הכוללים מרמים המדינה: מדווחים על תלמידים שלא קיימים

בדיקת "ידיעות אחרונות" מעלה כי בכוללים רבים מדווח על מספר רב של תלמידים מאשר אלו שלומדים בפועל - דבר שמביא למתן תקציבי עתק, הרבה מעבר למותר

נושא העברת תקציבי העתק לתלמידי הישיבות מעורר סערה כבר שנים רבות, אבל בדיקת העיתון ידיעות אחרונות מגלה הבוקר (ד') כי בעוד שהכוללים מדווחים על מאות אברכים ומקבלים בתמורה מיליוני שקלים - בפועל לומדים בישיבות מספר נמוך הרבה יותר של תלמידים ובחלק מהמקרים הכולל כלל אינו קיים.

על פי הפרסום, במקרה אחד של כולל "עם סגולה", דווח למשרד החינוך על לא פחות מ-93 תלמידים. עם זאת, מבדיקה בפועל עולה כי האולם שומם מאדם, וגם אם היה מלא - היה יכול להכיל רק 40 תלמידים. "הכולל בחופשת חנוכה", מסביר אחד הרבנים שנוכח במקום ונתלה בחג שהסתיים לפני שבועיים, רגע לפני שטרק את הדלת בפני כתב העיתון.

הדיווח: 700 תלמידים. בפועל: רק 59

"עם סגולה" הוא רק דוגמה אחת מתוך רבות. מתברר שקיימת תופעה מדאיגה של עשרות כוללים שמדווחים על מאות תלמידים, כשבפועל לומדים בהם בודדים בלבד. לאחרונה אף החליט משרד החינוך לעצור את התקצוב לכמה מוסדות החשודים בזיוף.

דוגמה נוספת לפערים בדיווח עם כולל "קהל עדת ירושלים", שבסיור מקרי נצפו בו 59 תלמידים בסך הכל. עם זאת, מעיון בדיווחי המוסד עולה כי בכתובת של המוסד רשומים שלושה כוללים שונים ובסך הכל כ-700 תלמידים. המשמעות: מימון בשנת 2008 של למעלה מ-6 מיליון שקל וכ-4 מיליון נוספים בשנת 2009.

ראש איגוד הישיבות: לבדוק גם את האוניברסיטאות

על פי דיווח שהועבר למשרד החינוך, פועלת בשכונת רוממה בירושלים שלוחה של ישיבת "נווה יאיר" ובה 26 תלמידים. מספר צנוע לכל הדעות, אך המציאות מלמדת כי גם במקרה הזה עולה חשד לזיוף - זאת מאחר שהבניין עצמו כלל אינו נמצא ואף אנשים העובדים באזור לא מכירים את שמו.

בתגובה לפרסום הכתבה מסר הרב שלמה ברילנט, ראש איגוד הישיבות, כי הוא מגנה כל צעד של רמאות או שקר במוסדות. "הבעיה היא ביעילות מערך הביקורת שמפעיל משרד החינוך וכבר הצענו לחשב הכללי כמה דרכים ליעל את האכיפה", אמר ברילנט.

"אולי יש אנשים ששיקרו, ואם כך הדברים, אנחנו מגנים זאת בפה מלא, אבל צריך לשים את זה בפרופורציות. נא לא להשחיר ציבור שלם בגלל חשודים בודדים", הוסיף ברילנט ואף הפנה אצבע מאשימה לממשלה: "האם באוניברסיטאות עושים בדיקות לגבי מספר התלמידים? האם מפקח בבית ספר בתל אביב סופר את מספר התלמידים? זו בדיקה ייחודית ולא הוגנת לציבור החרדי".