עידן חדש: הומואים ולסביות ישרתו בצבא ארה"ב בראש מורם

הסנט בוושינגטון אישר הצעת חוק שמתירה שירות של הומואים ולסביות מוצהרים ■ אובמה: השינוי מדגיש את מקצוענות החיילים שלנו"

מהפך תרבותי בארה"ב: הומואים ולסביות מוצהרים יוכלו לשרת בצבא בראש מורם, בלי להסתיר את נטיותיהם המיניות. הסנאט בוושינגטון אישר אמש (שבת) ברוב גדול הצעת חוק, שפותחת לרווחה את שערי כל זרועות הצבא לפני לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (קהיליית להט"ב), מוצהרים או בתוך הארון, בחזית או בתפקידי מטה, בלי שום אפליה. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יחתום על החוק בקרוב.

בכך מצטרפת ארה"ב לשורה ארוכה של מדינות מערביות, שאוסרות על אפליית קהיליית להט"ב בשירות צבאי. החלטת הסנט הכתירה בהצלחה מאבק חברתי עיקש בן 17 שנים, שניהלו ארגונים לזכויות האדם, יחד עם ארגוני להט"ב, לשינוי המצב הקיים, שמאופיין במשפט הקולע: "אנחנו לא נשאל, אתה לא תספר". במילים אחרות: הצבא אינו מעוניין לדעת מה הנטיות המיניות של חייליו וחיילותיו, אבל אם הם יצהירו על נטיות אלה בפומבי, או יפגינו דפוסי התנהגות שמעידים על נטיותיהם, הם יודחו לאלתר מהשירות הצבאי.

החוק החדש פותח אפוא את הארון למי יודע כמה מחברי קהיליית להט"ב בשירות פעיל, שרבים מהם היו מעדיפים לתת פומבי לזהותם האמיתית, אך נמנעו מלעשות זאת בגלל החשש מאבדן הקריירה הצבאית. בעבר התפרסמו ידיעות שצבא ארה"ב נאלץ לוותר על שירותיהם של חיילים רבים שתרמו תרומה משמעותית למאמץ המלחמתי, בכללם אנשי מודיעין עם שליטה בשפות חיוניות וטייסי קרב, לאחר שנטיותיהם המיניות נחשפו, בדרך זו או אחרת.

הטיעון העיקרי של מותחי הביקורת היה שהמדיניות של "אנחנו לא נשאל, אתה לא תספר" היא אפליה בוטה של חיילים הנמנים עם קהיליית להט"ב. אלה שתמכו בסטטוס-קוו טענו, כי שילובם של הומואים ולסביות ביחידות קרביות, שנאלצות לתפקד בתנאים קשים, במרחבי מחיה מצומצמים, עלולים לפגוע בלכידות היחידות ובמוכנותן הצבאית.

ההצבעה בסנאט היא הישג גדול נוסף לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהתחייב לבטל את האיסור על שירות הומואים ולסביות במסע הבחירות לנשיאות. דעות ראשונות על המהפך משוות אותו לאיסור על הפרדת גזעים בצבא ארה"ב, שהחל במלחמת העולם השניה וקיבל תנופה בהוראה של הנשיא הארי טרומן ב-1948 לממש את האיסור על הפרדת הגזעים בכל היחידות במהירות רבה ככל האפשר.

אובמה שיבח את החלטת הסנט והכריז, כי "הגיע הזמן לסיים את הפרק הזה בהיסטוריה שלנו".

"כמפקד העליון של הצבא, אני משוכנע לחלוטין שהשינוי הזה רק ידגיש את מקצוענות החיילים שלנו ככוח הלוחם הטוב ביותר שהעולם ידע אי פעם", אמר הנשיא.

להחלטת הסנאט קדמה בדיקה יסודית של משרד ההגנה שמטרתה היתה לקבוע האם שילוב הומואים ולסביות מוצהרים יוכל להתבצע במינימום שיבושים בפעילות הצבא, פגיעות בלכידות היחידות ונשירות משירות צבאי. בעוד שתמיכת רוב החיילים בביטול האיסור היתה גדולה, התנגדו רוב חיילי המארינס לשינוי המוצע.

"תיקנו את מה שהיה צריך לתקן", הצהיר אמש סנטור ג'וזף ליברמן, שהיה אחד ממובילי המאבק של שילוב הומואים ולסביות מוצהרים בצבא. "היום נעשה צדק".

דייוויד מיקסנר, פעיל דמוקרטי שנאבק למען שוויון זכויות מלא לקהיליית להט"ב, אמר אמש לאתר "פוליטיקו": "קשה שלא להפריז במשמעות ההיסטורית של האירוע הזה. מדובר באבן דרך, ברגע היסטורי ובנקודת מפנה. במאבק האיתנים הבלתי יאומן הזה הושג ניצחון עצום, הניצחון הראשון בקנה מידה כזה שנרשם אי פעם בקונגרס".

ובכל זאת, סביר להניח שאמות הסיפים של החברה האמריקנית לא ירעדו. אנשים כבר התרגלו לנוכחות מוצהרת של הומואים ולסביות בכל מקום, מתכניות טלוויזיה של כוכבים פופולריים (נאמר: אלן דג'נרס) ועד הקונגרס (ציר בית-הנבחרים ברני פרנק). לפי סקרי דעת קהל בחודשים האחרונים, כי 80% מהציבור האמריקני תומכים בשילוב מלא של הומואים ולסביות מוצהרים בצבא.

אובמה, מצידו, רשם הישג פוליטי משמעותי: לאחר שהצליח לעצבן את רוב תומכיו באגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית בתמיכתו במתן הטבות מס גם למאיון העליון, בניגוד לעמדות שהביע בקמפיין שלו, ההצבעה בסנט תחזיר לו לפחות חלק מהתמיכה של השמאל הדמוקרטי. אובמה גם הצליח לקעקע התנגדות רפובליקנית לכל מהלך שיועיל לא מבחינה פוליטית. 65 סנטורים, בכללם תשעה רפובליקנים, תמכו בהצעת החוק. רק 35 התנגדו.