דיסקונט מחזק את ההון: הנפיק 7% מסך מניות הבנק

בסך הכול גייס הבנק 462 מיליון שקל במהלך האחרון ■ קבוצת ברונפמן-שראן רכשה מניות בסך 52 מיליון שקל

בנק דיסקונט סיים את גיוס ההון. הבנק גייס החודש 462 מיליון שקל (לפני הוצאות הנפקה) בהנפקת מניות ובהנפקת זכויות, סכום שיעלה את הלימות ההון ליבה ב-0.3%. בשתי ההנפקות הונפקו בסך הכול 7% מהון הבנק. בעלי השליטה בבנק, קבוצת ברונפמן-שראן, ניצלו את זכותם בהנפקת הזכויות ורכשו מניות בסך 52 מיליון שקל. בעקבות ההנפקות דוללה החזקתם של בעלי השליטה מ-26% ל-25.73%.

יו"ר דיסקונט הוא יוסי בכר, ואת ההנפקה הובילה ראש החטיבה הפיננסית, דורית בן סימון. "ההנפקה נועדה לחזק את ההון של הקבוצה, והיא תאפשר לגבש את האסטרטגיה הרב-שנתית, ולתמוך בתוכנית העבודה שיוביל המנכ"ל הנכנס", אמר בכר בבנק. מנכ"ל דיסקונט, גיורא עופר, אמור לסיים בסוף החודש את תפקידו לאחר עשור. מחליפו הוא ראובן שפיגל, מנכ"ל דיסקונט ניו יורק ובעבר ראש החטיבה הבנקאית בבנק.

במקביל אשררה חברת הדירוג הגדולה בישראל, מעלות S&P, את הדירוג AA מינוס לבנק דיסקונט, ושינתה את אופק הדירוג מ"שלילי" ל"יציב". "החששות לגבי איכות תיק הנכסים לא התממשו במידה שצופתה, והבנק בונה מחדש את הרווחיות ואת בסיס ההון במידה שהולמת יותר את רמת הדירוג הנוכחית", כתבה מיכל גור כגן, שהייתה אנליסטית אשראי ראשית בדירוג זה.

גור כגן הוסיפה, כי "מצב ההון של דיסקונט הוא אחת החולשות המרכזיות שלו, אולם אנו מאמינים כי לבנק אפשרויות רחבות לגיוס הון נוסף כדי לעמוד בדרישות, ולהמשיך להגביל את הצמיחה בנכסים".

הלימות ההון הראשוני ליבה של בנק דיסקונט עמדה בסוף הרבעון השלישי על שיעור של 7.37%, הנמוך ביותר מבין הבנקים. לכן התעוררו ספקות רבים לגבי יכולת דיסקונט להגיע ליעד הלימות הון הליבה הנדרש של 7.5%, שאותו קבע בנק ישראל לסוף 2010. בעקבות ההנפקה נראה כי דיסקונט יוכל לעמוד ביעד, אך מיד לאחר מכן תקטן שוב הלימות ההון שלו, עקב כניסת חוזר חובות פגומים לתוקף בינואר הקרוב. החוזר החדש יפגע בהון הבנק, ויוריד אותו בשיעור של כ-0.4%-0.5%, כך שלמעשה גיוס ההון בהנפקות שבוצעו יפצה על ההון שייגרע בשל החוזר.

בהנפקת הזכויות גייס דיסקונט 198 מיליון שקל בהנחה של 31.6% ממחיר השוק. 99% מהזכויות נוצלו, ונרכשו מניות במחיר של 5.1 שקלים. בסך הכול הונפקו בהנפקת הזכויות 3.8% ממניות הבנק.

שבוע קודם לכן הנפיק דיסקונט מניות בהיקף של 3.3% מההון וגייס 264 מיליון שקל במחיר של 7.76 שקלים למניה.

בשל אינדיקציות חיוביות שהתקבלו בבנק לביקוש גבוה למניותיו, ויתר דיסקונט על מכרז מוסדי, והנפיק ישירות לציבור. ההחלטה התבררה כנכונה לאחר שההנפקה זכתה לביקוש של פי שלושה, ובייחוד משום שמאז פרסום תנאי ההנפקות עלתה מניית הבנק ב-8%.