בנה"פ: חרף המאמצים - מחירי הדירות לא יירדו ב-2011

בתחזית לקראת 2011 מעריכים כלכלני הבנק: "התוכניות להפשיר קרקעות מחד ולצמצם ביקושים מאידך לא ישפיעו משמעותית על מחירי הדירות בישראל"

בבנק הפועלים לא צופים ירידת מחירים בשוק הדיור בתקופה הקרובה, כך עולה מסקירה מקיפה שפרסם היום (א') הבנק לקראת 2011. כלכלני הבנק מעריכים כי התוכניות להפשיר קרקעות מחד ולצמצם ביקושים מאידך לא ישפיעו משמעותית על מחירי הדירות בישראל.

כלכלני הפועלים מציינים בסקירתם כי השאלה האם בישראל התפתחה בועת נדל"ן לא רלוונטית, מכיון שבדרך כלל מגמה מתמשכת של עליות מחירים מתויגת כבועה רק לאחר התפוצצותה. הכלכלנים מדגישים את הערכתם כי הצעדים שננקטו במטרה לעצור את הסחרור במחירי הדירות לא ישפיעו משמעותית על מחירי הדירות עד שימצא פתרון לבעיית הגמישות בהתחלות הבניה.

במבט כללי, מעריכים הפועלים כי האינדיקטורים הכלכליים בישראל מצביעים על צמיחה איתנה, עם זאת, צפויה התמתנות בקצב הצמיחה והאינפלציה בשנת 2011 צפויה להסתכם בכ- 2.5%. כמו כן צפויות העלאות ריבית נוספות ע"י בנק ישראל, עד לרמה של 3.0% בסוף השנה הבאה.

בהתייחס למגזר הנכסים המניבים, מעריכים כלכלני הפועלים כי הצמיחה האיתנה החזויה בישראל צפויה להטיב עם חברות נדל"ן רבות, שליבת פעילותם בארץ. מנגד, מעריכים כי העלאות הריבית ברחבי העולם צפויות להכביד את נטל המימון על חברות הנדל"ן, להן יחס גבוה של חוב מסך המאזן.

ומה התחזית לשוק המניות ב-2011? בבנק הפועלים סבורים כי המגמה שאפיינה את 2010, עליות מתונות בסיכום שנתי, תימשך גם ב-2011, כאשר במהלך השנה צפויים מימושי רווחים בתוך המגמה ארוכת הטווח. הערכה זו נובעת מנתוני בסיס חיוביים, ובהם צפי להמשך השיפור בתוצאות המצרפיות של החברות הגדולות, סביבת ריבית נמוכה בישראל ובעולם, צמיחה חיובית בישראל, גם אם מתונה במעט בהשוואה לצמיחה החזויה לשנת 2010 וצפי לסביבה חיובית גם בשוקי המניות בעולם.

בבנק הפועלים מציינים את מניית טבע כמניה מומלצת מאחר והיא נכנסת ל 2011 במחיר נוח המשקף מכפיל עתידי נמוך. כלכלני הבנק מעריכים כי מחיר המניה הנמוך נובע ממתן משקל יתר לאיומים ולתרחישי קיצון על הקופקסון ומציינים את תחזיתם כי הקופקסון לא ייתקל בתחרות מהותית לפני שנת 2012 ודעיכתו תהיה הדרגתית.