דירקטוריון תעש הורה לפטר 500 עובדים "בלתי נחוצים"

הנימוק: היעדר התקדמות בהפרטה - הדיונים על הפרטתת תעש נמשכים זה שנים ארוכות, ואולם אלה לא מבשילים לכדי מהלך ממשי בנושא ■ יו"ר העובדים: "טרור תעסוקתי"

דירקטוריון התעשייה הצבאית (תעש) החליט היום (ד') על פיטורי 500 מעובדי החברה. חברי הדירקטוריון נימקו את ההחלטה בהיעדר התקדמות בתוכנית להפרטת החברה. בתום הישיבה הנחתה מועצת המנהלים את הנהלת החברה לפתוח בהליכים הנדרשים לפיטורי העובדים, שכבר בעבר הוגדרו בחברה "בלתי נחוצים", והמהלכים לפיטוריהם עוכבו בשל דרישות מן העבר של שר הביטחון, אהוד ברק, שביקש להוציא לפועל מהלך זה בכפוף לתוכנית הבראה מקיפה בחברה.

500 העובדים שעל פיטוריהם הוחלט הוגדרו כבר בעבר מיועדים לפרישה, עם 450 עובדים נוספים - במסגרת תוכנית עסקית של החברה. הדיונים על הפרטתת תעש נמשכים זה שנים ארוכות, ואולם אלה לא מבשילים לכדי מהלך ממשי בנושא.

עיקר הוויכוח כעת הוא על רשת ביטחון שתיפרס למען העובדים העתידים לפרוש עם ביצוע ההפרטה: בה בעת שהעובדים דורשים רשת בגובה של 700 מיליון שקל למען הבטחת זכויותיהם הכספיות, מוכן האוצר להעניק רשת ביטחון של כ-400 מיליון שקל. כך, זה כחצי שנה שאין לחברה יו"ר דירקטוריון, על רקע היעדר הסכמות בנושא בין שר האוצר לשר הביטחון. כבר לפני כחודשיים העלו גורמים באוצר את שמו של רו"ח שלמה נס, אך בלשכת ברק הסתייגו מכך.

"אבק אדם"

הנהלת תעש, בראשות המנכ"ל אבי פלדר, גיבשה תוכנית להפרטה בשני שלבים, כמו הנפקה ומכירה לציבור של 49% מאחזקות המדינה בה, תוך השארת שליטתה בחברה, ובשלב שני - מכירת יתרת אחזקות המדינה. כך, במסגרת הכנת החברה להנפקה, ייערכו לה הסדרים שנוגעים, בין השאר, למבנה ההון שלה; זכויות העובדים; והבטחת האינטרסים הביטחוניים של המדינה. הדיונים על ההפרטה צלעו, ובחודשים האחרונים ניכר שנקלעו למבוי סתום.

יו"ר ועד העובדים בתעש, איציק יהודה, אמר היום בצהריים ל"גלובס" בעקבות החלטת הדירקטוריון על פיטורי העובדים כי "גם בחודש פברואר השנה שמענו על החלטה דומה, אך אז שר הביטחון עצר את זה. אין לי ספק שזו התעללות של משרד האוצר, שמתייחס אל עובדי תעש כאל אבק אדם. הדירקטוריון הונחה מן הסתם בידי משרד האוצר ועל ידי רשות החברות להחליט החלטה ברוח כזו כדי ליצור משבר וזאת, תוך התעלמות מצורכי הביטחון של מדינת ישראל ובגידה בעובדים. לא ניתן לפטר 500 עובדים מקצועיים וטובים בלי תוכנית מסודרת. יש לנו גיבוי מלא מההסתדרות. מהלך כזה נועד להכפיש את תעש ולגרום לה נזק תדמיתי בלתי הפיך. זה טרור תעסוקתי מצד האוצר. אל לעובדי תעש לדאוג. ננצח גם הפעם".

מקור באוצר אמר בתגובה: "ההחלטה היא פועל יוצא מניתוח של תחזיות לשנה הבאה, שמהן ניכר שמשרד הביטחון כבר לא יוכל לתת עוד מקדמות לתשלום משכורות - כי הוא כבר נתן בעבר כאלה על חשבון רכש ב-2011. חברי הדירקטוריון עשו את שיקוליהם, ומצאו שאין מנוס מבחינתם ממהלך כזה".