קרן אקסלמד של מורי ארקין מחלצת חברות - OIS, למשל

OIS היא חברה אמריקנית-ישראלית שנקלעה לקשיים ב-2008, אך עלתה על דרך חדשה ■ כעת החברה מחפשת לשלב לתוכה טכנולוגיות חדשות בתחום העיניים

ברות מכשור רפואי ישראליות יודעות להמציא מוצרים, אך לא למכור אותם. חברות מכשור רפואי בארה"ב, מצדן, ספגו מכה בעקבות המשבר הכלכלי ב-2008, וכעת הן מחפשות דרך להתאושש ולפתח יתרון יחסי. בהתחשב בכך, אולי הדרך שבה הישראליות יכולות להתקדם היא להתמזג עם מערך שיווק אמריקני?

הקשר שבין חברת מדיוויז'ן הישראלית ל-OIS האמריקנית החל מזמן, אך מי שזיהתה ב-2009 את ההזדמנות במיזוג מלא הייתה קרן Accelmed, של מורי ארקין ואורי גייגר. בעקבות השקעתם, עשויה הפלטפורמה של OIS לשמש גם טכנולוגיות ישראליות נוספות בתחום החם של רפואת העיניים.

OIS הוקמה בארה"ב ב-1985. היא אחת החברות הפחות מוכרות בקרן אקסלמד, אף שהיא השקיעה בה 6 מיליון דולר בעבור 44% , עם אופציה לרכוש את השליטה ב-4 מיליון דולר נוספים. החברה נסחרת בבורסה שמעבר לדלפק (OTC) בארה"ב לפי שווי של 27 מיליון דולר. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2010 היו לה הכנסות של יותר מ-13 מיליון דולר - גידול של 50% לעומת אשתקד, בתשעת החודשים הראשונים של 2010 היא רשמה הפסדים של 1.8 מיליון דולר ובתשעת החודשים הראשונים של 2009 היא רשמה רווח של 85.7 אלף דולר.

את מדיוויז'ן הישראלית הקימו גיל ונועם אלון ואריאל שנהר בשנות ה-90, והיא עוסקת בדיגיטציה ובעיבוד תמונה ברפואת עיניים. המשקיעות העיקריות במדיוויז'ן היו איטרגמא וחברת הפילם אגפא. הן היו במקום הנכון ובזמן הנכון, כלומר כשהמידע הרפואי עבר מצילום בפילם לדיגיטציה.

פרויקט יומרני שלא הגיע לשוק

בין שתי החברות הייתה סינרגיה ברורה - מדיוויז'ן חולשת על השוק האירופי ו- OIS על האמריקני, וכשמדיוויז'ן הנפיקה בבלגיה ב-2001, היא השתמשה בכסף כדי לרכוש את השליטה ב-OIS.

בזמן ש-OIS ניסתה לבסס את מקומה בשוק, מדיוויז'ן לקחה על עצמה פרויקט יומרני בשיתוף חברת האופטיקה הביטחונית אל-אופ - פיתוח מצלמות לצילום רשתית העין. מדיוויז'ן האמינה, כי המוצר שלה יהיה טוב משל החברות הגדולות והשקיעה בו לא מעט כסף, אך עד היום הוא לא הגיע לשוק.

במקביל, OIS, בניהולו של יונתן אדרת, מבכירי חברת ההדמיה אלסינט בעבר, החלה להיכנס לניהול רשומה רפואית בקליניקות של רופאי עיניים.

היא רכשה חברה מהתחום בשם אברקסס וכן את הקניין הרוחני של מצלמה לעין, שנועדה להתחרות על בסיס מחיר, גודל וניידות.

OIS רכשה את הפטנטים למוצר מן הממציאים, ושילבה בו את הידע מהמוצר האיכותי אך זולל הכספים של מדיוויז'ן.

בגלל הסכומים המשמעותיים שהוציאהOIS על הרכישות הללו, שהיו אמורים להגיע מגידול במכירות, ב-2008 היא עברה משבר ביחד עם כל השוק. בנוסף, בתחילת השנה נטשה קבוצה גדולה של אנשי המכירות שלה לחברה אחרת - חברת מוצרי עיניים בבעלות ד"ר פיליפ פרוסט, יו"ר טבע - והמכירות ירדו מ-15 מיליון דולר ב-2007 ל-11 מיליון ב-2008.

גייגר מקרן אקסלמד פגש את החברה בתקופת השפל. "המוצר לצילום העין עוד היה בחיתוליו, ועוד לא היה ברור לאן הולך שוק הרשומה הרפואית", הוא אומר. "אמרתי להם שניפגש אחרי שנראה אם הנשיא ברק אובמה מעביר בארה"ב את התוכנית, שבה יש תמרוץ מיוחד לנושא הרשומה הרפואית".

פתרון מהעין ועד הכיס

תוכנית הרשומה הרפואית אכן עברה, ובשילוב המצלמה הזולה והניידת שקיבלה אישור שיווק ב-2010, החברה הממוזגת הציעה פתרון "מהעין עד הכיס". כלומר מצילום העין, דרך עיבוד התמונה וניהול תיק הלקוח ועד לגביית התשלום מחברת הביטוח.

בעקבות הרכישה, OIS קנתה את הנכסים של מדיוויז'ן (שעד אז שלטה בה) ובעלי מדיוויז'ן קיבלו בתמורה מניות ב-OIS. במקביל, OISהקימה מרכז פיתוח בישראל, שבימים אלה אף מורחב כדי לכלול מערך ייצור.

"זו חברה שונה מחברות הביומד שמגיעות לבורסה בתל אביב", אומר גייגר. "יש לה הנהלה מנוסה, מותג מוכר וגם מוצרים חדשים ומאושרים. אנחנו מאמינים שנוכל להגדיל את המכירות בתוך שנים ספורות גם ל-100 מיליון דולר".

לטענתו, יש היום בישראל 16-19 חברות אופתלמולוגיה (רפואת עיניים) שמוצריהן יכולים להשתלב בפלטפורמה של OIS, הכוללת 20 אנשי מכירות בארה"ב, חברה-בת בגרמניה ומפיצים ב-50 מדינות. "חלקן ביררו לגבי הנפקה בבורסה על בסיס המוצר היחיד שיש להן, אך לא הייתה היענות משקיעים. OIS, עם גיבוי פיננסי של אקסלמד, יכולה לרכוש אותן", הוא מציין.

קרן אקסלמד הוקמה במקור כדי לנצל את ההזדמנויות שהניב המשבר הכלכלי להשקעה בחברות בתחום טכנולוגיה רפואית. כיום, חברות בוגרות כבר לא נמכרות במחירים כה אטרקטיביים, ולכן מתמקדת החברה בחברות בשלות יותר. אקסלמד מעידה על עצמה כמי שמתמקדת בחברות בעלות מכירות של מעל ל-40 מיליון דולר, וממצבת את עצמה כגוף פרייבט אקוויטי גלובלי.

ומה בדבר השקעות בחברות ישראליות צעירות יותר? לפי גייגר, ממשיכה אקסלמד להשקיע בחברות צעירות, מתוך כוונה להשתמש בפלטפורמה המסחרית של החברות הבוגרות שבשליטתה להבאת טכנולוגיות ומוצרים ישראליים לשוק, בדומה למה שנעשה בטכנולוגיה שפותחה על-ידי מדיוויז'ן.