המדינה תפצה את תושבי כפר הדייגים בעד 7 מיליון שקל

סוף לכפר הדייגים בת"א: לאחר שנים של מאבק משפטי יפונה המתחם ההיסטורי לטובת הטיילת ■ הדיירים יקבלו פיצוי בגובה של 3.6 מיליון שקל עד 7.2 מיליון שקל

לאחר כ-7 שנות מאבק משפטי: עיריית תל-אביב ודיירי כפר הדייגים הסמוך לנמל תל-אביב הגיעו לפשרה לפיה יפנו הדייגים את המתחם לטובת בניית המשכה של הטיילת. מדובר במתחם היסטורי הקיים מזה כ-150 שנה בגלגולים שונים, ובו התיישבו משפחות דייגים במבנים ארעיים עד לימינו. בין המשפחות במקום היתה משפחת מזרחי, שצאצאה, אהרון מזרחי, עדיין מתגורר במקום. האזור אף הונצח בסרט "בלוז לחופש הגדול".

ההסדר, שקיבל בשבוע שעבר תוקף של פסק דין מבית משפט השלום בתל-אביב, קובע כי הכפר - שנמצא דרומית לתחנת הכוח רידינג בסמוך לשפך הירקון - יפונה בתוך 90 יום, כאשר במהלך הזמן הזה ייקבע סכום הפיצוי שתשלם העירייה לדיירי הכפר.

את הפיצוי יקבע בית המשפט, והוא ינוע בין מיליון דולר ל-2 מיליון דולר (3.6 מיליון שקל עד 7.2 מיליון שקל). זאת, לאחר שהצדדים יטענו בבית המשפט לגבי גובה הסכום. כך עולה מההסכם שנחתם בין הצדדים. את העירייה ייצג עו"ד אילן שרקון; את מזרחי, אחד מאחרוני התושבים במקום, ייצג עו"ד עדי בראונשטיין.

השביחו את המקום

התביעה המקורית הוגשה על-ידי העירייה לפני 7 שנים; בכתב ההגנה טענו משפחת מזרחי והנתבעים האחרים בעיקר להתיישנות התביעה וכן להיותם דיירים מוגנים מתוקף השנים הרבות שהם מחזיקים בקרקע, וכיוון שהשקיעו במקום והשביחו אותו.

העירייה, באמצעות שרקון, טענה כי הדיירים הם מסיגי גבול ומחזיקים במקום, ששטחו 5 דונם, שלא כדין בהסתמך על העובדה שהקרקע עליה בנוי "כפר הדייגים" היתה רשומה בבעלות פרטית של אנשים אחרים עוד משנות ה-40 של המאה ה-20, ובשנות ה-80 הפקיעה אותה העירייה לצרכים עירוניים, ואף שילמה פיצויים לאותם בעלים פרטיים. הפקעה זו, נטען, בוצעה כחלק מתוכניות העירייה להקמת טיילת רידינג, שאמורה להגיע עד חוף תל ברוך בצפון, ובמטרה להשלים את הטיילת לכל אורך החוף.

בתגובה להסכם הפינוי שנחתם, אמר היום (ג') ל"גלובס" עו"ד עדי בראונשטיין, המייצג את אהרון מזרחי: "אנו מברכים על ההסדר הראוי בנסיבות העניין. זאת, עם כל הצער שבדבר, שכן נפשו וחייו של אהרון, שטרם מצא מקום מגורים חדש, תמיד היו ויהיו קשורים בפיסת הקרקע שהחזיקה משפחתו במשך ארבעה דורות, וששם שכל את אחיו, אלי הדייג. למרות כל זאת, טוב שהעירייה הסכימה לקבל את המלצת בית המשפט".