רה"מ: "מחירי הדירות בחדרה - גדרה הם מחירי הונג קונג"

(עדכון) - שר האוצר שטייניץ: "אנחנו במגעים עם חברת היי-טק בינלאומית להקים 2 מפעלים ענקיים בגליל - אחד ביישוב יהודי ואחד ביישוב ערבי"

אתר "גלובס" מעביר היום (ג') בשידור חי את ועידת הגליל 2010, בה ינאמו דמויות בולטות במשק הישראלי. הוועידה מתקיימת השנה בבית שאן.

בוועידה נושאים דברים אישים בולטים במשק, כדוגמת יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי ואיש העסקים סטף ורטהיימר. כמו כן ינאמו רה"מ בנימין נתניהו, יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, המשנה לראש הממשלה סילבן שלום, שר האוצר יובל שטייניץ ועוד.

נשיא המדינה שמעון פרס פתח את הוועידה ואמר כי עתידו של הגליל תלוי מאוד ביחסים שבין ישראל לבין שכנותיה. "הצפון הישראלי והפלסטיני רוצים לשתף פעולה. יוקם אזור תעשייה בעמק יזרעאל והוא יספק הרבה מאוד תעסוקה", אמר פרס.

פרס התייחס גם לטרנד ההולך וגובר של בעלי הון אשר תורמים את נכסיהם לציבור: "זה התחיל מוורן באפט ומתפשט הלאה". הוא הסביר את התופעה בכך ש"אין מה לעשות עם כל כך הרבה מיליארדים". פרס מעד בלשונו כשאמר: "מה תעשה עם כל הכסף הזה? תחליף את היחנה?"; פרס התכוון כמובן למילה "יאכטה" והתנצל, תוך שהוא זוכה למחיאות כפיים וצחוק רם מהקהל.

סרוסי: "תוכנית חומש לפיתוח התשתיות"

בהמשך קרא פרס לזרז את תהליך השלום וציין כי "הזמן הולך ואוזל". סילבן שלום התייחס כעבור מספר שעות לדבריו, ואמר כי "הפלסטינים לא רוצים להיכנס למו"מ ישיר. צריך להגיד את זה. גם כאשר אנחנו מדברים על שלום ורוצים שלום - צריך לעשות את זה עם מישהו. הם חושבים שהם יכולים להגיע להישגים גם בלי מו"מ איתנו. אנחנו מתעסקים בזה ולא מוצאים זמן להתעסק בדברים אחרים". שלום קרא להתרכז בפיתוח הגליל ובכלל זה לקדם הקמת אוניברסיטה בגליל.

יו"ר הפועלים סרוסי נשא נאום בו קרא לממשלה להכריז על תוכנית חומש לשיפור התשתיות הלאומיות. הוא נזכר בביקורו בסינגפור לפני 20 שנה, עת הוקם שם נמל תעופה ענק: "שאלתי את שר הביטחון ושר האוצר דאז של סינגפור מדוע נמל התעופה החדש של סינגפור הוא ענק, גדול הרבה מעבר לצרכים של המדינה. ד"ר גו חייך והשיב: 'אין לנו השקעה טובה יותר מאשר הקדמת הבנייה של תשתיות'. הוא צדק כמובן, במצב של מקורות פנויים, הקדמת ההשקעה בתשתיות ויצירת רזרבות הן ההשקעה הטובה ביותר למשק, הן מאיץ משמעותי לצמיחה ויוצרות קפיצת מדרגה ביכולת התחרותית".

סרוסי קרא לממשלה להכריז על התוכנית "לקידום מיידי של נושאי התפלת מים ואנרגיה, ליצירת רזרבות הולמות ולחיזוק מערכי החירום ותשתיות הבריאות והחינוך. אנו בסקטור העסקי נתגייס בכל עוצמתנו לעניין: בידע, במשאבים, ביוזמה ובנכונות לתת כתף. אם תקראו לנו ל'מילואים אזרחיים' - נתייצב כולנו ונפעל יחד".

נתניהו: "אנחנו לא מדברים, אנחנו עושים"

"אנחנו לא מדברים, אנחנו עושים", אמר נתניהו בנאומו ופירט מה עשתה ממשלתו למען הגליל בשנה החולפת. בין היתר הזכיר נתניהו את אישור תוכנית "מחבר ישראל" - רישות המדינה במסילות רכבת עד שנת 2030 בהיקף של 30 מיליארד שקל, תוכנית שמטרתה חיבור הפריפריה למרכז. בתוכנית נכללת גם מסילת רכבת העמק בין עפולה לכרמיאל.

"כל מה שאתם צריכים זה לצאת החוצה", הוסיף נתניהו. "צאו החוצה וראו שאנחנו עושים. כשהייתי חייל, הדרך לרמת הגולן הייתה ארוכה כאורך הגלות. כאילו חצינו יבשת. היום יש את כביש 6 וכבישים נוספים צפונה ומזרחה. הכבישים המהירים בגליל צריכים להיות נגישים לכל היישובים - היהודיים והלא-יהודיים - כדי שכולם ייהנו מהקלות של התנועה. הגליל הוא חבל ארץ מאוד אטרקטיבי וצריך שיהיה נוח לנוע בו".

רה"מ דיבר גם על הזינוק במחירי הדירות בישראל ואמר כי בשל מצוקת הקרקעות "יש לפתוח 2 חבלי ארץ חשובים - הגליל והנגב". הוא הבטיח להרחיב את נצרת, כרמיאל וערים נוספות בצפון.

"יש מגרשים ל-20 אלף יח"ד שהשיווק בהם יחל בקרוב", ציין נתניהו. "אני רוצה להדגיש - חצי מהם מיועד ליישובים הלא-יהודים. נרחיב ישובים קיימים. הגדלת ההיצע תשחרר את הלחץ לעליית מחירי הדירות. המחירים בין חדרה לגדרה הם כמו מחירי הונג קונג".

חברת היי-טק בינלאומית בדרך לישראל?

שר האוצר שטייניץ, שנאם אחרי נתניהו, הזכיר שוב את הנתונים החיוביים שפקדו לאחרונה את המשק הישראלי, ובכלל את הנתון שחשף אתמול בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", לפיו מספר יצירת המשרות במשק ב-2010 עלה ל-100 אלף, לעומת 8,000 משרות חדשות בלבד ב-2009.

שטייניץ שיתף את הקהל במו"מ שמנהל בימים אלה משרד האוצר עם חברת היי-טק עולמית במטרה ליצור תעסוקה נוספת בגליל: "אנחנו במגעים עם חברת היי-טק בינלאומית להקים 2 מפעלים ענקיים בגליל - אחד ביישוב יהודי ואחד ביישוב ערבי".