נתניהו יודיע אם הוא מקבל את המתווה למו"מ מואץ עם פרקליטי המדינה

כצעד בונה אמון הסכימו הפרקליטים לטפל בתיקי ועדות השחרורים ובחלק מדיוני מעצר ■ ארגון הפרקליטים איים לעתור לבג"ץ נגד שר האוצר יובל שטייניץ וכנגד התנהלות משרדו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמור להודיע היום (א') אם הוא מקבל את המתווה שהציע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להיכנס למסלול הידברות מואץ בין ארגון פרקליטי המדינה, השובת זה קרוב ל-5 שבועות, לבין נציגי האוצר, תוך ליווי מצד נציג משרד ראש הממשלה.

החלטתו של נתניהו אמורה להתקבל על רקע הודעה שפירסם בסוף השבוע ארגון הפרקליטים, שבה קיבל את הצעת לשכת נתניהו ל"מחווה" מצד הפרקליטים השובתים, במסגרת משא-ומתן אינטנסיבי בין הצדדים.

בהודעה מסר ארגון הפרקליטים כי הוא "נענה להצעת ראש הממשלה לנהל משא-ומתן ישיר רציף ואינטנסיבי עם הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, בליווי נציגי ראש הממשלה, על כל הסוגיות שבמחלוקת הכלולות במסמך שהארגון העביר לאוצר, לרבות מסגרת עלות הסכם שכר חדש".

כ"צעד בונה אמון", הסכים ארגון הפרקליטים להרחיב באופן משמעותי את האישורים שיעניקו ועדות החריגים בפרקליטות להופעת פרקליטים בדיונים שונים במהלך השביתה, הקלות שיינתנו מרגע תחילת המשא-ומתן: בין היתר יטופלו תיקי ועדות שחרורים, והפרקליטות תופיע בדיוני מעצר בעבירות של חבלה בכוונה מחמירה, שוד, הצתה, חטיפה, עבירות סמים חמורות. ועדת החריגים גם תגלה גמישות בנוגע לפניות של המחלקה לסמכות אוניברסלית ותפקידים מיוחדים.

איום בבג"ץ

הודעת ארגון הפרקליטים פורסמה בעת שהצדדים עמלו על ניסוח הפרטים במסגרת ההבנות שאמורות להחזיר את הצדדים למשא-ומתן. זאת, על רקע הערכות שלפיהן יתקשה נתניהו ללכת לקראת הפרקליטים השובתים יותר משהיה מוכן שר המשפטים, יעקב נאמן.

לפני שמתווה וינשטיין צבר תאוצה, ביקש משרד האוצר מהיועמ"ש לאשר פנייה למוסד לבוררות מוסכמת, כדי שהמשא-ומתן יקוים במסגרתו. ארגון הפרקליטים דחה את היוזמה הזו על הסף, והיועמ"ש סירב לאשר זאת כצעד הנעשה בכפייה.

ארגון הפרקליטים אף איים לעתור לבג"ץ נגד שר האוצר, יובל שטייניץ, כנגד התנהלות משרדו והעובדה שאנשיו "מנסים לגרור את הדיון למוסד לבוררות מוסכמת, בניגוד לכללים הנהוגים בחוקי העבודה בישראל".

במכתב שהעביר הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, לנאמן בשבוע שעבר, נכתב כי "חרף ניסיונותינו המשותפים ליישב את סכסוך העבודה, ועל אף מאמציך בנושא, נותר ארגון הפרקליטים מבוצר בעמדותיו. סברתי כי יש מקום לפנות למוסד לבוררות מוסכמת, ולתת מענה למצב שבו נציגי העובדים מתבצרים בדרישותיהם המוגזמות".

לדבריו, עו"ד אורית קורן, המשנה ליועמ"ש, הורתה לעו"ד תמר גולן, שנשכרה על-ידי המדינה לטפל בסכסוך העבודה עם הפרקליטים, שלא להגיש כל תביעה למוסד לבוררות מוסכמת בלא אישור מטעמה. "כך נודע לנו כי משרד המשפטים מעכב את הגשת הבקשה", כתב לוין לנאמן.

בשיחה עם "גלובס" אמר לוין כי "הודעת ארגון הפרקליטים שהתפרסמה בתקשורת הגיעה אלינו בהפתעה. לפי מיטב ידיעתי, הדברים אינם על דעתו של ראש הממשלה, לא של שר המשפטים וגם לא של שר האוצר".

לדברי לוין, "מוסד הבוררות המוסכמת הינו הפתרון הנכון כדי לסיים את הסכסוך הזה, שכן יש לו סמכות להפסיק מיידית את השביתה ולגמור עם הסבל המיותר לאזרחים מצד אחד, ומאידך, גם לחלץ הן את הפרקליטים והן את המדינה מהמבוי הסתום אליו נקלעו כולם. מוסד זה רואה את התמונה הכוללת ויוכל להבין את שני הצדדים".