עודד שריג מקל על המוסדיים בתביעות מבוטחים

בתגובה לעתירת חברות הביטוח, פרסם הממונה על הביטוח טיוטה חדשה לבירור ויישוב תביעות ע"י גופים מוסדיים

סוף לעימות החריף בין אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר לחברות הביטוח ולגופים המוסדיים האחרים, בכל הנוגע להוראות שפורסמו אשתקד בחוזר ל"בירור ויישוב תביעות וטיפול בפניות ציבור על ידי הגופים המוסדיים". הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, פרופ' עודד שריג, פרסם טיוטת חוזר מעודכנת בסוגיה, בהמשך להודעתו לבג"ץ באוגוסט השנה שיעשה כן - בתגובה לעתירה שהגיש אגוד חברות הביטוח. בד בבד, האוצר פרסם טיוטת חוזר חדשה בנוגע לאיסוף מידע סטטיסטי לגבי יישוב תביעה, שיחליף את החוזר בנושא.

ב-2009 פרסם אגף שוק ההון חוזר בנושא יישוב תביעות, שקבע כללים לגבי אופן יישוב תביעות שיחולו על חברות ביטוח וקרנות פנסיה. החוזר הוביל להתנגדות עיקשת ויוצאת דופן של חברות הביטוח, שטענו כי יוביל לקושי בניהול התביעות, יפגע בזכויותיהן ויוביל גם לייקור הפרמיות בשוק. החברות הגישו עתירה חריגה לבג"ץ, שבעקבותיה פתח הממונה שריג - שנכנס לתפקידו לאחר החלת החוזר המקורי - במו"מ עמן.

באוצר מציינים כי "העקרונות המרכזיים של החוזר המקורי לא השתנו: נותרו בעינן הדרישות כי גוף מוסדי ינחה תובעים כיצד עליהם לפעול לשם הגשת תביעה, יפרט את הליך בירור התביעה, יודיע על המידע והמסמכים הנדרשים לשם כך, יעמוד בלוחות זמנים מרביים לטיפול בתביעות ועוד".

"המפקח קיבל הטיעונים"

שריג ציין עם פרסום הטיוטה החדשה כי "החוזר הוא חלק חשוב בפעילות האגף, אשר מעמידה את הלקוח במרכז מאמצי ההסדרה. הוא מצטרף לצעדים שפרסמנו לפני כשבועיים להגברת התחרות בחיסכון הפנסיוני, ולטיוטת החוזר בנושא שירות ללקוח". יו"ר אגוד חברות הביטוח, גדעון המבורגר, אמר כי "אנו שמחים שמשרד המפקח קיבל את הטיעונים שלנו. השינויים נעשו ברוח טובה, בעקבות הרבה פגישות וישיבות ולכן, לאור זה, משכנו את העתירה שהגשנו לבג"ץ".

נציין כי טיוטת החוזר תבטל את חוזר יישוב התביעות מאוגוסט 2009, והחוזר המעודכן ייכנס לתוקף באפריל 2011. המוסדיים יוכלו להגיב על הטיוטה החדשה עד 9 בינואר.

מה השתנה?

הטיוטה החדשה של החוזר החדש כוללת הוספת מקרים שבהם גופים מוסדיים יכולים להעלות טענות חדשות ביחס לתביעת לקוח לאחר דחייה ראשונה של התביעה; דחייה של מועד תחולת ההוראות על ענף ביטוח רכב חובה בשלושה חודשים; והחרגת ההוראות לעניין פשרה כאשר תובע מיוצג על ידי עו"ד או שתביעה נדונה בביהמ"ש.

עתה, בניגוד לחוזר המקורי מ-2009, האוצר מציע כי המוסדיים יורשו להעלות נימוקים חדשים לדחיית התביעה, בין השאר אם לא ידעו על קיומם בעת דחיית התביעה, אם חל שינוי בפסיקה של ביהמ"ש מחוזי ועליון לאחר הודעת הדחייה המקורית, התיישנות התביעה, אי תקפות הפוליסה, אי עמידה בתנאי הפוליסה של המבוטח, התנגדות של המבוטח לתשלום לצד ג', מרמה מצד התובע.

כמו כן, האוצר מתיר לחברות הביטוח, חברות ניהול קופה"ג וקרנות הפנסיה לטעון באופן חופשי יחסית לגבי גובה הנזק גם לאחר הודעת הדחייה. בסופו של יום, מדובר בסיבות חזקות למדי לתביעה, שכעת יאפשרו למוסדיים להוסיף נימוקים מסוימים לדחיית התביעה - גם אם הן טענות חדשות.

נוסף על כך, בעת מגעים לפשרה עם התובע, הגוף המוסדי לא יחויב ליידע אותו על זכויותיו לפנות לפניות הציבור בגוף המוסדי או לאוצר. הטיוטה קובעת בנוגע לתביעות בגין ביטוח רכב חובה כי חברת הביטוח לא תחויב בהוראות לגבי הודעת פשרה לתובע המיוצג על ידי עו"ד.