלו הם לא ליד ולא בערך. אני מרוויח פחות מדן, והוא מרוויח את אחת המשכורות הנמוכות בחינוכית".

כשנודע דבר המכרז, פנה ברגמן לעמיתיו ברשתות ציבוריות בבריטניה ובארה"ב, ושם לדבריו אמרו כי דרישה כזו תואמת "רפובליקת בננות". "האוצר אמר שצריך מכרז אחרי 5 שנים. למה 5 שנים? יש חוק? תקנה? מי שקבע את זה הוא החשב הכללי שוקי אורן. איזה ידע יש לו בטלוויזיה שהביא אותו להחלטה הזו? אני לא חושב שצריך לעשות כל 5 שנים, למה לא כל יום? אנחנו בחוזה אישי לחצי שעה. יוצרים סיטואציה שבה משרד האוצר דורש דריסת רגל בנושא לא רלוונטי אליו. זה הדבר הכי נורא שיכול לקרות".

- האם תיגש למכרז?

"אני חושב שהנושא העקרוני, לא רק האישי, צריך להיבחן על-ידי בית המשפט העליון, וצריך להביא את ההכרעה לשם. אנחנו שוקלים את הנושא".

האוצר: "דברים מופרכים"

מהאוצר נמסר בתגובה: "כמי שמועסק כבר 5 שנים על-ידי תחנת שידור ציבורית הממומנת מכספי משלם המסים, מר ברגמן בוודאי יודע כי התקשרויות של גוף ממשלתי מחויבות במכרז, כאשר גם אם קיימת עילת פטור ממכרז היא כפופה למבחן הסבירות. לעניות דעתנו, העסקה ללא מכרז במשך תקופה כה ארוכה אינה עומדת במבחן זה.

"יובהר כי עמדת משרד האוצר היא כי נדרש הליך תחרותי לגבי כל מנחי התוכנית 'ערב חדש', כמו גם לגבי מנחי תוכניות אחרות.

"איננו מוצאים לנכון להתייחס לדברים המופרכים בדבר רדיפה אישית וערבוב של אינטרסים אישיים, ומקפידים להציג טענות ענייניות המתעלות מעל טיעונים אלה. העלאת הטיעונים האישיים מכסה ככל הנראה על מחסור בנימוקים ענייניים במקרה זה.

"כמו כל מועמד פוטנציאלי אחר, מר ברגמן רשאי להתמודד בכל מכרז שיפורסם על-ידי הטלוויזיה החינוכית, ואנו מאחלים לו בהצלחה".