ויצמן שירי מעביר השליטה בתשואה 10 לנושים

מניות השליטה בחברה, פחות מ-3 מיליון שקל, יועברו לידי המחזיקים להם חייבת החברה כ-60 מיליון שקל ■ שירי: "יש לי כלל שאני לא נאחז בקרנות המזבח, גם לא בפוליטיקה"

ארבע שנים חלפו מאז רכשו ויצמן שירי ובן דודו יונה שמש את השליטה בשלד הבורסאי אי.אס.אי ייעוץ והכוונה, והקימו על בסיסו את חברת הנדל"ן תשואה 10. הרבה תקוות וחלומות היו למנכ"ל מפלגת העבודה, אך המשבר ברומניה טרף את הקלפים, וכעת נאלץ שירי להניח את המפתחות וללכת הביתה. מניות השליטה בחברה, שאינן שוות הרבה (פחות מ-3 מיליון שקל) יועברו לידי המחזיקים, אשר להם חייבת החברה כ-60 מיליון שקל.

"כל מה שתחליטו - מקובל עלי", אמר שירי למחזיקי האג"ח במהלך אסיפה שהתקיימה הבוקר במלון סיטי בתל-אביב. מחזיקי האג"ח לא הסכימו לדון במתווה חדש שהוצע להסדר חוב בחברה, כיוון ששירי לא הסכים לערוב לקיום ההסדר, וביקש להפחית את הריבית על אג"ח חדשות שיונפקו.

לאחר האסיפה אמר שירי ל"גלובס": "העלו את הרעיון וביקשתי לבדוק מבחינה משפטית ולהחזיר תשובה עד יום ראשון. יש לי כלל שאני לא נאחז בקרנות המזבח, גם לא בפוליטיקה". לאחר קבלת אור ירוק משירי הצביעו מחזיקי האג"ח על הרעיון החדש, ועו"ד דן אלון, המייצג אותם, יחתים את שירי בשבוע הבא על ייפוי כוח שיאפשר לו להוציא את העברת המניות לפועל.

התשואה היחידה שתשואה 10 העניקה למשקיעים היא תשואת זבל של 80% עד 260% באג"ח שהנפיקה. החברה, שנסחרה בשיא לפי שווי של כ-90 מיליון שקל, צנחה מאז למחיר המשקף לה כיום שווי של כ-4 מיליון שקל בלבד.

הליך העברת המניות למחזיקי האג"ח אינו טעון מינוי מפרק מטעם בית המשפט, פרסום תשקיף או התנהלות מול הבעלים, מרגע שהם נותנים את הסכמתם לוותר על השליטה בחברה.

תשואה 10 רכשה בתקופת הגאות קרקעות מסוגים שונים ברומניה, חלקן חקלאיות, בתקווה שיופשרו בעתיד. המשבר טרף את הקלפים וכיום הפורטפוליו מצומצם לכדי מספר קטן של נכסים בבאר שבע וברומניה.

את תשעת החודשים הראשונים סיימה החברה עם הכנסות של כ-12 מיליון שקל ובשורה התחתונה נרשם הפסד של 16 מיליון שקל בהמשך להפסד של 33 מיליון שקל ב-2009 כולה. לא מדובר במספרים שיכולים לשרת התחייבויות של 76 מיליון שקל, כולן מוגדרות כ"שוטפות", כיוון שאף גוף פיננסי לא מוכן לתת לחברה אשראי לטווח ארוך.

הגירעון בהון העצמי הוא 34 מיליון שקל, והחברה לא שילמה למחזיקי האג"ח עוד מחודש מאי 12 מיליון שקל. על הדוחות הכספיים מתנוססת כבר כמה רבעונים הערת "עסק חי", המטילה חשש ליכולת ההישרדות שלה.