תיק הנגבי בסכנה: הפרקליטים מסרבים לאפשר הגשת ערעור מטעם המדינה

המועד האחרון להגשת הערעור ע"י המדינה בפרשת המינויים הפוליטיים הוא יום חמישי ■ ועדת החריגים של הפרקליטים השובתים דחתה את בקשת הפרקליטות לאפשר את הגשת הערעור

תיק צחי הנגבי בסכנה: ארגון פרקליטי המדינה מסרב לאפשר לפרקליטות להגיש לבית המשפט המחוזי בירושלים את הערעור מטעם המדינה על פסק דינו של השר לשעבר צחי הנגבי בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה.

המועד האחרון להגשת הערעור, שהמדינה הכריזה כי בדעתה להגיש, הוא יום חמישי הקרוב.

הנהלת הפרקליטות פנתה היום (א') לוועדת החריגים של ארגון הפרקליטים בבקשה לאפשר את הגשת הערעור, ואולם ל"גלובס" נודע כי ועדת החריגים דחתה את הבקשה.

"אנחנו לא רואים הבדל בין פוליטיקאי רם ונישא לבין עניינו של אחרון האזרחים הסובלים מהשביתה", אמר יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד בעז גולדברג, "ואם אנחנו לא מתירים טיפול בתיק שוד, לא נתיר טיפול גם בתיק של צחי הנגבי.

"המדינה לא עושה דבר כדי לטפל בתיקי הפשעים הנוראים שכל הציבור סובל מהם. בשני מקרים בלבד הם פנו לבית הדין לעבודה - בעניינו של הפרקליט המושאל לוועדת טירקל, כי זה הבייבי של ראש הממשלה; ובעניין פרשת הפטריארך היוני, כי שם היתה גניבת כספים מקק"ל".

"מדובר בתיק תקדימי שבו ניתנו הכרעות עובדתיות ומשפטיות בעיתיות ביותר", כתב לוועדת החריגים גורם בכיר בפרקליטות, "לא סתם כונה התיק הזה 'ספינת הדגל' בתחום עבירות הפרת האמונים. הכינוי הזה מתאים לו בהחלט, כך ראו את הדברים מגישי התיק - היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה לשעבר. בסופו של יום ניתנה הכרעת דין המשאירה אותנו עם הלכות חדשות ובעייתיות: הגנה מן הצדק בשל אי-מתן הודעה מוקדמת, התעלמות מהמבחן התלת שלבי בעניין ההגנה מן הצדק, קביעות בעייתיות בתחום הפרת האמונים ועוד. בתיק זה הושקעו משאבים אדירים הן במשטרה והן על-ידי 3 פרקליטים, שהקדישו לכך את רוב זמנם במהלך 4 השנים האחרונות. הותרת הזיכוי על כנה מחמת הגנה מן הצדק תעשה עוול נוראי לעניין".

ואולם, ועדת החריגים דחתה את הבקשה. "עם כל הצער שבעניין", נכתב בהחלטת הוועדה, "הוועד הארצי של ארגון פרקליטי המדינה הנחה את ועדת החריגים להיצמד לקריטריונים המוחמרים ולהשתמש בצמצום בסעיף הסל. מבחינת הקריטריונים, מתחילת השביתה לא אישרנו ולא החרגנו לשום פרקליטות ולשום פרקליט הגשה של ערעורי מדינה, ועם כל הצער שבעניין - גם בקשה זו להגשת ערעור מדינה אינה עומדת בקריטריונים כפי שהציבם הוועד הארצי לוועדת החריגים. לאחר ששקלנו בכובד-ראש את הבקשה, החלטנו כי אין לאשר הגשת ערעור".

בארגון פרקליטי המדינה מסרבים לאפשר אפילו לעוזריו של פרקליט המדינה, משה לדור, לגבש את הודעת הערעור ולהגישה לבית המשפט. ל"גלובס" נודע כי מסמך הערעור כבר כמעט הושלם במלואו עוד לפני פרוץ השביתה, ואולם בלא אישור של ועדת החריגים, לא ניתן יהיה להגישו לבית המשפט.

אם פרקליט המדינה משה לדור או היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין יחליטו לסיים בעצמם את הכנת מסמך הערעור ולהגישו לבית המשפט, הדבר אפשרי - ואולם בארגון פרקליטי המדינה מכריזים כי יראו בכך לכל הפחות "צעד לא קולגיאלי".

גזר הדין במשפטו של צחי הנגבי ניתן ב-9 בנובמבר בבית משפט השלום בירושלים, ועל-פי החוק רשאים הצדדים לערער לבית המשפט המחוזי בתוך 45 ימים. עם מתן גזר הדין שיגרו סנגוריו של הנגבי מסר פומבי לוינשטיין, ובו הפצירו בו כי לא יגיש ערעור מטעם המדינה, ואז גם הם עצמם יימנעו מלערער על הרשעתו החלקית של הנגבי בסעיף עדות שקר.

ואולם, כבר בשלב הטיעונים לעונש הודיעו נציגי הפרקליטות לבית המשפט כי בדעת המדינה לערער על ביטול האישומים המרכזיים בתיק - בנושא המינויים הפוליטיים עצמם, בעבירות של מירמה והפרת אמונים ושוחד בחירות - ועמדה זו לא השתנתה מבחינה עקרונית.

כעת נותר לראות האם יצליחו היועץ או פרקליט המדינה למצוא פתרון שיאפשר למדינה להגיש את הערעור, ולא למסמס את התיק שהוגדר בתקופתו של היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז, כ"תיק דגל" במסגרת המאבק בשחיתות השלטונית.