ניצחון לחולדאי: תוקם רשות תחבורה לגוש דן

גורמים מעורבים ל"גלובס": "אנחנו רוצים להגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית בגוש דן מ-20% ל-35%"

מדינת ישראל תתחיל בהקמת רשות תחבורה מטרופולינית לגוש דן, שתקדם את פרויקט הרכבת הקלה. על הקמת הרשות יוכרז ככל הנראה במהלך כנס ראשי ערים במחוז תל אביב שייערך בשבוע הבא, בנוכחות שר התחבורה ישראל כץ.

הכוונה היא שבשלב ראשון תפעל הרשות כגוף וולונטרי על בסיס הבנות בין המערכות השונות, כשבמקביל יוחל בהליכי חקיקה שיבססו את מעמדה ויקבעו את סמכויותיה. ל"גלובס" נודע, כי בשבועות האחרונים הושגה הסכמת ראשי הערים בגוש דן ליוזמה, שאותה מקדמת עיריית תל אביב.

בנוסף זוכה כעת היוזמה לתמיכה מצד משרדי האוצר והתחבורה, שהשתכנעו כי הקמת הרשות הכרחית כדי להפחית כפילויות ביורוקרטיות בין הרשויות השונות. הכוונה בעיקר להעברת סמכויות בנושאי תחבורה מוועדות התכנון המקומיות בעיריות השונות לידי הרשות המטרופולינית. הרשות, שתפעל כרגולטור, תהיה בשליטת משרד התחבורה, כשחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) תהיה הזרוע המבצעת שלה.

את רעיון הקמת רשות התחבורה המטרופולינית מקדם זה מספר שנים ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. מדובר בגוף דומה לזה שפועל בערים מרכזיות בעולם כמו ניו יורק (MTA), לונדון (Transport for London) ופריז (RATP).

משטרה עירונית

הרשות בניו יורק, למשל, אחראית על קווי האוטובוס, הרכבת הפרברית, הרכבת התחתית וכן על הגשרים והמנהרות. רעיון אחר שהועלה גם בישראל הוא העברת סמכויות הפיקוח שבידי המשטרה לידיו של גוף אכיפה מטרופוליני.

בעבר נתקלה היוזמה בקשיים ובהסתייגויות מצד הדרגים המקצועיים במשרדי הממשלה, שהתנגדו להעברת סמכויות לידי השלטון המקומי.

ואולם הניסיון שנצבר מהחיכוכים הרבים בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים והחששות כי העיכובים יחזרו על עצמם ביתר שאת ברכבת הקלה בגוש דן, הביאו לשינוי גישה בקרב מקבלי ההחלטות.

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן אמור להיבנות בשטחן של חמש רשויות מוניציפליות שונות, והמציאות מחייבת את מקימי הפרויקט לעבוד מול חמש מערכות סטטוטוריות מקבילות לצורך קבלת שלל האישורים וההיתרים הדרושים להקמה ולהפעלה.

גורמים המעורבים ביוזמה אמרו ל"גלובס" כי "אנחנו רוצים להגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית בגוש דן מ-20% ל-35%. זה אתגר שמחייב הקמת מערכות תחבורה משולבות. אי אפשר להקים רכבת קלה ללא מערכת קווי אוטובוסים מזינים ומפזרים. הגענו לתובנה שרשות מטרופולינית היא הגוף המתאים ביותר לטיפול באתגרים האלה".