הלמן אלדובי: אווירת החג בשווקים צפויה להימשך השבוע

דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות: בישראל, שוק המניות ימשיך ליהנות בטווח הקצר מרוח גבית בשווקים אשר נתמכת ע"י הריבית הנמוכה

בארצות הברית, השווקים משתדלים לשמור על אווירת החג. בסקירה השבועית של קבוצת הלמן-אלדובי אומרים כלכלני הקבוצה כי לזכותם של האמריקנים ניתן לומר שהעם לא נותן לעובדות לבלבל אותו ולהרוס לו את שמחת החג. אמנם, ישנה עלייה באבטלה ומיליוני אמריקנים איבדו בחודש החולף זכאות לדמי אבטלה אבל, זו לא סיבה לקלקל את שימחת חג המולד.

מחירי הבתים בארה"ב, שהינו המקור העיקרי לשווי הנכסים של האזרחים, ממשיכים לרדת וההתאוששות באופק, אך כל עוד יש מבצעי הנחות לחג המולד מדד הביטחון של האמריקנים ממשיך לעלות. לדברי דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות, "אמנם מספר הבנקים אשר פשטו עד כה את הרגל בארה"ב עומד כבר על 157 לעומת 140 בכל שנת 2009 אך כפי שמסתמן, עד סוף החודש יעשו האמריקאים מאמץ לתמוך בשווקים. כולם מתגייסים למשימה: הנגיד המרכזי באמצעות הזרמות כספים, בתי ההשקעות שמחכים לבונוסים של סוף השנה והממשל אשר רוצה לשמור על אווירת חג ומאשר הקלות מיסים".

בינתיים, החוב הלאומי בארה"ב ממשיך לתפוח. הממשל ממשיך ביד אחת להנפיק עוד ועוד חובות וביד השנייה רוכש את החובות באמצעות הבנק המרכזי. הדבר משול לברון מינכהאוזן המושך את עצמו בשיער על מנת לצאת מהבוץ... תופעה מדאיגה בהקשר לחוב האמריקאי היא שהמשקיעים הזרים כבר לא ממהרים להשתתף בהנפקות של המדינה וכי רוב ההנפקות נרכשות ע"י אנשים ומוסדות אמריקאים. לעומת זאת, באירופה נראה כאילו הגרינץ' בא לבקר והורס את אווירת החג. החובות של המדינות החברות בגוש האירו הולכים ונערמים כאשר יותר ויותר קולות נשמעים ברקע על חוסר היכולת של הממשלות לפרוע את חובותיהן.

לדברי הלמן, הטיפול בחוב בכלל ושל מדינות בפרט נשען בסופו של דבר על אמון. בהיעדר אמון של המשקיעים ביכולתן של מדינות לחזור לפסי צמיחה, לא ניתן יהיה למחזר חובות קיימים. "מכיוון שאמון היא הנקודה הקריטית ולאחר קריסת ליהמן-ברדרס מנהיגי העולם מבינים את ההשלכות, מנהיגי אירופה יעשו ככל שביכולתם לשמור על האמון בין אם בהצהרות של שרי אוצר וראשי ממשלות לגבי עוצמת כלכלת מדינתם ובין אם הצהרות על סולידריות ואחראיות הדדית של מנהיגי האיחוד האירופי".

לפיכך, בהלמן-אלדובי צופים אווירת חג בשווקי חו"ל תוך ירידה משמעותית בהיקפי המסחר היומיים. להערכת הלמן, בישראל, שוק המניות ימשיך ליהנות בטווח הקצר מרוח גבית בשווקים אשר נתמכת ע"י הריבית הנמוכה. מניות האנרגיה צפויות להמשיך ולרכז עניין לאור הציפיות לדיווח על לוויתן כ"תגלית". בשוק אגרות החוב הטון יינתן בעיקר ע"י שווקי האג"ח באירופה ובארה"ב כאשר התל-בונד צפוי להמשיך ולהתממש ככל שמתקרבת סוף שנת 2011.