"גלובס" מציג: ההנחות שיאפשרו לכם לחסוך 50% ויותר

מנסיעה מוזלת ברכבת ועד הנחה בחשבון המים: הנחות משמעותיות רבות מסתתרות בתקנונים של גופים ציבוריים ומסחריים, ומי שיודע היכן לאתר אותן - ירוויח בגדול

אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאנחנו מכירים את כל ההנחות שמגיעות לנו: כסטודנטים, אזרחים ותיקים, חיילים וקבוצות גדולות. ובכן, יש הנחות רבות שאיננו מודעים לקיומן. הכתבה הזאת נועדה להכיר לכם כמה מהן, ולהזכיר: בשביל הנחות צריך לעבוד.

כך למשל, אחד הענפים שבהם נושא ההנחות בולט הוא הבנקים, אך החוכמה היא למצוא אותן. איפה? כל בנק מחויב לפרסם את תעריפון העמלות שלו לבעלי החשבונות הפרטיים. שם באחד הנספחים נמצא פירוט של הנחות ייעודיות לקהלי יעד שונים. בדרך כלל התעריפון יופיע באותיות הקטנות שבתחתית עמוד הבית של האתר, או בתוך העמודה של "לקוחות פרטיים". הנה כמה כללי אצבע לגבי הנחות:

1. ההנחות הסמויות מן העין: העובדה שבמוזיאונים, למשל, רשימת מקבלי ההנחות מאוד ברורה ובמקומות אחרים היא עמומה אינה מקרית. יש מי שנותן הנחות בחפץ לב ויש מי שמנסה לעמעם אותן. העצה הראשונה היא לשאול. פשוט לשאול. לא להניח שהפקיד האדיב יגלה את אוזנכם על ההנחה שמגיעה לכם.

2. לחבור למוקדי ידע: אתם משתייכים לאחת מהקבוצות? התחברו למוקדי ידע בנושאי מיצוי זכויות. לגבי נכויות יש בנוסף לארגון של כל נכות בנפרד גם ארגוני גג כמו "בזכות" (www.bizchut.org.il) וארגון "קשר" (www.horimbekesher.co.il) שמוציא חוברת זכויות מדי שנה. שם ישנו קישור גם לאתר "מקום מיוחד" (שכתובתו הישירה היא: http://makom-m.cet.ac.il/pages/homepage.asp) המביא מידע לגבי זכויות.

לגמלאים ישנו משרד ממשלתי הפועל בין השאר להבאת הזכויות לידיעת הגמלאים. (כתובתו: www.gov.il/FirstGov/TopNav/OfficesAndAuthorities/OAFList/OAGimlaim) וניתן לקבל מידע רחב על זכויות באופן כללי גם באתר ובתחנות של שירות היעוץ לאזרח (www.shil.info).

3. סוף מעשה במחשבה תחילה: מחירי הכרטיסים בכל מוסדות התרבות, המוזיאונים האטרקציות וכו' כתובים באתרי האינטרנט כולל ההנחות. חשבו מראש את ההנחות שמגיעות לכם ותתקשרו לקופה אם משהו לא ברור. לא תמיד יש זמן לעמוד על ההנחות כשעומדים בתור הצפוף.

4. הנחה בזמן אמת: משום מה, חלק מההנחות לא ניתנות רטרואקטיבית. כך למשל הנחה בארנונה על ילד נכה. ענין מקומם ואבסורדי. האם נכותו של הילד לא התקיימה לפני המפגש עם נציג העירייה? לכן ערנות שווה כסף.

משפחות וקבוצות מאורגנות

הנחות ללקוחות לא ספונטניים

רוצים הנחה? תתקבצו לקבוצה. לא מדובר כאן בקבוצת רכישה נוצצת עתירת שיווק, אלא בזכויות בסיס המוקנות לרוב. לא כל כך מתוך אידיאולוגיה דמוקרטית כמו מתוך אידיאולוגית הכיס. עיקרון הקבוצה עובד במרבית מוסדות התרבות, אך כדאי לברר מראש מה ההגדרה המדויקת ל"קבוצה" מכיוון שמספר האנשים משתנה מגוף לגוף.

רכבת ישראל, למשל, מעניקה הנחות של חצי ממחיר הנסיעה הרגיל לקבוצות בנות 20 נוסעים לפחות. זאת בתנאי שחברי הקבוצה עולים ביחד ויורדים יחד באותה תחנה, בתנאי שמדובר בשעות מסוימות (9:00-16:00, ומ-19:00 ואילך) ובתנאי שהקבוצה מודיעה על הנסיעה 72 שעות מראש ומקבלת אישור. כן, כן, ההנחה אינה מקדמת ספונטניות. בנוסף, ברכבת ישראל אין כפל הנחות.

באתרי רשות הטבע והגנים (הרודיון, שמורת החולה, תל דן, קומראן, מצדה ועוד) יש הנחות של 3-4 שקלים לאדם בקבוצה (מעל 30 איש), במוזיאון הילדים בחולון קבוצה מונה מ-20 איש ומעלה, כך גם בספארי ברמת גן ובמיני ישראל.

גם הנחות למשפחה ניתנות לעיתים: במוזיאון המדע בחיפה ישנו מחיר משפחתי לזוג מבוגרים עם עד 2 ילדים ב-240 שקל (מחיר כרטיס בודד למבוגר הוא 74 שקל ולילד מעל גיל 5- 64 שקל). הזמנת כרטיסים זו צריכה להיעשות בטלפון ולא דרך האינטרנט. מדובר במשפחה גרעינית בלבד, אבל בירור טלפוני מגלה שמדובר בשני מבוגרים בעלי קרבת משפחה קרובה, (גם אמא וסבתא, למשל), זאת כדי למנוע מצב ששתי חברות ישתמשו בדיל. במוזיאון המדע בירושלים כרטיס משפחתי יעלה 110-145 שקל גם אם מדובר בעשרה ילדים. יש הבדל בתעריף לגבי כל סוגי הכרטיסים בין ימים רגילים לימי חופשות).

נכים והורים לילדים עם צרכים מיוחדים

טלפון, מים וארנונה

נכים, או מי שילדם נכה, זכאים אף הם להנחות מיוחדות. לרוב אין מודעות ואין גורם ממשלתי שמספר על כל ההנחות להן הנכה או בני משפחתו זכאים. אבל הרשימה אינה קצרה. בחלק מהמקרים ניתנים תו חניה ואגרת רישוי מופחתת.

מסים: נכים או הוריהם זכאים ל25% הנחה בארנונה עבור 100 מ"ר משטח הנכס;

טלפון: בבזק - 50% הנחה בדמי שימוש קבועים, הנחה במספר יחידות מניה לחודש (שווה ערך ל-60 פעימות מונה לחודש), 50% הנחה מדמי ההתקנה וההעתקה של הטלפון. עיוורים והורים לילדים עם תעודת עיוור - הנחה השווה ל-300 פעימות מונה בחודש. אין תשלום רטרואקטיבי.

בריאות: נכים או הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זכאים לפטור מתשלום עבור אגרת רופא מקצועי ואגרת ביקור במכונים ובמרפאות חוץ.

מים: ישנה הכרה בצורך לכמות גדולה יותר של מים ולכן נכים והורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים זכאים להנחה מידי תאגידי המים, שמתבטאת בהקצבת מים נוספת הפטורה מהיטל. קשה לגלות את המידע הזה באתרי התאגידים והעיריות באינטרנט. למרבה הצער, מרבית תאגידי המים מצניעים את המידע הזה. את הכובע נוריד בפני עיריות כמו עיריית חיפה ועיריית תל אביב, שמציגות את המידע הזה באופן גלוי.

לקוחות נאמנים

העיקר שתחזרו

נאמנות היא תכונה מוערכת. גופים וחברות יהיו מוכנים לוותר על כמה שקלים בטווח הקצר על מנת לזכות בנאמנותכם.

תעודות תושב: נאמנות במישור הלוקאלי מתבטאת בתעודת תושב המקנה הנחות במוסדות תרבות בעיר. כך בירושלים, תל אביב יפו, רעננה, באר שבע, מעלה אדומים ועוד.

ביקורים חוזרים: גם על ביקורים חוזרים מקבלים הנחה. מבקר חוזר במוזיאון ישראל (תוך 3 חודשים) יזכה בכרטיס במחיר של 24 שקלים בלבד.

תחבורה ציבורית: בירושלים בתחבורה הפנימית ניתן להשתמש בכרטיס הנסיעה לנסיעה חוזרת תוך שעה ללא תשלום נוסף, ובמרבית הערים ישנו כרטיס נסיעה "חופשי יומי" המוזיל נסיעות רבות באותו היום.

גמלאים

דווקא הבנקים מקמצים

מן המפורסמות הוא שגמלאים מקבלים הנחות רבות - הנחה על תחבורה ציבורית (בדרך כלל - 50%, באוטובוסים וברכבות), פטור מתשלום אגרת טלוויזיה, הנחות בארנונה (עד 30%, בהתאם למדיניות הרשות המקומית ובתנאי שהקשיש רשום כבעל הנכס שגודלו אינו עולה על 100 מ"ר ושכל הכנסותיו אינן עולות על השכר הממוצע במשק), הנחות כמעט בכל מוסדות התרבות המקבלים תקציב מהמדינה כדוגמת מוזיאונים ותיאטראות , שמורות טבע וגנים לאומיים.

בבתי הקולנוע המצב מורכב יותר - למשל ברשת בתי הקולנוע רב חן ישנה הנחה של 27 שקלים בימי חול. מצד שני, כמות הסייגים היא רבה. לא כולל שישי שבת ערבי חג, חגים חול המועד וחופשות מבית ספר ומספר הכרטיסים בהנחה מוגבל. כך גם ברשת בתי הקולנוע "לב" (בוקר ויומיות לא כולל סופשבוע).

למי שמקבל קצבת זקנה וגם השלמת הכנסה יש בנוסף- פטור מלא עבור ביקור אצל רופאים, מרפאות חוץ ומכונים ועבור התחייבות בבתי חולים. הנחה בגובה 50% מדמי ההשתתפות ברכישת תרופות הכלולות בסל הבריאות. תשלום דמי ביטוח בריאות מופחתים. פטור מארנונה למגורים בדירה שגודלה עד 100 מ"ר והנחה בחשבון החשמל ובחשבון הטלפון של בזק על הקו הרשום על שם האזרח הוותיק.

הבנקים מקמצים במתן הנחות לגמלאים. מגמה זו בולטת במיוחד נוכח שפע ההנחות לצעירים.

דיסקונט: 50% הנחה על עמלות בערוץ ישיר ועל פעולות שונות המבוצעות בסניף, במוקד, בטלפון או בפקס כמו הפקדת מזומן, הפקדת צ'קים וכו'.

לאומי: הבנק לא מעניק אוטומטית הנחות לגימלאים (נבדק באתר האינטרנט ובשיחה עם נציגה שאמרה שניתן לתת הנחות לאחר שיחה עם מנהל הסניף).

הפועלים: הנחות בתוכנית "שישים פלוס" שכוללות בין השאר 50% הנחה בעמלות פעולה על ידי פקיד ופעולות ישירות ופטור מעמלה על שני פנקס צ'קים בשנה (מחשבונות בגובה מסוים בכפוף לעמלות המינימום בתעריפון הבנק).

יש ככל הנראה תוכנית הטבות לגימלאים, אלא שהיא חסומה למצטרפים חדשים. בשיחה עם נציגת שרות היא הציעה לגשת לסניף ולשמוע במקום על הטבות נוספות.

מזרחי טפחות: לא מצאנו אזכור להנחות לגימלאים. הציעו לפנות לסניף למרות שלפי ההגדרה שלהם ("גמלאי אצלנו נקרא שכיר" הסבירה המוקדנית), אך לא נראה שהגיל יקנה הנחה.

הבינלאומי: בשיחה עם הבנק הייתה נקודה מעניינת - לא כל ההנחות נכתבות באתר האינטרנט. נציגת השירות ציינה בשיחה כי יש הנחות שאינן מוזכרות באינטרנט ובכללן הנחות מסוימות הניתנות לגמלאים הכוללות בין השאר שני פנקסי צ'קים חינם בשנה וארבע פעולות פקיד בחודש במחיר של עמלת ערוץ ישיר. מה לעשות כדי לקבל את ההנחה? להעביר גמלה חודשית לחשבון ולהציג תעודה מזהה.

סטודנטים וצעירים

קהל מחוזר ע"י הבנקים

סטודנטים, חיילים משוחררים וצעירים זוכים להנחות בבנקים לא מתוך פילנתרופיה אלא מתוך רצון ליצור נאמנות בקרב קהל שיניח את כספו בבנק שנים רבות קדימה. בנק לאומי נותן את ההנחות הטובות ביותר לנוער ולצעירים (18 פלוס) ביניהן פטור מלא על פעולות פקיד ובערוצים ישירים. סטודנטים יקבלו פטור על מרבית הפעולות אבל לא על כולן. גם כאן חיילים משוחררים יקבלו פחות הטבות: בחלק מהמקרים הם יקבלו רק 50% הטבה על פעולות פקיד ועל חלק מהערוצים הישירים. בבנק דיסקונט מקבלים פטור בקניית ניירות ערך, פטור מעמלות בערוץ ישיר ופטור מעמלות בפעולות הנעשות על ידי פקיד (למעט חיילים משוחררים שיקבלו 50% הנחה). בבנק הפועלים יש הנחות לסטודנטים, כמו פטור מעמלות על פעולות בערוץ ישיר ודרך הפקידים ו-50% הנחה על פנקס צ'קים רגיל, והנחות לנוער ולחיילים משוחררים.

הנחה לילדים קיימת כמעט בכל תחום: במוזיאון ישראל, למשל, ילדים ייכנסו חינם בימי שלישי ושת, ובמוזיאון ארץ ישראל ילדים (עד גיל 18) ייכנסו ללא תשלום.

כוחות הביטחון

לא רק לחיילים

תחת הכותרת הרחבה של "כוחות הביטחון" נמצאים בעלי תפקידים שונים כשגבולות ההגדרה נתונים בידי המגדיר. כלומר: לפעמים נכללים בהגדרה הזאת גם אנשי שירות בתי הסוהר או אזרחים עובדי צה"ל ולפעמים לא, וכך גם לגבי הגדרות אחרות כדוגמת שירות לאומי, כך שחייבים לבדוק לפני שמנסים אוטומטית לממש את ההנחה.

ברשת בתי הקולנוע לב ההגדרה כוללת בתוכה רק חיילים בסדיר, בנות שירות לאומי ונכי צה"ל, ואילו ברשת "רב חן" ההגדרה כוללת גם כבאים, נפגעי פעולות האיבה ואנשי שב"ס.

הקבוצה המטופחת ביותר היא קבוצת החיילים להן ניתנות הנחות גם בבנקים. בבנק דיסקונט ניתן פטור מעמלות על פעולות הנעשות בערוצים הישירים של הבנק ופטור לחיילים/שירות לאומי, 50% הנחה לחיילים משוחררים מעמלות על פעולות הנעשות מול פקיד הבנק או בערוצים לא ישירים אחרים. בבנק פועלים יש בין השאר פטור מעמלות על פעולות מול פקיד או בערוצים הישירים. לגבי בנות שירות לאומי- אין מדיניות ברורה. רק בבנק מזרחי טפחות מצאנו אזכור ברור גם לבנות שירות לאומי וגם לחיילי הסדר שמקבלים פטור מלא מדמי ניהול (והטבות נוספות) בכל תקופת השירות.

לספונטניים

הצגות ופנאי

בקופות התיאטרון יש הנחות של הרגע האחרון. ולא מדובר בהכרח בשעות האחרונות לפני ההצגה. בתיאטרון הבימה למשל נמכרים עד סוף דצמבר כרטיסים להצגה השוטר אזולאי ב-49 שקל, במקום ב-195 שקל. במוזיאון המדע בחיפה יש הנחה על כניסה בשעתיים האחרונות של הפעילות בימות החול לתושבי חיפה (60 שקלים במקום 74 שקלים).

בחמת גדר - הנחה של 17 שקל לכרטיס בימות החול (ראשון-חמישי) החל מ-17:00 אחר הצהריים.