לא לצעירים בלבד: הכיוון החדש של אינקרדימייל

אינקרדימייל, המפתחת תוכנות המגוונות את חוויית השימוש בדואר האלקטרוני, מתחילה לפנות לבני ה-50 פלוס ולא רק לבני עשרה וצעירים

כמעט כל חברה מגיעה במהלך מחזור חייה למסקנה כי היא חייבת לפתח קווי מוצר נוספים ולפנות לקהלים חדשים. אם אין באפשרותה לעשות זאת בעצמה, היא תצטרך לרכוש חברה אחרת לשם כך. גם אינקרדימייל , חברת האינטרנט הצעירה הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 66 מיליון דולר, היא אחת כזו.

אינקרדימייל מפתחת תוכנות חינמיות למשתמשי דואר אלקטרוני, וכן מבססת חלק מהכנסותיה על חלקה בתוכנית Adsense של ענקית החיפוש Google. התוכנות של החברה מאפשרות לנו לצרף אנימציות, קולות ושאר תוספות מחויכות לתיבת הדואר האלקטרוני, וכך מגוונות עבורנו את חוויית השימוש בדואר האלקטרוני.

אך תוכנות אלו אינן מהוות מקור הכנסה (למעט מוצרי הפרימיום), והתלות של החברה בענקית החיפוש האמריקנית מהווה סיכון לא קטן. וכך, אינקרדימייל הבינה כי עליה לשנות כיוון, להתחיל לחשוב בצורה אחרת. זו אחת הסיבות שבגינן מונה לפני ארבעה חודשים ג'וזף מנדלבאום למנכ"ל החברה. מנדלבאום היה בעברו מנכ"ל AG Intellectual Properties, חברה בת של החברה האמריקנית American Greetings, המפעילה אתר למשלוח כרטיסי ברכה מקוונים. תחת שרביטו הפכה AG Intellectual לשחקנית מצליחה בתחומה, וכעת מקווה מנדלבאום לשחזר את אותו סיפור הצלחה.

להשקיע באלו שמשקיעים בעצמם

אינקרדימייל, שנסחרת גם בשוק ההון המקומי, ערכה בשבוע שעבר כנס משקיעים סגור, ובו הציגה את אסטרטגיית החברה לשנים הקרובות. השורה התחתונה של האסטרטגיה היא שהחברה תתחיל לשווק את מוצריה לקהל יעד נוסף, מלבד בני העשרה ובני העשרים פלוס - אלו הם בני החמישים פלוס.

אינקרדימייל מחלקת קהל יעד זה לשתי קבוצות - Empty Nesters (זוגות נשואים שילדיהם עזבו את הבית והם פנויים להשקיע יותר בעצמם) וקשישים (Matures). בצפון אמריקה יש 110 מיליון איש מעל גיל 50, ואילו באירופה יש 190 מיליון - אלו המספרים שהופכים את האוכלוסייה הזו לאטרקטיבית בעיני החברה. לאינקרדימייל יש 11 מיליון מנויים, אך רק 7 מהם פעילים.

מתוך אותם 300 מיליון איש, 69% (207 מיליון) מחוברים לאינטרנט, ואינקרדימייל זיהתה ארבעה צרכים של אוכלוסייה זו בבואה לעשות שימוש בדואר אלקטרוני. הראשון - שזה יהיה פשוט ולא מסובך. השני - שזה יהיה מאובטח וישמור על פרטיותם. השלישי - שזה לא יהיה מבולגן מדי, והרביעי - שזה לא יהיה מנוכר ומנותק מבחינה רגשית.

במילים אחרות, לאוכלוסייה זו יש צרכים שונים מאלו של קהל היעד המסורתי של אינקרדימייל, והחברה מאמינה כי מוצריה עונים לפחות על חלק מצרכים אלו. "הלקוח יהיה המרכז של כל מה שאנו עושים", מדגישה החברה במצגת.

רכישה - ברירת מחדל עבור החברה

סיסמה זו ואחרות מעטרות חלק ניכר מהמצגת של החברה, אך תרגומן למספרים קונקרטיים הוא מוגבל. אינקרדימייל מקווה שעד 2013 יעמוד מספר המוצרים של החברה על 8 עד 10 (לעומת 3 כיום); מספר מנויי החברה ישולש ויעמוד על 30 מיליון, וההכנסה השנתית הממוצעת ממנוי (ARPU) תעמוד על 3.4 דולר לעומת 2.9 דולר כיום (גידול של 17%).

כדי להגיע למספרים האמורים, אינקרדימייל - גם אם ממש אינה מדגישה זאת במצגת - תצטרך לבצע רכישה. לבד לא תוכל החברה לצבור כזה בסיס לקוחות. עליה לרכוש חברה דומה לה שבסיס לקוחותיה רחב מספיק, וייתכן שמקורה יהיה בצרפת.

אינקרדימייל משווה במצגת בין מטרות השימוש באינטרנט של הגולשים בארה"ב לבין אלו של הגולשים בצרפת. הצרפתים מבצעים יותר רכישות מקוונות, ואילו האמריקנים גולשים יותר ברשתות חברתיות.

צרפת או ארה"ב, לאינקרדימייל יש כרגע מזומנים בשווי של 32.8 מיליון דולר. תהא אשר תהא הנרכשת, שווייה יהיה כנראה נמוך משווי הנכסים הנזילים של אינקרדימייל.

ואכן, מהתפלגות הבקשות לחיפוש שמקבלת אינקרדימייל ממנוייה עולה כי 56% מהן מגיעים מאירופה ורק 12% מקורם בצפון אמריקה. 11% נוספים מגיעים מדרום אמריקה, 2% מאוקיאניה (קבוצת איים בדרום האוקיינוס השקט שכוללת את פולינזיה, מיקרונזיה, מלזיה, אוסטרליה וניו זילנד), ואילו היתר - 19% - מגיעים משאר העולם.

אינקרדימייל מתכננת להגדיל את נוכחותה בצפון אמריקה, ומקווה שהגידול הטבעי במשתמשי האינטרנט בשווקים מתעוררים, כמו מזרח אירופה ודרום אמריקה, יתרום את חלקו לצמיחת החברה.

22
 22