זעזוע בוועדת ששינסקי: שני חברים השעו עצמם עד למציאת מימון ל"תמר"

מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח והממונה על ענייני הנפט יעקב מימרן הודיעו היום ליו"ר הוועדה: "אין בכוונתנו לשמש לוועדה 'עלה תאנה' להחלטות שיתקבלו על-סמך שיקולים פיסקאליים צרים"

החרפה נוספת במאבק על המלצות ועדת ששינסקי: מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח והממונה על ענייני הנפט במשרד ד"ר יעקב מימרן הודיעו היום (ד') כי הם משעים את פעילותם בוועדה עד למציאת פיתרון לנושא פיתוח שדה "תמר". מדובר בשניים מתוך שישה חברי הוועדה.

במכתב ששיגרו היום ליו"ר הוועדה פרופ' איתן ששינסקי כתבו השניים כי לאחר שהוועדה דחתה את בקשתם לכינוס דחוף בנושא תמר "לא נותר לנו אלא להסיק את המסקנות המתבקשות לעניין המשך פעילותנו במסגרת הוועדה".

בוועדת ששינסקי אמרו ל"גלובס" כי בעקבות שיגור המכתב סוכם כי ביום חמישי וביום ראשון ייערכו שני דיונים בנושא הפיתוח והמימון של תמר, האחד בוועדת המשנה לנושא תמר והשני בוועדה בהרכבה המלא. גורמים במשרד התשתיות אמרו ל"גלובס" כי אם יינתן בשבוע הבא פיתרון לתמר יבוא המשבר על פתרונו.

במשרד התשתיות אמרו ל"גלובס" כי ההחלטה לשגר את המכתב התקבלה על-ידי שני החברים באופן עצמאי כשהזרז שהוביל להחלטה היה הודעת החברה לישראל על התקשרותה בהסכם עם ספק הגז המצרי EMG. לדבריהם "זה היה זעזוע שגרם להם להבין שהנחות היסוד של הוועדה אינן תואמות בהכרח את המציאות".

לדברי אותם גורמים נאמר לשני חברי הוועדה על-ידי חברים אחרים כי החברה לישראל לא תחתום עם EMG, "שכשם שההערכה הזו התבררה כטעות כך גם הערכות אחרות יכולות להתברר כטעות. משרד שאחראי על הביטחון האנרגטי ורציפות התפקוד של משק האנרגיה לא יכול להרשות לעצמו טעויות בנושא הזה".

במכתבם לששינסקי כותבים מימרן וצמח כי "החל משנת 2013 צפוי שדה מרי B להגיע לדלדול וקיים חשש ממשי כי לא יהיה בו כדי... לענות על צרכי משק האנרגיה הישראלי. לכן, במידה שבשדה תמר לא תחל הפקה של גז בשנת 2013 עלול משק האנרגיה הלאומי לעמוד בפני כשל שקשה להפריז בחומרתו".

לדברי גורמים במשרד התשתיות, "הנושא הקריטי הוא איך מבטיחים שהגז יתחיל לזרום ב-2013 ובזה לא דנים. חברי הוועדה מטעם המשרד לא משחקים בברוגז אבל יש כאן הרמה של כרטיס צהוב שמזהיר שהולכים כאן לפספס משהו חשוב ושאף אחד לא יוכל לטעון בדיעבד 'לא ידענו'.