בקשי במו"מ עם מיטב ודש איפקס למכירת החזקה באינדקס

בקשי מעוניין למכור 50% ממניותיו בחברת תעודות הסל לפי שווי של 100 מ' ש', בעוד דש מוכנה לקנות לפי 80-85 מ' ש' ■ הערכות: הרשות להגבלים לא תאשר עיסקה עם מיטב

המאבק על השליטה בחברת תעודות הסל אינדקס מתחמם. ל"גלובס" נודע כי אייל בקשי, המחזיק מחצית ממניות אינדקס, החל לנהל מו"מ למכירת חלקו לבית ההשקעות מיטב שבבעלות משפחת סטפק. זאת במקביל למו"מ שהוא מנהל עם דש איפקס, השותפה עמו בחלקים שווים לבעלות באינדקס. בקשי אף ניסה לעניין את אקסלנס ברכישת חלקו באינדקס, אך ללא התקדמות.

ל"גלובס" נודע כי בקשי נפגש בסוף השבוע שעבר עם אלי ברקת, בעל השליטה בדש איפקס, כדי לקדם את העסקה ולנסות לגשר על פערי המחיר המהותיים בין הצדדים. על פי הערכות, בקשי מוכן למכור לדש איפקס את חלקו לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל, בעוד שדש איפקס, מוכנה לקנות מבקשי לפי השווי לנכסים שנקבע בעסקת תכלית, כלומר שווי חברה של כ-80-85 מיליון שקל לאינדקס. מקורב למו"מ אמר: "דש תרכוש את חלקו של בקשי במחיר סביר או תמכור לו במחיר מופרז". את המו"מ עם בקשי מנהל המנכ"ל המשותף בדש איפקס, עידו נויברגר.

בית ההשקעות מיטב, מבחינתו, מעוניין לצמוח בתחום תעודות הסל, שבו הוא השחקן הקטן בתחום באמצעות הדס שבבעלותו. בכוונת מיטב להגיע לשליטה באינדקס על-ידי רכישת חלקו של בקשי, ולאחר מכן זה של דש איפקס, או באמצעות סיוע לבקשי לרכוש את חלקה של דש, ולאחר מכן הוא ימכור את כל החברה, Back To Back, למיטב. את המו"מ מטעם מיטב מנהל אבנר סטפק, סגן יו"ר מיטב.

בעיה של הגבלים

סביר להניח שמיטב לא תרכוש את חלקו של בקשי, ותישאר שותפה של דש איפקס, כיוון שמדובר בשותפות בין מתחרים ומהלך כזה לא יקבל את אישורה של רשות ההגבלים העסקיים.

גורמים בשוק מעריכים, כי ייתכן שהמו"מ עם מיטב הוא ניסיון של בקשי להפעיל לחץ על דש איפקס כדי להעלות את המחיר, שכן בקשי מבין כי נויברגר לא מתכוון לשלם לו סכום הגבוה מהמחיר שנקבע בעסקת תכלית. ממיטב לא נמסרה תגובה. בקשי ודש איפקס לא היו מעוניינים להתייחס.

אינדקס היא חברת תעודות הסל החמישית בענף, והיא מנהלת 5.6 מיליארד שקל. דש, שבניהול קובי לוינסון, מחזיקה 49.8% מאינדקס, ואילו ברק קפיטל שבשליטת בקשי וקבוצת דלק של יצחק תשובה מחזיקים ב-50%. המנכ"ל אורי בן דב מחזיק בשיעור מזערי, אולם יש לו אופציות לכ-10% מהחברה.

שווי של 100 מיליון שקל לאינדקס מייצג יחס של 1.8% על הנכסים, ומדובר בשווי הגבוה מהשווי שנקבע בעסקת תכלית, יחס של 1.4% על הנכסים.

לפני כמה שבועות רכש דש איפקס את השליטה בתכלית מבנק דיסקונט ומייקל דיוויס. הרכישה, שאותה הוביל נויברגר, הפכה את דש איפקס לשחקן השני בגודלו בענף תעודות הסל, אך קלעה אותו למצב שבו הוא שותף בשתי חברות תעודות סל. דש איפקס מחזיקה 50.1% מתכלית, עם אופציה לרכוש את יתרת המניות תוך שלוש שנים ממייקל דיוויס. במקביל מחזיקה דש איפקס, כאמור, גם 49.8% באינדקס.

מצב זה אינו בר-קיימא, שכן תעודות סל הן מוצר גנרי שבו יש יתרון עצום לגודל. מעבר לכך אין טעם בתחזוקה של שני מותגים, ואיחודם יחסוך הרבה כסף. על השולחן מונחות שלוש אפשרויות:

1) דש איפקס קונה את חלקו של בקשי, מממשת את האופציה הנתונה לה לרכוש את חלקו של דייויס וממזגת בין תכלית לאינדקס. המיזוג ייצור את חברת תעודות הסל הגדולה בענף, שתנהל קרוב ל-19 מיליארד שקל.

2) בקשי קונה מדש את חלקה מאינדקס, ומוכר את החברה לצד ג', כאשר כעת מדובר במיטב.

3) אם לא יגיעו להסכמה קיימת אפשרות שלישית שהיא הפעלת מנגנון במב"י (Buy Me Buy You), הקבוע בהסכם השותפות בין בקשי לדש איפקס.